Citat:
Slutklämmen är ett mästerverk. Den knyter ihop säcken perfekt. Alla experter kliar sig i huvudet över Reinfeldts beteende, men grannen har svaret på vad allt handlar om.
Reinfeldt har gjort två saker som förbryllat hela etablissemanget: Öppna era hjärtan-utspelet där han medgav invandringens kostnader, samt en hastig sorti från partiledarposten och, verkar det, offentligheten.
Jag vägrar tro att han lämnade på grund av bitterhet över att "öppna era hjärtan"-utspelet misslyckades. Han måste ha vetat att det skulle få precis denna effekt. Alla nära medarbetare vittnar om hans extrema självkontroll. En sån person avgår inte i affekt. Han gör heller inte uppgörelser med MP i affekt. Det finns en strategi bakom allt, det fanns en plan för vad han skulle göra vid en valförlust och på något sätt sitter alla dessa ledtrådar ihop.
Reinfeldt har gjort två saker som förbryllat hela etablissemanget: Öppna era hjärtan-utspelet där han medgav invandringens kostnader, samt en hastig sorti från partiledarposten och, verkar det, offentligheten.
Jag vägrar tro att han lämnade på grund av bitterhet över att "öppna era hjärtan"-utspelet misslyckades. Han måste ha vetat att det skulle få precis denna effekt. Alla nära medarbetare vittnar om hans extrema självkontroll. En sån person avgår inte i affekt. Han gör heller inte uppgörelser med MP i affekt. Det finns en strategi bakom allt, det fanns en plan för vad han skulle göra vid en valförlust och på något sätt sitter alla dessa ledtrådar ihop.
Intill dess någon bevisar motsatsen, så är min uppfattning att Reinfeldt ville sätta ett outplånligt intryck på svensk politik. De politiska drag som gjordes under hans regeringstid skulle vara irreversibla, oavsett om det gällde jobbskatteavdragen, avskaffandet av allmän värnplikt eller massinvandringspolitiken. Genom sin avgång har han försatt M i chock, och de är nu ledarlösa och har inget annat val än att fortsätta längs den rösade leden och SVMP lär inte ha varken vilja eller kraft att ändra på något väsentligt. Ur Reinfeldts perspektiv var det den perfekta avslutningen. Molotovcocktailen inkastad, dörren igenspikad, brandlarmet urkopplat och någon annan får sopa upp de sotiga resterna.
Jag har sagt det förut, att Reinfeldts enda riktiga Nemesis är SD. De stal hans regeringsmajoritet 2010 och de tog hans regeringsunderlag 2014. Nero har hanterat SVMP, journalister, Mirgränverk och EU under åtta år. Men SD rådde han inte på, utan fick bita i gräset.
Ändå märkligt att detta inte framgår i mediadebatten, eller från Ms interna diskussioner. Så svårt är det inte.