2014-08-19, 11:08
Medlem
Ja man hör ju ofta dessa termer. Men var går gränserna (i årslön) för låg-, medel- och höginkomsttagare?
Citera
2014-08-19, 16:25
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskapsknull
Ja man hör ju ofta dessa termer. Men var går gränserna (i årslön) för låg-, medel- och höginkomsttagare?

0-240 000 = Låginkomstagare
240 000-500 000 = Medelinkomsttagare
500 000 - = Höginkomsttagare

Kanske så, men vad vet jag...
Citera
2014-08-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
0-240 000 = Låginkomstagare
240 000-500 000 = Medelinkomsttagare
500 000 - = Höginkomsttagare

Kanske så, men vad vet jag...

Skulle sätta medel till 240-600k (gränsen för värnskatt). Annars stämmer det nog bra. Även om det är en jävla skillnad på en medelinkomsttagare med 21k/mån och en med 49k/mån...
Citera
2014-08-20, 08:07
Medlem
Radio.Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Skulle sätta medel till 240-600k (gränsen för värnskatt). Annars stämmer det nog bra. Även om det är en jävla skillnad på en medelinkomsttagare med 21k/mån och en med 49k/mån...

+1

Lite off-topic:
Termerna i sig ger ju, precis som du säger, ingen vidare tydlig bild. Jag har ofta tänkt att man borde ställa dessa mot t.ex. åldersgrupp, utbildningsnivå eller ibland samhällsklass.

Det skulle även vara intressant att blanda in vad man gör för pengarna och hur pass trygg inkomsten är. Bygger den på t.ex. spetskompetens (läkare, forskare), social status (chef, politiker), utseende/karisma (modell, skådis), tillfälle (välbetalt skitjobb, något som haft flyt och jobbat sig uppåt) etc..
Citera
2014-08-21, 21:35
Medlem
Nog knepigt att sätta exakta gränser. Antar att det rimligaste är att ange det som del av landets medianinkomst. Dvs under x% av medianinkomst är låginkomsttagare, x% under/över medianinkomst är medelinkomsttagare och över x% av medianinkomst är höginkomsstagare. Enligt en googling jag gjorde är medianinkomsten i Sverige 269.762:-/år 2011 (politikfakta.se). Den har väl rimligen ökat några % sedan dess. Har för mig (har ingen källa) på att relativ fattigdom/låg inkomst betyder att man tjänar 50% eller mindre än landets medianlön. Skulle i så fall vara runt 11.000 i månaden eller mindre. Med samma logik kan man väl säga att en höginkomsttagare tjänar dubbla medianinkomsten. Skulle då vara ungefär 45.000:-. Däremellan får vi ett enormt spann av "medelinkomsttagare" som är problematiskt. Det känns i varje fall för mig märkligt att argumentera för att en som tjänar 18.000 i månaden är medelinkomsttagare.

Annat att ta hänsyn till är ju om man ska räkna andra inkomster än lön som inkomst i den bemärkelsen. Pensionärer, arbetslösa, studenter, sjukskrivna mm sänker ju medianinkomsten och sett till jämförelsen att gå på A-kassa, CSN eller sjukpeng är 18.000 en fin inkomst. I jämförelse med andra som arbetar är det inte så mycket att komma med.
Citera
2014-08-21, 22:46
Medlem
Eftersom man betalar statlig skatt från ca 35 000 mån = 420 000 år = Höginkomsttagare
Citera
2014-08-21, 22:58
Medlem
Jag snittar drygt 240.000 i årslön brutto, och jag anser mig vara
låginkomsttagare, men då är jag också ensam med djur, och
har rätt höga levnadskostnader:

Hyra: Ca 6.500 kr
El, BB, Tel osv: Ca 1000 kr
Inkasso skuld: 1000 kr
Bränsle: 4000 kr (bor en rejäl bit från arbete)
Bilförsäkr: 500 kr
Mat: 1000 kr
-------------------------------------------
Tot: 14.000 kr
Lön Netto: Ca 17.000 kr

Och här lever jag ju knappast i någon lyx, det är budget
rakt igenom, och mina levnadskostnader är ändå ganska
rimliga, även om man skulle kunna skära ner dem rejält...

... Det jag vill ha sagt med det här är att det är väldigt
relativt, man måste ju överväga utgifter mot inkomster
också, anser jag, för att få en rättvis bild av "var man
ligger" så att säga..!
Citera
2014-08-22, 09:20
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Nog knepigt att sätta exakta gränser. Antar att det rimligaste är att ange det som del av landets medianinkomst. Dvs under x% av medianinkomst är låginkomsttagare, x% under/över medianinkomst är medelinkomsttagare och över x% av medianinkomst är höginkomsstagare. Enligt en googling jag gjorde är medianinkomsten i Sverige 269.762:-/år 2011 (politikfakta.se). Den har väl rimligen ökat några % sedan dess. Har för mig (har ingen källa) på att relativ fattigdom/låg inkomst betyder att man tjänar 50% eller mindre än landets medianlön. Skulle i så fall vara runt 11.000 i månaden eller mindre. Med samma logik kan man väl säga att en höginkomsttagare tjänar dubbla medianinkomsten. Skulle då vara ungefär 45.000:-. Däremellan får vi ett enormt spann av "medelinkomsttagare" som är problematiskt. Det känns i varje fall för mig märkligt att argumentera för att en som tjänar 18.000 i månaden är medelinkomsttagare.

Annat att ta hänsyn till är ju om man ska räkna andra inkomster än lön som inkomst i den bemärkelsen. Pensionärer, arbetslösa, studenter, sjukskrivna mm sänker ju medianinkomsten och sett till jämförelsen att gå på A-kassa, CSN eller sjukpeng är 18.000 en fin inkomst. I jämförelse med andra som arbetar är det inte så mycket att komma med.

Jag kan tycka att man endast ska titta på heltidsarbetande när man pratar inkomstklass. Det bör vara "Inkomst av tjänst" som är relevant.

Man kan säkert få ut statistik från SCB.se men jag orkar inte just nu.
Citera
2014-08-22, 11:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Det bör vara "Inkomst av tjänst" som är relevant.

Nja, många av höginkomsttagarna har egna företag och beskattar stora summor i inkomstslaget kapital. Detta borde väl vara relevant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in