2012-08-08, 14:40
Medlem
zorb89s avatar
Hejsan!

Hittar ingen tråd som verkligen visar hur en bilaffär går rätt till.

Ser ofta inlägg med folk som blivit lurade av "bedragare". Så jag tänker försöka skapa en tråd där vi lägger ut tips på hur en bilaffär går till. Som bakgrund är jag 23år och har sysslat med bilaffärer på sidan av jobbet sedan 20-21års åldern. Gått plus väldigt mycket, som mest 37 000kr på en bil som säljaren var i behov av snabba pengar.

Mina första 3 bilar blev jag ordentligt blåst på. Alla var av svenskar, 1skåning, 1 stockholmare och en örebroare

Nu ska jag försöka sätta ihop en manual att följa nedan.

Hitta bilen
-När ni söker på exempelvis blocket ska ni välja bort städer som ligger för långt bort. Så sök endast på "ang län" så ni inte hittar en "snygg" bil ni blir kär i.
-När ni väl funnit ett intressant objekt säkrar ni så ingen annan kommer och tar den genom att ringa säljaren. Fråga ut säljaren och avsluta alltid med "Jag är jätte intresserad, ska bara kolla så jag har pengarna på rätt konto så hör jag av mig snart.". Nu har man tid att kolla transportstyrelsen så allt stämmer överens.
-Känns allt bra så bestämmer man möte.
PS: Jag som bara letar klipp prutar ALLTID i telefonen för att se om det är värt att åka.

Transportstyrelsen
-Kolla så miltal, årsmodell och modell stämmer överens. Viktigt är även att kolla ägaren och att bilen inte har kredit(vilket står om man läser noggrant).
-Kolla senaste besiktningen och när skatten är betald. Är man inte så kunnig på bromsar, styrning, däck, farlig rost etc, så SKA man köpa en bil som är nyligen besiktad. Då slipper man kolla sånt om man inte känner/ser det mest uppenbara.

Väl på plats
Ta det lugnt och stressa inte.
-Gör en utvändig kontroll av karossen och känn på allt så inget är löst.
-Ser den ut att vara i det skick som sagts så gå vidare till motorrummet.
-Leta efter oljeläckage, kolla oljan, se över så alla vätskor är påfylld till rätt nivå. Vet ni inte vart gasreglaget sitter i motorn så be kompis/säljaren att gasa lite och lyssna efter missljud ifrån motorn
-Testkörning, kör rätt hårt och pressa i kurvor. Be vännen testa all elektronik samtidigt såsom elhissar, AC/ACC, sterio m.m beroende på vad den har för utrustning.
-Känns bilen okej så se då till att gå igenom serviceboken, tidigare besiktningar, kvitton m.m.

PS: Kolla så inte batteriet är nollat genom att se så klockan stämmer och så inte bilen rullat 5km på trippen. Rätt vanligt att en lampa börjar lysa på hemvägen

Avsluta affären
Nu till den viktigaste delen som så många gör fel på..
-Ta fram ägarbeviset och kvittens(NI MÅSTE skriva ett kvitto!!!).
-Fyll i alla uppgifter i ägarbeviset men skriv fan inte under först kvittot och pengarna är ordnat.
-Skriv en kvittens(Se bild)
Jag skriver alltid följande: Sedd och provkörd av köparen, säljes i befintligt skick. Regnummer: XXX XXX. Skriv också in betalsätt och summan.
-Nu går ni igenom allt och accepterar det genom ett handslag, skriv under allt och betala.
-Åk till närmaste bensinmack tillsammans och skicka ägarbytet. DONE!

Nu behöver du/ni inte ha mer kontakt, går bilen sönder är det otur eller för att man inte kollade upp bilen tillräckligt noga.

Vanliga misstag folk gör:
-Åker för långa sträckor för en bil. 8/10 personer ljuger om bilens skick..
-Kollar inte upp så allt stämmer.
-Litar på säljaren utan att SJÄLV undersöka fordonet.
-Avslutar inte affären på plats.

------------------------------------------------------

Har säkert missat något samt skrivit otydligt men ändrar allt eftersom. Sen har jag heller inte
gått in på själva undersökningen i detalj men det hör inte riktigt hit eftersom jag skapar tråden i syfte att hjälpa okunnigt folk

Mvh
Citera
2012-08-08, 15:11
Medlem
Danro80s avatar
Bra guide för bilköp

Tänkte bara tillägga en sak.
Sök gärna på nätet efter vanliga modellrelaterade fel innan du kollar på bilen, så du kan kolla lite extra på dessa saker.
Citera
2012-08-08, 18:31
Medlem
lambdashipstates avatar
En ganska bra tråd att fortsätta i: https://www.flashback.org/t255196
Citera
2012-08-08, 20:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Bra guide för bilköp

Tänkte bara tillägga en sak.
Sök gärna på nätet efter vanliga modellrelaterade fel innan du kollar på bilen, så du kan kolla lite extra på dessa saker.
Tack det där hade jag glömt, strålande!

Edit: Men fan nu går det inte ändra inlägget Nu blir det en sån där dålig tråd som allt ligger utspritt i..

Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
En ganska bra tråd att fortsätta i: https://www.flashback.org/t255196
Om man vill lära sig meka.. Den här tråden är tänkt till folk som INTE gör bilaffärer rätt och som vill veta hur den går till på rätt sätt utan att bli blåst. Den andra tråden är ifrån 2005 och är till 95% bara tjat om kontroll av bilen utan tyngd på själva affären där folk gör bort sig
Citera
2012-08-08, 20:26
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tack det där hade jag glömt, strålande!

Edit: Men fan nu går det inte ändra inlägget Nu blir det en sån där dålig tråd som allt ligger utspritt i..

Om man vill lära sig meka.. Den här tråden är tänkt till folk som INTE gör bilaffärer rätt och som vill veta hur den går till på rätt sätt utan att bli blåst. Den andra tråden är ifrån 2005 och är till 95% bara tjat om kontroll av bilen utan tyngd på själva affären där folk gör bort sig

Ja, tråden började 2005, men har en del inlägg från 2011 och 2012 som definitivt är matnyttiga. Stor del av att köpa beg ÄR ju att kontrollera bilen.
Citera
2014-09-12, 18:15
Medlem
Hej!

Har sökt länge efter lite tips på hur och vad man ska tänka på när det gäller att köpa bil av privatperson, det känns ibland som att du måste vara både bilmeck och jurist för att kunna göra en bra affär. Har fått lite bra info på denna tråd men ett matnyttigt tips är också www.köpabegagnadbil.com

Carro
Citera
2014-09-12, 20:11
Medlem
Citat:
-Kolla senaste besiktningen och när skatten är betald. Är man inte så kunnig på bromsar, styrning, däck, farlig rost etc, så SKA man köpa en bil som är nyligen besiktad. Då slipper man kolla sånt om man inte känner/ser det mest uppenbara.

Bra inlägg!

Man ser ofta annonser av typen: "Besiktigades igår med rena papper".
Slutsats? Seriösa säljare tenderar att besiktiga omedelbart innan tänkt försäljning... De vet att på det sättet får de fler intresserade köpare, och är därmed inte lika känsliga för fräcka prutförsök.

Ibland antyder annonsen att bilen är laglig att köra, "det är en månad kvar till besiktningen"...Men det betyder ju att bilen INTE är besiktigad, och möjligen, att ägaren inte vågar låta besiktiga den som den är just nu...

Den enda fördelar med såna bilar är naturligtvis att den är lättare att provköra än en bil som är avställd. Eller om du behöver en billig bil bara ett par dagar.
Är du inte bilkunnig skall du alltså undvika en sån bil.

OK, men om du blev väldigt förtjust i bilen ändå, och den verkar faktisk helt OK?
Du kan kanske föreslå ägaren att du köper bilen OM han låter besiktiga den, och den går igenom rent eller möjligen med någon lättsam etta. I gengäld avstår du ifrån att pruta. Så att han får åtminstone något för besväret.
Är du riktigt förtjust i bilen kan du åta dig att betala för själva besiktningen. Ja, och eller köra den själv till besiktningen.

Om säljaren vägrar, ja då VET du att det var nåt stort fel på gång.

Likaså att du tittar på bilen, den verkar OK, du säger att javisst, jag köper bilen gärna men jag vill att en kunnig kompis kollar in den först. Och då hämtar vi den samtidigt - jag kör den hem och han kör följebilen.
Vägrar säljaren en sån extra koll då VET du - speciellt om du är villig att ge en femhundring i handpenning.
Citera
2014-09-13, 13:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hejsan!

Hittar ingen tråd som verkligen visar hur en bilaffär går rätt till.

Nej, och du har inte lyckats åstadkomma någon heller.
Citera
2014-09-14, 15:49
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Bra inlägg!

Slutsats? Seriösa säljare tenderar att besiktiga omedelbart innan tänkt försäljning... De vet att på det sättet får de fler intresserade köpare, och är därmed inte lika känsliga för fräcka prutförsök.

Eller så ljuger det. När jag letade beg bil senast råkade jag ut för flera stycken som hävdade att bilen var nybesiktad när den i själva verket inte besiktats på ett år och i vissa fall t o m hade körförbud. En av dem var en bilfirma!
Citera
2014-09-14, 16:39
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Bra inlägg!

Tänk på att även om den är nybesiktigad så betyder det inte att den rullar ett år till. Jag har sett folk som ställt på bilen nyligen (gammal bes innan) och om bara några månader så är bilen inne i perioden igen och måste besiktigas. Vissa besiktigar den även mitt i perioden bara för att kunna säga att den är nybesiktigad vid försäljning.
Självklart är det positivt att bilen är nybesiktigad men det känns ganska olustigt att behöva köra ytterligare en runda inom snar framtid. Som alla vet så gör inte alla besiktningsmän samma bedömning osv.

Citat:
Transportstyrelsen
-Kolla så miltal, årsmodell och modell stämmer överens. Viktigt är även att kolla ägaren och att bilen inte har kredit(vilket står om man läser noggrant).

Om du pysslar med att köpa och sälja bilar så kommer det ju se konstigt ut om du säljer en bil som du ägt under en kort period.
Kolla även besiktningsprotokoll bakåt i tiden. På Transportstyrelsen ser man bara miltalet vid senaste besiktningen. Mycket kan ha hänt innan den den senaste besiktningen.
Citera
2014-09-14, 17:49
Medlem
Tajger66s avatar
Bra för oss som säljer en o annan bil att veta att ni litar blint på bilprovningen och de andra aktörerna som besiktigar fordon
Citera
2014-09-14, 18:27
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Bra för oss som säljer en o annan bil att veta att ni litar blint på bilprovningen och de andra aktörerna som besiktigar fordon

Litar blint? För mig handlar det mest om när jag måste göra en ny besiktning, jag förutsätter inte att en nybesiktigad bil är felfri. En godkänd besiktning ger en fingervisning om vissa detaljer på bilen även om mycket kan missas.
Om bilen luktar röv i kupén och ventilerna låter som en illa stämd orkester skiter besiktningen i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in