Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-29, 04:28
  #889
Avstängd
karlinges avatar
AB skriver (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19442923.ab)

"Fyra IS-terrorister var på väg till Norge - för att attackera civila norrmän med kniv på offentlig plats."
/ terrorhotet mot Norge är inte över - ingen vet var de fyra IS-terroristerna finns."

Så frågan kvarstår ... vad för slags kniv får en annan bära för att vara redo på eventuell "attack"?

utan att polis ska stoppa en oskyldig som endast vill försvara sig" för det lär ju finnas en majoritet här som även läser svensk medias rapportering och vill känna sig säker....
Citera
2014-08-29, 06:08
  #890
Medlem
Vossevangens avatar
AB bygger på norske VGs oppslag:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...iv/a/23283646/

For øvrig er nok primærkilden Dagbladets grundige oppslag - lenket i post 887.
Anbefales og gjentas:

http://www.dagbladet.no/fakta/alarm/index.php5
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-08-29 kl. 06:12.
Citera
2014-08-29, 07:59
  #891
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finska myndigheter missuppfattade att identitet och signalement inte skulle släppas, utan gav ut beskrivningarna till tull och gränspolis:
Hur ska polisen kunna utföra sitt jobb om signalementet är hemligt?
Citera
2014-08-29, 08:27
  #892
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Hur ska polisen kunna utföra sitt jobb om signalementet är hemligt?
Har du lest Dagblad-oppslaget?
Se oppslaget del 2, siste underavsnitt om "Signalement".
Der står hvordan E-tjenesten og politiet vurderte vedr signalement.
Se også i oppslaget om muligheten for avledningsmanøver fra IS-terroristenes side.

Det er OK å være uenig med E-tjenesten og politiet, og en begrunnelse for uenigheten kunne i så fall være interessant.
Selv synes jeg det er ganske opplagt at norske myndigheter vurderte korrekt på dette punktet.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-08-29 kl. 08:29.
Citera
2014-08-29, 12:00
  #893
Medlem
Xunders avatar
Så det var alltså kniv de skulle använda. Kan man tänka sig att det var ute efter att skära halsen utav några Norrmän, med tanke på hur glada IS verkar vara i att skära halsen av folk?

Visst, man skulle inte lyckas få så många döda. Men tänk vilken skräck det skulle bli över hela västvärlden när CCTV bilderna skulle släppas när en mamma, äldre man, tonårsgrabb eller vem som helst får sin hals avskuren av galna Islamister mitt i Oslo.

Fy, jag blir rädd nu, med tanke på att detta mycket väl kan ske i Sverige också.
Citera
2014-08-29, 15:17
  #894
Medlem
Så fyra IS-terrorister planerade att ta sig till Norge och skära halsen av ett antal norrmän på treårsdagen för Anders Behring Breiviks terrordåd?
Citera
2014-08-29, 17:34
  #895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför är islamister så intresserade av att slå till just i Norge?

Svaret kommer lovlig sent... Jeg mangler det som moderator i denne tråden:

https://www.flashback.org/t588802

nekter meg å omtale.

Men for å være seriøs! Spørsmålet du retter til meg, hvorfor islamister skulle være interessert i å ramme nettopp lille ubetydelige Norge? Tja, de vil nok helst - hvis de kunne velge - ramme stormakter som USA eller Storbritannia. Men av mangel på fremgang i det store, så kanskje de kunne få litt oppmerksomhet om de rammet et mindre mål, som også kanskje er litt enklere å komme til; men muligens har de undervurdert oss? Norge er en nær alliert av USA, medlem av NATO, deltaker i krigen i Afghanistan, implisert i "Muhammed-karikaturstriden", og alment et liberalt vestlig demokrati, med alt hva det innebærer av sekulære og humanistiske verdier.

Jeg kunne vært mer konkret i min "trusselvurdering", men vil gjerne anbefale en gjennomgang av det islamistiske miljøet i Norge, ført i pennen av en tidligere "raddis", som er arabisktalende:

http://www.kagge.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1044807&b_id=1 193353
Citera
2014-09-01, 05:08
  #896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Läste på nyheterna att det var fyra personer, och att de tappade spåren av dem i mitten av juli. Då kom jag att tänka på en sak, när jag var påväg hem från skolan förra veckan tog jag en länsbuss, buss XX. På bussen satt det 4st utlänningar som satt och stirrade föraktfullt på folk i bussen. När jag gick av så fick jag ögonkontakt med en av dem, blicken var kall, hatisk och obehaglig. Jag fick en ganska känsla av obehag iallafall. Det som var lite mer konstigt var att de tog den bussen, har aldrig sett utlänningar på den linjen, och har aldrig sett någon med så lite packning som dem. Vet inte om det är jag som har hjärnspöken men, men. De reste norrut iaf. Förhoppningsvis var det bara några arga utlänningar, som reste på en spontan resa eller något...

Jag misstänker att terroristerna väntar till all uppståndelse har lagt sig. För IS är en grupp som nog förmodligen kommer att genomföra attentatet m. tanke på deras illvilja att skada andra religiösa grupper och det västerländska samhället.
Polisanmäl allt misstänkt. Det kan hjälpa SÄPO
Citera
2014-09-01, 05:10
  #897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du lär få se ännu fler utlänningar på din busslinje de närmsta åren. Inget skumt med det, öppna ditt hjärta nästa gång så ska du få se att de drar på smilbanden, såhär

Om de inte hade något bagage kan du troligen vara lugn, man knallar inte runt med en atombomb i innerfickan.
Nu var de ju kniv de skulle använda ...
Citera
2014-09-01, 05:12
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
AB skriver (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19442923.ab)

"Fyra IS-terrorister var på väg till Norge - för att attackera civila norrmän med kniv på offentlig plats."
/ terrorhotet mot Norge är inte över - ingen vet var de fyra IS-terroristerna finns."

Så frågan kvarstår ... vad för slags kniv får en annan bära för att vara redo på eventuell "attack"?

utan att polis ska stoppa en oskyldig som endast vill försvara sig" för det lär ju finnas en majoritet här som även läser svensk medias rapportering och vill känna sig säker....
Det är väl knivförbud?
Citera
2014-09-01, 05:13
  #899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elguantelete
Afrika anses väl vara lågoddsare?
Somalia
Citera
2014-09-01, 05:20
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Hur ska polisen kunna utföra sitt jobb om signalementet är hemligt?
fan sant! och jag tycker de borde släppa bilder i tidningen också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback