2014-08-12, 14:00
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Om man nu ska diskutera skålade skoblock eller ej, så kan man om man hårddrar det säga att då bör det i så fall handla om handrandsydda skor som har vettiga bindsulor av ordentligt, tjockt läder...

...fast egentligen inte det heller, då riktigt gjorda skor inte använder ett sånt sunkigt material som korkmassa som nästan all RTW, MTO och en del bespoke använder. Isf utskurna korkplattor...

...fast nä, egentligen inte korkplattor heller, det är också rätt sunkigt. RIKTIGT bra skor använder sig av filt, det kan inte mögla, håller formen bra utan att behöva bytas ut, och kan inte riskera att skapa missljud som knarrande.

Allt annat är skit.

Fan, jag visste att jag nån gång skulle få reda på att mina G&G inte är ett dugg bättre än Rizzo
Bara att slänga och börja om med att bygga upp en "kvalitetskogarderob".
Citera
2014-08-12, 14:03
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Fan, jag visste att jag nån gång skulle få reda på att mina G&G inte är ett dugg bättre än Rizzo
Bara att slänga och börja om med att bygga upp en "kvalitetskogarderob".

Hate to break it to you.
Citera
2014-08-12, 17:21
Medlem
Om det öppnas upp för frågor från publiken under paneldiskussionen på super trunken ska jag banne mig fråga om ickeskålades skoblocks påverkan på skorna. Envisa rykten hävdar att en anledning till varför det inte finns så många välbevarade skor från romartiden är därför att ickeskålade block användes.
Citera
2014-08-12, 18:56
Medlem
Rippless avatar
Var och testade ett par Loake-brogues idag (dock inte modellen jag vill ha, detta var någon simpel utan öljetter och svart). Kör 44 i tygskor och seglarskor, men nu fick jag ner foten i en 42:a. Är det värt att ta en sko som sitter tajt från början, för den töjer sig antar jag? Eller ska man köra safe och ta en 43a, för den satt också bra, dock lite utrymme för tårna till tåspetsen. Mina boots är för stora, avskyr det. Är Loake generellt små i storlekarna?
Citera
2014-08-12, 21:12
Medlem
kinesarsles avatar
Utan att på något sätt vilja säga att skålningen faktiskt har stor betydelse vill jag ändå bemöta lite här.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
En intressant diskussion som pågått in nån sida. Jag är helt på AlisterG, JD och Hoodogs sida när det gäller skoblocken. Precis som JD påpekade så kan ju inte ett tryck neråt uppstå om det inte finns motsvarande tryck uppåt. Känner man på ovansidan av sina skor är det i princip alltid ett litet mellanrum mellan block och ovanlädret, då är det helt omöjligt att blocken trycker ner sulan. Skulle det trots detta finnas ett litet tryck mot sulan så förstår jag inte hur detta skulle kunna utjämna de avtryck som bildas när man går. Skulle korken vara så porös skulle ju det inte bildas "permanenta" avtryck från början.
Om du verkligen är helt säker på att det är ett mellanrum överallt håller det här resonemanget, men jag har då aldrig sett något sådant. Det är rätt stora arealer där det finns ett mellanrum, men det betyder ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Man kan ju alltid räkna lite på det där, om man nu skulle utgå från att undersidan av skoblocket faktiskt trycker mot sulan.

Storleken på den del av blocket som trycker mot sulan kan 50 cm2, dvs 0,05 m2. Blocket väger ca ett kilo, vilket skapar ett tryck på 196 pascal.

Går du istället i dem innebär det att vid ett visst steg blir betydligt mer tyngd på sulan, och eftersom arean av den delen av foten som trycker är mindre blir såklart trycket högre. Räknat på undertecknad skulle det innebära ett tryck på ca 33 kPa. Således bildar användningen av skon ett tryck på sulan som är ca 170 ggr högre än vad skoblocket gör. Lägg därtill att vid användning kommer man att trycka ner sulan rätt många gånger per dag. Går man 1 000 steg per dag (gör man det?) och använder skorna en gång i veckan, innebär det att man alltså utsätter sulan för ett tryck som är 85000 gånger större per vecka än vad den är när skorna är i blocken.

Således, för att blockens tryck ska orsaka lika mycket elände som en vanlig användning av skorna hade gjort hade man fått slänga i dem i skorna ganska exakt vid tiden för Romerska imperiets delning i Väst- och Östrom 395 e Kr (2014-85000/52).
Här är felet att du utgår från att det krävs lika mycket påfrestning för att förstöra formen som applicerades när skorna användes. Det är fullt tänkbart att kraften från fötterna är mångdubbelt mer än vad som krävs för att med tiden orsaka en maximal kompression av materialet.

Det är mycket möjligt att det är betydelselöst, men era resonemang håller inte.
Citera
2014-08-12, 21:42
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Utan att på något sätt vilja säga att skålningen faktiskt har stor betydelse vill jag ändå bemöta lite här.

Om du verkligen är helt säker på att det är ett mellanrum överallt håller det här resonemanget, men jag har då aldrig sett något sådant. Det är rätt stora arealer där det finns ett mellanrum, men det betyder ingenting.

Här är felet att du utgår från att det krävs lika mycket påfrestning för att förstöra formen som applicerades när skorna användes. Det är fullt tänkbart att kraften från fötterna är mångdubbelt mer än vad som krävs för att med tiden orsaka en maximal kompression av materialet.

Varför köper du bara inte skålade block isåfall?
Citera
2014-08-12, 21:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Varför köper du bara inte skålade block isåfall?
Det gör jag, men när jag köpte mina skor från Vass visste jag inte att det var viktigt, eller snarare att vissa påstår att det är viktigt. När jag först hörde det trodde jag att det fanns en konsensus om detta, men nu är det uppenbart att det finns två läger.
Citera
2014-08-12, 21:59
Medlem
Beerzuuls avatar
Alltså grejen är ju att det handlar om skor, inte några antika ming-vaser. Jag vågar faktiskt lova att oavsett skålning eller inte på blocken så kommer skorna inte explodera.
Citera
2014-08-12, 22:05
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

När vi ändå håller på och analyserar argument, kanske man också borde ställa sig frågan vilken den rimliga utgångspunkten för diskussionen är? Vem är det som egentligen har "bevisbördan"?

Mitt sätt att se på saken är det följande. De finns massvis av tillverkare (varav vissa är mycket erkända) som levererar block som inte är skålade. Som jag redan tagit upp gör exempelvis Vass det och EG har åtminstone gjort det tidigare. Icke-skålade block måste rimligen sägas vara det absolut mest vedertagna på marknaden. Detta faktum behöver självklart inte betyda att icke-skålade block per automatik är det enda riktiga, men det sätter ändå sin prägel på diskussionen i brist på annan data. Mao torde utgångspunkten vara icke-skålade block och det som därmed måste visas är att skålade block är så pass mycket bättre, eller åtminstone att icke-skålade block har den effekt som de nu påstås ha samtidigt som skålade block inte har det.

Åter till själva argumentationen. Du kan mycket väl ha rätt i att det som du citerade ovan "inte håller" i någon mening. Det är jag inte rätt person att avgöra. Däremot kan man ju undra vilka argument som framförts till förmån för skålade blocks förträfflighet i alla lägen? Om jag inte missminner mig är svaret på detta "noll stycken". Istället verkar ha vi att göra med två rena påståenden:

(1) Skålade block är bättre eftersom de inte förstör innersulans form*

(2) Skålade block är bättre eftersom de inte förstör innersulans form*, vilket skomakare X har sagt

(obs att båda påståendena rimligen förutsätter det som skulle bevisas, nämligen inte bara påståendet att skålade block inte förstör innersulans form*, utan även påståendet att skålade block är bättre än icke-skålade block, vilket förutsätter det som skulle bevisas i fråga om att icke-skålade block faktiskt förstör innesulans form*)

Så, nu kanske vi kan se på situationen lite mer intellektuellt. Frågan jag nu ställer mig, rätteligen, är vad är det som säger att icke-skålade block skulle förstöra innersulans form*?

* Låt 'innersulans form' vara identisk med vilken teknisk eller detaljerad beskrivning man önskar som beskriver det fenomen som uppstår (eller inte uppstår) pga ett skoblocks tryckpåverkan på en skos insida.

Senast redigerad av hoodog 2014-08-12 kl. 22:09.
Citera
2014-08-12, 22:11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
När vi ändå håller på och analyserar argument, kanske man också borde ställa sig frågan vilken den rimliga utgångspunkten för diskussionen är? Vem är det som egentligen har "bevisbördan"?
Den som påstår något. Jag påstår inget. (längre)

Citat:
Mitt sätt att se på saken är det följande. De finns massvis av tillverkare (varav vissa är mycket erkända) som levererar block som inte är skålade. Som jag redan tagit upp gör exempelvis Vass det och EG har åtminstone gjort det tidigare. Icke-skålade block måste rimligen sägas vara det absolut mest vedertagna på marknaden. Detta faktum behöver självklart inte betyda att icke-skålade block per automatik är det enda riktiga, men det sätter ändå sin prägel på diskussionen i brist på annan data. Mao torde utgångspunkten vara icke-skålade block och det som därmed måste visas är att skålade block är så pass mycket bättre, eller åtminstone att icke-skålade block har den effekt som de nu påstås ha samtidigt som skålade block inte har det.
Sant.
Citera
2014-08-12, 22:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Alltså grejen är ju att det handlar om skor, inte några antika ming-vaser. Jag vågar faktiskt lova att oavsett skålning eller inte på blocken så kommer skorna inte explodera.
Det är ju ingen som påstår att skorna blir helt obrukbara. Det som jag har hört (men saknar belägg för, och heller inte propagerar för) är att den formen som bildas efter dina fötter. Den formen bidrar till komforten och är en av poängerna med att köpa skor av lite bättre kvalitet. Skorna går fortfarande att använda, men man går miste om att sulan är formad efter dina tår.
Citera
2014-08-12, 22:28
Medlem
RolleFCs avatar
Detta känna som en riktig kvasidiskussion.
Jag har 15 år gamla skor där jag använt icke skålade block hela tiden.
Block från skotillverkaren, nota bene. Jag har väldigt tydliga avtryck av mina fötter i innersulorna.
Komforten är utmärkt.
Var och en blir salig på sin tro förstås. Själv tror jag inte, utan jag är övertygad baserat på egen faktisk erfarenhet av mångårigt användande av icke skålade block.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in