Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
ibland undrar jag om inte tymoshenko - och hennes batkivshchyna (inklusive marionetten yatsenyuk) - är världshistoriens mest framgångsrika agent provocateur?
att hon förslavade ukraina med sinnessjuka gasaffärer är ett faktum, likaså suspekta kontakter med putin, och en plötslig enorm rikedom från de gasaffärer som åderlåter ukraina.
nu pushade dom först igenom ett fullständigt vansinnigt principbeslut om ryskans officiella status direkt efter maidan. idag meddelar man att man vill ha en folkomröstning i NATO-frågan redan i samband med valet i oktober. go figure...
Du är inne på en intressant sak här, men jag tror inte hon är en "trojansk häst". I så fall skulle den fd. tillförordnade presidenten hamna i samma fålla. Hon är däremot en politisk nolla som har behov av att behövas i det politiska rampljuset och troligen inte förstår vilken roll hon spelar i dramat - ja, ungefär som min roll på FB

.
Tymoshenko är som alla andra ukrainska ledare, korrupt och kär i pengar och makt. Det är mer eller mindre klarlagt att hon haft kontakt med bossarnas boss inom den ryska maffian (som finns på FBIs most wanted list) och att den fd. tillförordnade presidenten, Turchynov (som tillsattes som president efter den USA-sponsrade statskuppen i februari) skyddade henne geonom att hjälpa till att radera spåren av detta samband.
"In February 2006 state prosecutors opened a criminal case against Turchynov and his SBU deputy Andriy Kozhemyakin for destroying a file about FBI Ten Most Wanted Fugitive, organized crime boss Semyon Mogilevich, from the SBU archive. The case was dismissed four months later. WikiLeaks documents mention Turchynov, then head of Ukraine's SBU, as having destroyed documents implicating Yulia Tymoshenko's alleged connections to Mogilevich."
http://en.wikipedia.org/wiki/Oleksandr_Turchynov#Controversies