Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-30, 14:21
  #1
Medlem
T.ex om man tar en 10mg sobril vid behov en gång i veckan så är det som att dricka säg 2 öl?
Citera
2014-08-30, 14:55
  #2
Medlem
Slingshots avatar
Ja eftersom båda två påverkar GABA-A, benso kallas ofta för torrsprit, nyttigare att ta benso för kroppen än nervgiftet alkohol, nu är visserligen 2 öl ingenting men ändå.
Citera
2014-08-30, 15:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ja eftersom båda två påverkar GABA-A, benso kallas ofta för torrsprit, nyttigare att ta benso för kroppen än nervgiftet alkohol, nu är visserligen 2 öl ingenting men ändå.


Men om man tittar i beroendesynpunkt, är t.ex 10mg sobril med beroendeframkallande än 2-3öl?
Kan man jämnföra dessa två typ 10mg Sobril=2-3 öl?
Citera
2014-08-30, 15:39
  #4
Medlem
V-rocks avatar
Snarlika, torrfylla som sagt.

Din jämförelse med öl är inte så dum heller eftersom sobril är den klenaste relativt vanliga benzon i detta land. Ur beroendesynpunkt skulle jag säga att alkohol är värre, men inte nödvändigtvis om man lägger till resten i familjen benzo.

Sen är ju blandat bruk av benz och alkohol väldigt vanligt, får själv inte ut mycket av bara benz. men om du inte har erfarenhet av det så ska du veta att det är då folk gör de mest jävla märkliga och farliga saker.
Citera
2018-05-15, 15:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltheisenberg
T.ex om man tar en 10mg sobril vid behov en gång i veckan så är det som att dricka säg 2 öl?

Årets senaste svar...
...men om man bortser från vad folk skrivit tidigare och enbart går till känslan av effekten, så skulle jag inte säga att det alls är som alkohol. All antidepressiv, ångestdämpande och liknande har varit jävla skräp för mig... förutom Sobril. Jag tar inget sådant idag och mår bara allmänt bra, men det händer ibland att jag tänker på effekten av Sobril, som jag tyckte var väldigt trevlig.

Jag har viss social ångest och undviker helst att prata med svåra människor som jag inte tycker om. Dock har jag ett extremt socialt arbetsliv vilket kräver att jag plockar fram den där sociala figuren som egentligen inte är jag - och det ger mig ofta ganska mycket ångest. Jag är ofta trött och har alldeles för mycket tankar i huvudet, tänker ofta på vad som skulle kunna gå snett o.s.v.

Alkohol kan ju klippa bort en del sådant. Nackdelen med alkohol är ju att det ganska omgående märks utåt att man är påverkad. Balansen mellan att tappa nervositeten och få fokus till att bli helt jävla bäng är ju trots allt hårfin.
Med Sobril var det för mig något helt annat. Jag kände mig lätt yr precis i början. Men sedan var jag solklar i huvudet, precis som vanligt - bara att jag kände mig extremt social, jag hade ingen som helst ångest, och hur hemska tankar jag än tänkte så kändes det som att min hjärna enbart vill vända dem till hur positivt det faktiskt kunde bli. Jag förstod det knappt själv. Jag blev den där som gled fram i korridoren på jobbet och pratade med alla kollegor jag vanligtvis avskydde, den som folk tyckte var supersocial och trevlig o.s.v. Samtidigt var jag superfokuserad, glad och ingen kunde märka att jag var påverkad av något.

Problemet var bara att det som kom efter var som en bakfylla, och sedan var det tillbaka till mitt vanliga jag igen. Men visst, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ibland ville testa en Sobril eller två igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback