Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-14, 23:27
  #1
Medlem
Behöver väl främst skriva av mig lite då jag tänder av och har svårt att sova. Men diskussionsunderlag finns och vi kommer dit.

Tidigare i år arbetade jag på en firma inom bygg. Märkte ganska snabbt att firman var full av knarkare, alkisar och fängelsekunder. Passade mig fint - för då var jag bland mina gelikar. Inte i den bemärkelsen att jag vare sig knarkar, är alkis eller åker in och ut. Men jag har testat lite olika droger och slagit mig fri från ett cannabismissbruk, super till då och då och har suttit inne.
Efter ett par veckor så var jag lite seg en dag och fick då lite amfetamin av en kollega, bad om det själv. Och arbetet blev rent ut sagt härligt: Svetten lackade och det bara flöt på, behövde inte tvinga mig själv över huvud taget. Sedan blev det eftermiddag och kväll och avtändningen tog vid. Jag är ingen helfärsk amatör vad gäller tjacket utan jag betade av checklistan för att undvika en jobbig avtändning:
- Äta och dricka under ruset
- Positiva tankar
- Några bärs

Att ta något dämpande var inget alternativ, då jag skulle jobba dagen efter också. Gick på tjacket en vecka ungefär, sen ett par fria dagar och sen på det igen. Så gick det runt tills jag inte jobbade kvar då det rådde arbetsbrist.
Är nu tillbaka på samma firma sedan ett par veckor och idag pillade jag i mig lite grann.
Det är inga mängder vi pratar om utan jag småäter lite och det händer inte utanför arbetet.

Är dock lite orolig att trilla dit.
Att säga nej har jag inte svårt för, men jag vill inte säga nej. Förrän på eftermiddagen då jag tänder av och senare har svårt att sova.

Hur motiverar jag mig själv till att avstå? Hur skall jag göra för att minnas hur mycket jag hatar att tända av? Vilka varningssignaler skall jag hålla utkik efter för att inte fastna i ett regelrätt missbruk?
Någon med liknande erfarenheter?

God natt!
Citera
2014-08-14, 23:45
  #2
Medlem
Om man lyckas trilla dit på cannabis har man för dålig impulskontroll för att egentligen hålla på med beroendeframkallande droger över huvud taget. Detta säger jag då jag själv missbrukat cannabis och blandmissbrukat annat så det är inte bara så att jag snackar skit om dig.

Dessutom låter det lite som att det redan gått för långt och du borde säga till alla som bjuder dig på tjack att sluta bjuda på det oavsett hur mycket du tjatar och hålla dig borta helt och hållet. Dag som natt.
Citera
2014-08-14, 23:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Om man lyckas trilla dit på cannabis har man för dålig impulskontroll för att egentligen hålla på med beroendeframkallande droger över huvud taget. Detta säger jag då jag själv missbrukat cannabis och blandmissbrukat annat så det är inte bara så att jag snackar skit om dig.

Dessutom låter det lite som att det redan gått för långt och du borde säga till alla som bjuder dig på tjack att sluta bjuda på det oavsett hur mycket du tjatar och hålla dig borta helt och hållet. Dag som natt.
Är rädd att du har rätt. Inte för att det är svårt att trilla dit på CB, men nog utvecklar man ett missbruksbeteende som sätter sin prägel.
Lite samma som jag har påbörjat på jobbet. Nog har jag sagt nej ett par gånger utan svårighet, men idag vände det på en femkrona och vips så hade jag slickat i mig det.
Men imorgon är en ny dag!

Kommer dock inte försöka lägga över ansvaret på någon annan. Ger man sig in i leken får man leken tåla, jag får reda upp min egen skit. Jag slutade med rökat efter många om och men, så nog kan jag klara det här eftersom det inte är lika långt gånget. Fast med CB hjälpte det att jag inte mådde bra av det längre utan bara blev misstänksam och överdrivet beräknande. Så är tyvärr inte fallet här.
Tack för ditt svar.
Citera
2014-08-14, 23:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Är rädd att du har rätt. Inte för att det är svårt att trilla dit på CB, men nog utvecklar man ett missbruksbeteende som sätter sin prägel.
Lite samma som jag har påbörjat på jobbet. Nog har jag sagt nej ett par gånger utan svårighet, men idag vände det på en femkrona och vips så hade jag slickat i mig det.
Men imorgon är en ny dag!

Kommer dock inte försöka lägga över ansvaret på någon annan. Ger man sig in i leken får man leken tåla, jag får reda upp min egen skit. Jag slutade med rökat efter många om och men, så nog kan jag klara det här eftersom det inte är lika långt gånget. Fast med CB hjälpte det att jag inte mådde bra av det längre utan bara blev misstänksam och överdrivet beräknande. Så är tyvärr inte fallet här.
Tack för ditt svar.

Just precis! Det är inte det faktum att cannabis är beroendeframkallande som gör att du missbrukar utan din personlighet och dåliga förmåga att styra dina impulser. Samma beteende med saker som är beroendeframkallande på riktigt kan sluta i katastrof så lägg drogerna på hyllan medans du har chansen.

*edit Alltså tipset jag försöker meddela är att ditt incitament att undvika tjacket bör vara att du har en missbrukarpersonlighet, ju förr du accepterar det destå bättre.
__________________
Senast redigerad av Komposthoran 2014-08-15 kl. 00:05.
Citera
2014-08-15, 00:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Just precis! Det är inte det faktum att cannabis är beroendeframkallande som gör att du missbrukar utan din personlighet och dåliga förmåga att styra dina impulser. Samma beteende med saker som är beroendeframkallande på riktigt kan sluta i katastrof så lägg drogerna på hyllan medans du har chansen.
Vilja i kombination med erfarenhet = vinnande koncept?
Hur skapar jag viljan?
Kan tänka mig att vinkeln är viktig. Jag vet att jag Inte vill bli heltidsnarkoman och nu har jag ju "kontrollen". Men likt förbannat så har jag en fin förmåga att övertyga mig själv om att jag har full kontroll och att lite grann då och då gör ingenting. Men tror nog inte jag skulle vara den förste som startar där. Definitivt inte på centralstimulantia.

Så hur övertygar jag mig själv om att jag Vill jobba utan att låna energi från preparat? Hur skapar jag viljan att vara ren?
Hur gjorde du?
Citera
2014-08-15, 00:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Vilja i kombination med erfarenhet = vinnande koncept?
Hur skapar jag viljan?
Kan tänka mig att vinkeln är viktig. Jag vet att jag Inte vill bli heltidsnarkoman och nu har jag ju "kontrollen". Men likt förbannat så har jag en fin förmåga att övertyga mig själv om att jag har full kontroll och att lite grann då och då gör ingenting. Men tror nog inte jag skulle vara den förste som startar där. Definitivt inte på centralstimulantia.

Så hur övertygar jag mig själv om att jag Vill jobba utan att låna energi från preparat? Hur skapar jag viljan att vara ren?
Hur gjorde du?

För mig handlade det om att inse att jag aldrig kommer klara av att knarka ansvarsfullt och att jag har för dålig impulskontroll för att klara av att ha tillgång till en drog utan att stoppa i mig den. Aka jag insåg att jag inte har kontroll och det enda som gäller är att se till att jag inte har tillgång till något. Och jag får känslan av att du är i alla fall lite lika dan.
Citera
2014-08-15, 00:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Jag insåg att jag aldrig kommer att klara av att knarka ansvarsfullt och att jag har för dålig impulskontroll för att klara av att ha tillgång till en drog utan att stoppa i mig den. Aka jag insåg att jag inte har kontroll och det enda som gäller är att se till att jag inte har tillgång till något. Och jag får känslan av att du är i alla fall lite lika dan.
Nja. Har många gånger sedan jag klev av CB:t varit i närheten av det då många av mina vänner fortfarande röker... dagligen. Har tackat nej varje gång och vare sig nykter eller full ens lekt med tanken om att röka, även om jag ber att få rulla då och då. Men rökat är jag rädd för.
Amfetaminet är jag inte rädd för på samma sätt för det har inte kört över mig ännu. Men på pluskontot har jag att jag faktiskt har tackat nej några gånger. Så jag KAN!
Men just nu är jag hungrig men kan inte äta. Jag behöver sova men kan inte. Det hjälper mig på jobbet men begränsar mig i mycket annat. Hatkärlek.

Jag borde veta bättre och borde klara av detta. Det vet jag. Men... jag vet inte. Skallen är sönderkokad och tankarna går i cirklar.
Citera
2014-08-15, 00:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Nja. Har många gånger sedan jag klev av CB:t varit i närheten av det då många av mina vänner fortfarande röker... dagligen. Har tackat nej varje gång och vare sig nykter eller full ens lekt med tanken om att röka, även om jag ber att få rulla då och då. Men rökat är jag rädd för.
Amfetaminet är jag inte rädd för på samma sätt för det har inte kört över mig ännu. Men på pluskontot har jag att jag faktiskt har tackat nej några gånger. Så jag KAN!
Men just nu är jag hungrig men kan inte äta. Jag behöver sova men kan inte. Det hjälper mig på jobbet men begränsar mig i mycket annat. Hatkärlek.

Jag borde veta bättre och borde klara av detta. Det vet jag. Men... jag vet inte. Skallen är sönderkokad och tankarna går i cirklar.

Givetvis är det jag skriver en överdrift och även jag klarar av att tacka nej både till röka och andra saker men om man ser till helheten så stämmer det. Det kan vara farligt att intala sig själv att man har kontroll och bara fokusera på gångerna då man tacka nej och se det som en anledning att tacka ja. Hur man en vänder och vrider på det så är första steget att inse att du har problem och inte kontroll och att du har valet mellan allt eller inget och väljer du allt går det åt helvete.
Citera
2014-08-15, 10:22
  #9
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
. Passade mig fint - för då var jag bland mina gelikar. Inte i den bemärkelsen att jag vare sig knarkar, är alkis eller åker in och ut.
Kanske dags att du inser att du faktiskt är en knarkare och alkis! Blir lättare att låta bli då.
Citera
2014-08-26, 01:09
  #10
Avstängd
micehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Kanske dags att du inser att du faktiskt är en knarkare och alkis! Blir lättare att låta bli då.

ja, det är det absolut

det var iofs många år sen jag insåg det - och det underlättar i kampen
dessvärre inte tillräckligt för mig
Citera
2014-08-26, 01:29
  #11
Medlem
sliter-av-ballens avatar
Tänk efter TS, det är ju inget kul att spendera varje dag med en snabb uppgång för att göra arbetet lite roligare i några timmar och jojja tillbaka till hemsk avtändning under senare halvan.

Härda ut skiten i stället som alla andra löneslavar och ta tjacket nån gång då och då som ett komplement för att förgylla helgfyllan. Har aldrig förstått mig på folk som använder amfetamin på jobbet. Alla som någon gång har brukat det vet ju hur jävla pissigt man mår en hel massa timmar efter det roliga tar slut.
Citera
2014-08-28, 21:43
  #12
Medlem
atomizers avatar
Byt arbetsplats! Seriöst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback