Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-09, 14:50
  #1
Medlem
SexSexSexs avatar
här diskuteras SRs musikarkivs, (gramofonarkivets) framtida vara eller inte vara

sveriges radios Grammofonarkiv, inehåller mellan fem och tio miljoner låtar, lagrade på stenkaka, vaxrulle LP singel, Kassettband, etc fr 1928 och framåt, många objekt är äldre, en del t o m fr 1800-talet.

är SRs chefer obildade och lata eller är deras ointresse av arkivet rätt

är det viktigt att musikakivet finns kvar

eller inte

klarar digitala arkiv allt ett monoligt gör? är digitala arkiv överskattade!

vad har digitala arkiv för begränsnngar
__________________
Senast redigerad av SexSexSex 2014-09-09 kl. 14:56.
Citera
2014-09-09, 14:54
  #2
Medlem
trickydicks avatar
Det är viktigt. Jag har haft tillgång till det arkivet och kan säga att Spotify inte har en chans.
Det är väl världens störta eller näst största musiksamling. Enormt viktigt att den bevaras.
Citera
2014-09-09, 15:00
  #3
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är viktigt. Jag har haft tillgång till det arkivet och kan säga att Spotify inte har en chans.
Det är väl världens störta eller näst största musiksamling. Enormt viktigt att den bevaras.

jag tror inte spotify någonsin kommer att kunna lverera i närheten av all musik som SRs arkiv har lagrad ens om dom ville,

på vilka sätt upplevde du att arkivet var bättre än ett digitalt dito skulle vara?

EDIT: tillägg

hjälper personalen till och gärna är med och fyller på med sin passion, om man frågar dom om hjälp, eller har de inte tid med annat än det mest basala uppgifterna
__________________
Senast redigerad av SexSexSex 2014-09-09 kl. 15:03.
Citera
2014-09-09, 15:08
  #4
Avstängd
MrHolsts avatar
Lägg ut matrialet på google så är problemet löst. De kommer gå sönder för eller senare, och om de inte finns i digital form är de förlorade för "alltid"
Citera
2014-09-09, 18:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Lägg ut matrialet på google så är problemet löst. De kommer gå sönder för eller senare, och om de inte finns i digital form är de förlorade för "alltid"
Utvecklingen runt överföringen är idag mycket god. Teknikerna på grammofonarkivet har full koll på detta enligt uppgift. Mindre än 0,0000001% riskerar försämrad ljudkvalietet.
Citera
2014-09-09, 20:20
  #6
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Lägg ut matrialet på google så är problemet löst. De kommer gå sönder för eller senare, och om de inte finns i digital form är de förlorade för "alltid"

Tror inte du vet vad du pratar om. Dessutom har du svårt för att stava!

Nej, grammofonarkivet som finns hos SR/SVT eller vem som äger det, är en nationalskatt och skall bevaras för all framtid. Analog musik eller tal förstörs aldrig, jämfört med digitalt inspelat som vi inte vet hur länge det håller.
Citera
2014-09-09, 21:00
  #7
Medlem
Oakenshields avatar
Med tanke på vilket fjantigt klientel som verkar husera på SR nuförtiden hoppas jag innerligt att det finns folk kvar med förnuftet i behåll att förvalta arkivet!
Citera
2014-09-09, 22:48
  #8
Medlem
Om det nu skulle läggas ned, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör, så kommer det bli århundradets kaos när plattorna säljs. Folk kommer att slita varandra i bitar!
Citera
2014-09-18, 21:16
  #9
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golawn
Om det nu skulle läggas ned, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör, så kommer det bli århundradets kaos när plattorna säljs. Folk kommer att slita varandra i bitar!

Ja, många skivsamlare världen över skulle skockas som får där.

Någon nämnde Spotify, de har ju inte den minsta lilla chans, vi talar promille i jämförelse.

Att digitalisera allt vore väl en självklarhet, dock oerhört mycket jobb som lär kosta en del. Men som skattebetalare och licensbetalare har de min välsignelse och mitt fulla stöd.
Citera
2014-09-18, 22:48
  #10
Avstängd
i574n8u11s avatar
Självklart ska det få vara kvar! En av världens mest imponerande skivsamlingar. Även om allt skulle kunna få plats på spotify så är det långt ifrån lika mäktigt. 2000 Skivor på datorn eller 2000 skivor i hyllan? Kom igen!
Citera
2014-09-20, 23:02
  #11
Medlem
Att lägga ner detta unika arkiv är ett oåterkalleligt beslut. Om man lägger ner det innebär det att en unik, omfattande och fantastisk samling försvinner!

Läste att man ansökt om att Grammofonarkivet ska bli världsarv. Håller helt med.

Public service måste lära sig att tänka som vettiga människor. Om man nu måste spara pengar kan man väl strunta i att producera alla vedervärdiga underhållningsprogram som har en nivå som bör förpassas till skräpkanalerna.
Citera
2014-09-23, 09:54
  #12
Medlem
Läggs detta ner så missar Radion chansen att få tag på musik lätt när man ska göra musikradio dokumentärer om musik från 20-30 talet. För de har inspelningar som inte finns någon annanstans än på radioarkivet.
Wemelin borde fortsatt göra musikprogram trots pension för han är en av de få som hittade i skivarkivet och han hittade otroliga skatter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback