Citat:
Kan inte se klippet nu.
jag tror aldrig jag sett pengar på det sättet, inte könsrollerna heller. det har kommit naturligt att den som inte lagar mat diskar, den som är arbetslös fixar mer hemma, den som har mer pengar betalar mer.
Om vi går ut och käkar har det dock oftast varit 50/50; däremot har den som haft mer pengar betalat de "fina middagarna" och den med mindre de billigare. Dessutom är jag av uppfattningen att pengarna kan skifta, precis som jag tar större ansvar när jag tjänar mer, så gör han det om han tjänar mer. Jag anser pengar vara ett problem om det är målet och inte medlet. Precis som att jag skulle klippa honom om jag har utbildningen är naturligt så är det lika naturligt att han betalar mer om han har mer pengar.
Om du menar att hon har mer pengar - därav håller det inte av en eller annan anledning, så anser jag att inställnignen till pengar är fel. Indirekt att hennes pengar får honom att dra, hans henne att stanna.
jag tror aldrig jag sett pengar på det sättet, inte könsrollerna heller. det har kommit naturligt att den som inte lagar mat diskar, den som är arbetslös fixar mer hemma, den som har mer pengar betalar mer.
Om vi går ut och käkar har det dock oftast varit 50/50; däremot har den som haft mer pengar betalat de "fina middagarna" och den med mindre de billigare. Dessutom är jag av uppfattningen att pengarna kan skifta, precis som jag tar större ansvar när jag tjänar mer, så gör han det om han tjänar mer. Jag anser pengar vara ett problem om det är målet och inte medlet. Precis som att jag skulle klippa honom om jag har utbildningen är naturligt så är det lika naturligt att han betalar mer om han har mer pengar.
Om du menar att hon har mer pengar - därav håller det inte av en eller annan anledning, så anser jag att inställnignen till pengar är fel. Indirekt att hennes pengar får honom att dra, hans henne att stanna.
Det finns säkert alla möjliga typer av undantag för allt. Jag hade en mycket, mycket intressant vännina i Frankrike som var psykolog och kunde diskutera öppet med mig om hennes mentalitet som kvinna (jag försökte i den tiden bli författare och ville gräva i det kvinliga psyket) och hur hon kunde finna roten till alla typer av konstiga beslut i hennes undermedvetna i efterhad. Medvetet hade hon ideal som att kunna stötta hennes man och ungdomskärlek när han var arbetslös och deprimerad, men det finns något djupare än det medvetna och det har sin rot i mycket gamla instinkter. Hon berättade med mycket skam hur hon började känna avsky för honom när hon kom hem, hur begäret började dö av hans fallande självförtroende.
Vi är fast i denna kropp med begär som vi inte förstår oss på, instinkter som inte anpassar sig till våra ideal. Det tog slut, hon älskade honom fortfarande någonstans men begäret var borta. Respekten för honom som man hade dött. Han lagade ju mat, han städade hemmet men han var inte längre en man som hon kunde se upp till.
Det är intressant med en kvinna som har så mycket självinsikt att kunne berätta om hennes mörker på detta sätt, jag tycker att alla människor ska lära känna sin egen skugga innan de dömer andra. Något som svenskar generellt måste förbättra. Granska först dig själv, lär känna dina begär och roten till dina handlingar.
Du verkar vara idealistsik lagt, du kanske är annorlunda också. Din reptilhjärna kanske har svagare effekt i hur du känner, vad du begär i livet. Men jag skulle tro att alla människor bär på något de skäms för, något de döljer, kanske du upptäcker vad det är långt senare i livet.
Senast redigerad av markus120 2014-08-13 kl. 04:20.
Senast redigerad av markus120 2014-08-13 kl. 04:20.
Nä jag vet inte...