Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-11, 19:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Han hade väl lågskor?

Inte enligt artikeln i AB. Jag hade för mig att han bar lågskor men det var 35 år sedan händelsen rapporterades i lokaltidningarna så en del av detaljerna har naturligtvis kunnat blandas ihop i mitt huvud.

Sedan tror jag knappast att fotbeklädnaden hade så särskilt stor betydelse för slutresultatet. Han sökte nog efter avskildhet för att om möjligt glömmas bort. Tjecken som förmodligen avsiktligt försvann i den svenska fjällvärlden utanför Jokkmokk är fortfarande borta men där fanns det en bil som kunde identifiera honom.

Det märkliga är att det inte finns någon som över huvud taget har sett esrangemannen i rörelse innan de fann honom.

Att ingen saknar honom?
__________________
Senast redigerad av Konrad 2014-07-11 kl. 19:19.
Citera
2014-07-11, 20:10
  #14
Medlem
b00b00s avatar
Aha ok. Gick efter trådstarten.
Hur länge hade han legat där? Sen tycker jag det är märkligt med den där vägarbetaren som såg "spår". Vad för spår?
Citera
2014-07-11, 21:09
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket märkligt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läste igenom AB:s artikel. Det var polisen som fann mannen i juni 1979 efter ett tips från en vägarbetare som sett spår mitt i vildmarken. mannen var helt "felklädd" för vildmarken och hade bara med sig en kaffepanna, tändstickor och plåster. Inga ID-handlingar hittades. Ålder mellan 20-30 år, 177 cm lång och cendréfärgat hår. En bruten framtand. Dödsorsak var förfrysning. Efterforskningar gjordes i Norden utan resultat och det söktes även via Interpool.

Tja...vem kan han ha varit?

Folkbokföringen har väl alltid varit god i Noden och att han var från östeuropa kan man säkert utesluta med tanke på tidpunkten. Frågan är om det gick att försvinna för gott från andra länder i västeuropa på den tiden?

Säg att du levde ett ensamt liv, inga syskon eller närmare släktingar. Du kanske inte ens ville veta av ev. släktingar. Föräldrarna döda eller försvunna av andra orsaker. Du levde ett mer eller mindre torftigt liv i någon storstad i dåvarande Västtyskland. En dag är du less och bara ger dig av.

Vem skulle sakna dig?

Ja vem kunde han ha varit?

Återigen ett mycket märkligt fall. En okänd person hittades alltså i juni 1979 av en vägarbetare i trakterna av Esrange utanför Kiruna. Denne unge man hade inga identitetspapper, var "fel klädd" samt hade enbart med sig en kaffepanna, tändstickor samt plåster.

Vad kan det ha varit för spår som vägarbetaren hade sett? Hur långt från fyndplatsen finns det en väg resp. året-runt-boende?

Vad jag också funderar över är om gick det att fastställa från vilket land dessa tändstickor och plåster kom ifrån? Ev. även kaffepannan? Var dessa ägodelar inköpta i Sverige?

Den här avbrutna framtanden skulle han ev. kunna tyda på misshandel eller någon olycka?

Folkbokföringen i Norden har alltid varit god, så jag undrar om han verkligen kom från något av de nordiska länderna. Någon lär till sist ha saknat honom. Vare sig det var anhöriga, myndigheter, vänner eller arbets- och studiekamrater.

Jag tror att det var fullt möjligt att kunna försvinna för gott från andra västeuropeiska länder 1979. Kan det ha varit en person som var på flykt från forma Sovjetunionen via Finland?

Till Finland och Norge verkar det vara ungefär lika långt till Esrange. Även en väg verkar gå till Finland.

https://www.google.se/maps/place/981...38bcd6cc95300f
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-11 kl. 21:25.
Citera
2014-07-11, 22:29
  #16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen proviant alls med sig?

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Aha ok. Gick efter trådstarten.
Hur länge hade han legat där? Sen tycker jag det är märkligt med den där vägarbetaren som såg "spår". Vad för spår?

En annan mycket intressant fråga. Hur länge hade den okände legat där på ett ungefär?

Dessutom hade han ingen som helst proviant med sig? Han hade ju både kaffepanna och tändstickor. Man tycker ju då att han också skulle ha haft med sig kaffe så att han åtminstone skulle kunna ha fått litet varm dryck?

Här är detta som går att läsa utan att vara pluskund:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-11 kl. 22:37.
Citera
2014-07-12, 11:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Vad kan det ha varit för spår som vägarbetaren hade sett? Hur långt från fyndplatsen finns det en väg resp. året-runt-boende?


Den här avbrutna framtanden skulle han ev. kunna tyda på misshandel eller någon olycka?

Folkbokföringen i Norden har alltid varit god, så jag undrar om han verkligen kom från något av de nordiska länderna. Någon lär till sist ha saknat honom. Vare sig det var anhöriga, myndigheter, vänner eller arbets- och studiekamrater.

Jag tror att det var fullt möjligt att kunna försvinna för gott från andra västeuropeiska länder 1979. Kan det ha varit en person som var på flykt från forma Sovjetunionen via Finland?

Till Finland och Norge verkar det vara ungefär lika långt till Esrange. Även en väg verkar gå till Finland.

https://www.google.se/maps/place/981...38bcd6cc95300f

Det finns en väg till det som en gång var ett nybygge mitt i ödemarken, Sevujärvi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sevuj%C3%A4rvi

En väg utgår från vägen till Esrange. Gården är nu mera förfallen men det är möjligt att vägen inspekterades av en anställd från vägverket efter den gångna vintern. Vid den årstiden kan det fortfarande finnas kvar snöfläckar och vägen i sig kunde vara i det skick att det blir fotspår efter någon som har tagit sig fram. Om vägen ens är i farbart skick nu 2014 vet jag icke.

Kroppen hittades tydligen i Latnivaara som ligger en bra bit in efter vägen och ett par km i sidan om vägen. Vi talar om verklig ödemark. Det är säkert minst 15 km fågelvägen till närmaste bofasta samhälle.

Varför jag så gott som utesluter Sovjetunionen är mer på hur det såg ut i Europa med järnridån etc. Tullstationer fanns vid varenda gränsövergång mellan Sverige och Finland. Gränsen mellan Sovjet och Finland var hårdbevakad och inga vägar gick fram till gränsen från den sovjetiska sidan. De stora älvarna i norr kunde och kan man bara ta sig över via broar. Visst, vintertid kunde man gena över isarna men det var knappast någon som överlevde en vinterflykt i den utstyrseln. Att någon skulle kunna ta sig från Sovjet till Sverige den vägen finner jag för osannolikt.

Jag får mer en känsla av att det är någon som har levt ett udda liv i kanske Christiania? Flutit omkring i tillvaron och fått ett infall att söka sig norrut för att "glömmas" bort definitivt. Liftat sig upp genom Sverige. Han kanske inte ens var anmäld saknad då den svenska polisen tog kontakt med polisen i övriga Norden? Det var ingen som saknade honom då och kanske inte ens idag.
Citera
2014-07-12, 15:48
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fyndplatsen - rena rama ödemarken.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns en väg till det som en gång var ett nybygge mitt i ödemarken, Sevujärvi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sevuj%C3%A4rvi

En väg utgår från vägen till Esrange. Gården är nu mera förfallen men det är möjligt att vägen inspekterades av en anställd från vägverket efter den gångna vintern. Vid den årstiden kan det fortfarande finnas kvar snöfläckar och vägen i sig kunde vara i det skick att det blir fotspår efter någon som har tagit sig fram. Om vägen ens är i farbart skick nu 2014 vet jag icke.

Kroppen hittades tydligen i Latnivaara som ligger en bra bit in efter vägen och ett par km i sidan om vägen. Vi talar om verklig ödemark. Det är säkert minst 15 km fågelvägen till närmaste bofasta samhälle.

Varför jag så gott som utesluter Sovjetunionen är mer på hur det såg ut i Europa med järnridån etc. Tullstationer fanns vid varenda gränsövergång mellan Sverige och Finland. Gränsen mellan Sovjet och Finland var hårdbevakad och inga vägar gick fram till gränsen från den sovjetiska sidan. De stora älvarna i norr kunde och kan man bara ta sig över via broar. Visst, vintertid kunde man gena över isarna men det var knappast någon som överlevde en vinterflykt i den utstyrseln. Att någon skulle kunna ta sig från Sovjet till Sverige den vägen finner jag för osannolikt.

Jag får mer en känsla av att det är någon som har levt ett udda liv i kanske Christiania? Flutit omkring i tillvaron och fått ett infall att söka sig norrut för att "glömmas" bort definitivt. Liftat sig upp genom Sverige. Han kanske inte ens var anmäld saknad då den svenska polisen tog kontakt med polisen i övriga Norden? Det var ingen som saknade honom då och kanske inte ens idag.

Verkligen rena rama ödemarken. Ödsligare område får man nog leta efter! Kanske landets mest ödsligaste?

Hur kunde en sådan lättklädd man kunna ta sig till dessa tassemarker? Han frös ihjäl men hur lång tid kan han ha vandrat omkring i denna ogästvänliga trakt?

Det låter ju inte så troligt att någon skulle ha vandrat hela vägen från Sovjetunionen dessutom klädd på detta sätt.

Om den unge mannen t. ex. hade levt ett udda liv i Christiania, så hade han behövt att ta sig hela vägen från Köpenhamn och upp till denna märkliga fyndplats. Inte en dålig sträcka.

Hade den okände pengar på sig? Om någon som har läst plusartikeln skulle kunna göra några kortare citat av det mest intressanta så skulle detta verkligen uppskattas. Några korta citat får ju göras men hela artikeln får inte läggas ut p.g.a. regel 1.02.

Det är nästan så att man börjar fundera över om han kan ha blivit utslängd från ett flygplan tillsammans med sin kaffepanna? Eller att han kan ha ramlat ut från ett flygplan?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-12 kl. 16:15.
Citera
2014-08-10, 05:13
  #19
Medlem
Tror ju att han tjyvåkt i landningsstället på något flygplan och sedan trillat ut när landningsstället skulle fällas ut.
Citera
2014-08-10, 11:25
  #20
Moderator
blomvattnares avatar
Från Aftonbladets Plusartikel:

Citat:


Vägarbetaren kände direkt att det var något som inte stämde när han såg fotspåren längs den nybyggda skogsvägen. Vem hade gått omkring här ute? Det här var inget ställe där folk rörde sig, i varje fall inte till fots.
Den 11 juni 1979 fick Kirunapolisen larmet om de mystiska fotspåren. Patrullen som kom till platsen följde spåren längs skogsvägen och vidare ett par kilometer in i skogen. Där hittade de den *döde mannen.
Kylan hade tagit hans liv. *Mannen var klädd i jeans, cowboyboots och en tunn vindjacka.

Citat:
Mannen var mellan 20 och 30 år, 177 centimeter lång med cendréfärgat hår. Han var slätrakad men bar tidstypiska polisonger. Hans ena framtand var avslagen. Enligt den rättskemiska undersökningen var han inte påverkad av alkohol eller droger när han dog. Mannen hade inga ID-handlingar eller andra papper som hade kunnat hjälpa till med identifieringen.
Bredvid kroppen hittades *resterna av en liten brasa, en *kaffepanna, två trasiga tändsticksaskar, lite socker och en *förpackning med plåster.
– Han hade ingen övrig *packning och inga livsmedel med sig. Det är obegripligt hur han *hamnat där ute. Det är 20–25 kilometer från Kiruna och 15 kilometer från närmaste bebyggelse i Jukkasjärvi by, säger Bo Lantto.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19175013.ab
Citera
2014-08-10, 11:57
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
En verkligt märklig plats att hamna på.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Från Aftonbladets Plusartikel:





http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19175013.ab

Tack för den här informationen. Mycket intressant att få ta del av.

En mycket märklig plats att hamna och med i stort sett ingen utrustning alls och inga livsmedel.

Verkar nästan som han hade hamnat där efter en utekväll. Att t ex gå omkring i cowboyboots i en sådan omgivning verkar som att han inte hade planerat ett dyft. Allt verkar ha skett mycket snabbt och han tog med sig det han kunde få fram snabbt.

Återigen så undrar jag vad det stod för text på dessa trasiga tändsticksaskar samt på plåsterförpackningen. Stod texten på svenska eller t ex på norska, finska eller ryska?
Citera
2014-08-10, 18:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den här informationen. Mycket intressant att få ta del av.

En mycket märklig plats att hamna och med i stort sett ingen utrustning alls och inga livsmedel.

Verkar nästan som han hade hamnat där efter en utekväll. Att t ex gå omkring i cowboyboots i en sådan omgivning verkar som att han inte hade planerat ett dyft. Allt verkar ha skett mycket snabbt och han tog med sig det han kunde få fram snabbt.

Återigen så undrar jag vad det stod för text på dessa trasiga tändsticksaskar samt på plåsterförpackningen. Stod texten på svenska eller t ex på norska, finska eller ryska?

Det framgick inte av artikeln vilket språk som fanns på tändsticksaskarna eller plåsterförpackningen.

Att han inte var från de nordliga delarna av vår landmassa är jag ganska säker på. Jag tror att man måste söka sig ner till Västeuropa, kanske dåvarande Västtyskland. Jag var inne ett tag på att han hade liftat upp till Kiruna men nu när jag tänker efter är inte det heller helt troligt av följande anledning. 1979 var Kiruna en återvändsgränd i den bemärkelsen att det bara fanns en bilväg till Kiruna. E10:an till Narvik blev klar först några år senare. Om han hade fått lift fram till vägskälet mot Jukkasjärvi så skulle det med största sannolikhet vara fråga om någon från ortsbefolkningen som bjöd på lift eller möjligen någon från Norrbotten på tillfälligt besök. Några långväga bilister söderifrån upp till Kiruna under den årstiden tror jag inte så mycket på.

Det rapporterades ganska mycket om detta fall i lokaltidningarna och lokalradio så sannolikheten är stor att den som bjöd på lift skulle ha tagit del av försvinnandet och kopplat ihop detta med liftaren.

När E10:an blev klar i början på 80-talet förändrades trafikflödet.
Plötsligt blev Kiruna en genomfartsort för norska fordon som "genade" från nordnorge till sydnorge. Dessutom tillkom norska lastbilstransporter. Sannolikheten för att dessa norrmän skulle ha tagit del av försvinnandet genom lokalpressen skulle ha varit väsentligt lägre.

Jag tar därför risken att utesluta att den försvunne hade tagit sig fram till Kiruna liftandes.

Då återstår flyg eller tåg. (Att han skulle ha åkt i något hjulhus tror jag inte en sekund på.) Jag flög en del inrikes i slutet av 70-talet men jag har inget minne av hur sträng kontrollen var då. Det kanske rent av gick att flyga med falsk namn? Jag tror dessutom att polisen kollade upp alla namnlistor på flyget.

Tåg gick det däremot att åka helt anonymt. Det var i princip bara att köpa en biljett och leta upp en plats att sitta på. Ibland kunde det gå att åka utan biljett också men det är en annan diskussion.

Många spekulationer men jag chansar på att han tog sig upp till Kiruna med tåg och där började vandringen.
Citera
2014-08-14, 12:19
  #23
Medlem
Ratis avatar
Har det varit olöst i 35 år så lär det väl förbli olöst för alltid.
Citera
2014-08-14, 15:04
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har det varit olöst i 35 år så lär det väl förbli olöst för alltid.

Tills GW tar tag i det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback