Citat:
Ursprungligen postat av
mitthopp
man kan både svara ja och nej på din fråga, men jag vill svara JA.
Fast du har inget annat att gå på än att det känns bra så.
Citat:
därför att om du ställer bibeln med GT och NT bredvid koranen så vinner Bibeln, därför att den är skriven under 1500 år och koranen är skriven under några år.
Fast då spöar både mesopotamierna och egyptierna bibeln med lika mycket över judendomen, för att inte tala om kristendomen.
Citat:
Koranen är yngre än Bibeln, men Bibeln är mer trovärdig
Det där är ju bara ur betraktarens öga. Harry Potter är kanske mer trovärdig än Sagan om ringen, so what? Ingen av dem är verklighetsförankrade.
Citat:
- och märk då att den är äldre och innehållet är bättre och fler profeter har fått säga sitt om Gud. Koranen innehåller bara Muhammeds egna idéer och ord.
Så kan du säga men det är bara snack. Allah pratade direkt till Muhammed, medan Jahve gav sina profeter syner. Ganska uppenbart att koranen är betydligt viktigare då.
Eller så är det nog så att båda är fulla av skitsnack och skrivna av personer med en personlig agenda.
Citat:
Om du tittar på Bibeln så vill bibeln framåt... framtiden ligger där borta.
koranen vill gå bakåt och där ska den stanna!
Framtiden ligger framåt för mig med, men jag behöver inga sagor för att se det.
Att koranen vill bakåt är din tolkning, även om jag är benägen att hålla med om det. Fast bibeln borde slängas på samma soptipp och liksom koranen läsas ur den idéhistoriska kontext den skrevs i.