Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Du berättar detta och inser inte att NATO/USA's inblandning i Ukrainas inbördeskrig är större och öppnare än Rysslands. Ändå skriker du om nån "invasion".
Vilken rätt har NATO att göra detta? Poroshenko har betydligt mindre stöd i landet än landets — formellt i varje fall — lagliga president Janukovij hade. Har inte Ryssland rätt att göra samma sak nu?
ground control to major tom... eh, nej.
jag har flera gånger kritiserat förloppet där yanukovych avsattes. det var iofs bra att svinet försvann, men det skapade en demokratisk obalans och korkade symbolbeslut - t.ex. språkfrågan eller att initialt ta med marginaliserade nollor från svoboda i interimregeringen - genererade en artificiell friktion mellan donbass och övriga ukraina. senast för en dag sen kritiserade jag EU som hycklande (då de nu ger ukraina de undantagsvillkor som de förnekade förra regeringen).
jag bryr mig om ukraina och nyckeln till ukrainas framtid är tillväxt och nationell enighet. jag hoppas på en frihandelslösning (ukraina integreras med EU, men handel med CIS sker även på lika villkor) och delvist självstyre för donbass. det är precis därför jag hatar strelkov och svinen som förstör framtiden för donbass. de kan aldrig bygga en stat; de kan bara förstöra, aldrig hela.
det är en jävla skillnad mellan att politiskt stödja maidan och att förse - passivt eller aktivt, låt oss inte stirra oss blinda på detaljer! - en liten skara separatister, flertalet utländska medborgare (initialt även i ledande ställning för terrororganisationerna) med vapen och manskap.
ukraina som nation har rätt att köpa vapen. en separatistisk minoritet har inte rätt att beväpnas av andra stater.
det mest talande är att de områden i donbass som ukraina kontrollerar eller har återtagit byggs upp. de som separatisterna kontrollerar bryts ned. bryr man sig det minsta lilla om ukraina är valet självklart.