Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-24, 13:53
  #1
Medlem
Uvins avatar
Hej! Ser att det är många här som är latinkunniga, t.ex. i översätta-till-latin-tråden. Jag har funderat på det här med att tala latin, dvs. att lära sig samtala på latin som på vilket annat ("levande") språk som helst: jag har förstått att på gymnasier och universitet i sverige åtminstone så lär man sig bara att läsa språket, och kanske skriva lite på sin höjd. Dock har jag läst om olika sammankomster, typ i tyskland och USA där folk träffas och samtalar på latin med varandra. Är det vanligare att man lär sig tala latin i skolor i dessa länder, eller är det folk som har lärt sig detta på egen hand? Är det kanske till och med någon här på flashback som kan tala latin "på riktigt", dvs. inte bara recitera vissa fraser, utan faktiskt uttrycka sina åsikter och känslor muntligen någorlunda flytande? Hur många sådana talare kan det finnas i världen, på ett ungefär?
Citera
2012-03-24, 15:47
  #2
Medlem
Är nyfiken på detsamma, har googlat men inte hittat något direkt. Hänger mig kvar här för att se om det dyker upp några latinfantaster. :-)

I Finland finns (eller fanns) radiosändingar på latin.
Citera
2012-03-24, 16:52
  #3
Medlem
Uvins avatar
De finska nyhetssändningarna finns fortfarande: http://yle.fi/radio1/tiede/nuntii_latini/
Men jag tycker inte riktigt det platsar under kategorin talat latin: de läser väl bara från manus som de skrivit i förväg? Det är t.ex. inte som om de har oförberedda intervjuer med andra latinister.
Citera
2012-03-24, 18:19
  #4
Medlem
Borde väll egentligen finnas en hel del på latin, det är ju fortfarande officiellt språk i Vatikanstaten tillsammans med italienska även om italienskan är aningen dominerande. Du får väll leta upp några katoliker om du vill ha någon att prata med. Hittade lite information på wikipedia, dock ganska värdelös sådan:

"Latinet har oavbrutet fungerat som den romersk-katolska kyrkans liturgiska språk. Mässan som är kyrkans viktigaste liturgiska handling har en mässordning som än idag i dess romerska form är latinsk, den så kallade latinska riten. Den finns i två former: Novus Ordo, som även kan vara på folkspråk, och den så kallade Tridentinska mässan, vars latinska ordning är från 1500-talet, men som i grunden är från den tidigare kyrkan i Rom."

"Latin är fortfarande det officiella språket på vilket katolska kyrkan ger ut sina officiella dokument. Påvens encyklikor (rundskrivelser) publiceras på latin, varefter det görs översättningar till de olika folkspråken. Biblia vulgata är den latinska bibeln som katolska kyrkan utgår ifrån."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Latin
Citera
2012-03-26, 18:29
  #5
Medlem
Uvins avatar
Mm, men hur mycket förekommer latinet som samtalsspråk i Vatikanen egentligen? Jag tror nog, som du också antyder, att italienskan är i det närmaste alenarådande, eller? Fast kanske är jag för pessimistisk -- kanske det förekommer att två katolska präster kan samtala på latin när det är deras bästa gemensamma språk. Jag tror dock inte att första bästa katolsk präst här i Sverige skulle klara av det.
Citera
2012-03-27, 16:55
  #6
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uvin
Är det kanske till och med någon här på flashback som kan tala latin "på riktigt", dvs. inte bara recitera vissa fraser, utan faktiskt uttrycka sina åsikter och känslor muntligen någorlunda flytande? Hur många sådana talare kan det finnas i världen, på ett ungefär?
Jag minns att min latinlärarinna på gymnasiet berättade om excentriska akademiker i Sverige som bara talat latin med sina barn, så det finns nog minst ett par hundra människor runt om i världen som har det som ett av sina förstaspråk.

För oss andra finns det ju antika pjäser på latin där dialogen ska återspegla talspråk, bevarad graffiti m.m. och det finns helt säkert forskare som försöker beskriva just vardagsspråket.

Se även http://answers.yahoo.com/question/in...1204302AARylDr för en kort, liknande diskussion och http://latindiscussion.com/forum/vie...hp?f=5&t=11542 för detsamma på ett forum enbart för latin, där du säkert kan hitta mer.
Citera
2014-08-12, 22:41
  #7
Medlem
Redoxreaktions avatar
Hur har det gått med dina latinstudier, Uvin? Du har ju korrigerat mig ett par gånger när vi har översatt
Citera
2014-08-12, 23:27
  #8
Medlem
Jag vet att det har förekommit pedagogiska serietidningar på latin, som prenumererades av de gymnasier där latinundervisning förekom. Iaf i början på 90 - kanske senare också.
Och de försökte uppföra sig som om latin var ett levande språk. Det var alltså inte Cesars äventyr som beskrevs, utan snarare typ varför Converse är bättre skodon än Adidas (påhittat exempel, jag minns inte de exakta detaljerna, men väl intrycket).

Vidare, jag vet att det finns sammankomster av folk som talar esperanto och andra konstgjorda språk.
så varför inte sammankomster av latin-talare??
I nödfall kan du säkert organisera en sådan själv. Första året en ganska blygsam början, sedan får du se.

Sist. Katolska präster ja. Medicinare, framför allt från kontinenten använde tills ganska nyligen latin som sin lingua franca. Numera är det engelska som slog igenom, men till dess...
Jag gissar att mången äldre läkare förstår latin, även om det är få av dem som talar det.
Citera
2014-08-13, 16:19
  #9
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag vet att det har förekommit pedagogiska serietidningar på latin, som prenumererades av de gymnasier där latinundervisning förekom. Iaf i början på 90 - kanske senare också.
Och de försökte uppföra sig som om latin var ett levande språk. Det var alltså inte Cesars äventyr som beskrevs, utan snarare typ varför Converse är bättre skodon än Adidas (påhittat exempel, jag minns inte de exakta detaljerna, men väl intrycket).

Minns en sådan serietidning från min gymnasietid. Det var Lucky Luke. Fanns kanske fler?
Citera
2014-08-13, 18:44
  #10
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det vore intressant att se hur många som läser latin helt på egen hand här.
Citera
2023-03-20, 01:06
  #11
Medlem
St. Pinocchios avatar
Fascinerande tider man lever i.

Luke Ranieri konverserar på latin med ChatGPT visserligen en del barnsjukdomar men ändå - måste krävas en jäkla massa AI under huven för att krama ur syntaxen via självinlärning ur en textmassa på godtyckligt språk samt exekvera en konversation i realtid på random topic. Blir fan helt tagen ! Vad månne detta sluta ?

https://www.youtube.com/watch?v=iNTEW0PNqjU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback