• 1
  • 2
2014-08-10, 08:17
Medlem
Klappasäftens avatar
Låt säga om man lever på soc-bidrag vilken typ av bil skulle man kunna ha råd att köpa och äga då? En bil på 350.000kr, vilken årslön och vilket typ av lån måste man ta för att ha råd med den?

Det är bara lite funderingen jag undrar över. Tack på förhand!
Citera
2014-08-10, 08:22
Medlem
Grymt bra fundering, om man går på soc vilken ny bil man kan köpa?! Lycka till i livet
Citera
2014-08-10, 08:24
Medlem
mr.chongs avatar
En Trampbil kanske?
Citera
2014-08-10, 08:29
Medlem
Går man på socialbidrag får man endast äga bilar värda maximalt 20 000 kr och då endast om den behövs för transporter till jobb.
Citera
2014-08-10, 08:30
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Låt säga om man lever på soc-bidrag vilken typ av bil skulle man kunna ha råd att köpa och äga då? En bil på 350.000kr, vilken årslön och vilket typ av lån måste man ta för att ha råd med den?

Lever man på soc ska man inte ha ngn bil. Blir till att cykla.

En bil för 350 tkr lär säkert kosta dig minst 6 tkr i månaden. Eftersom du betalar med skattade pengar får du räkna om till kostnad före skatt. Motsvarar kanske 9-12 tkr i lön, beroende på vilken marginalskatt du har. Du behöver alltså ha så mycket högre lön, än om du inte har bil.
Citera
2014-08-10, 08:40
Medlem
kordens avatar
Ja du ditt tänkesätt, går man på bidrag så åker man buss då bilar kostar pengar.
Om du behöver en så är det max 15-20.000, men det tar ju några månader att spara ihop om man går på bidrag då banken inte är villiga och låna ut till folk som ej har nån inkomst.
Senast redigerad av korden 2014-08-10 kl. 08:59.
Citera
2014-08-10, 08:56
Medlem
Radio.Rebels avatar
Citat:

Lever du på soc-bidrag får du pengar till det du absolut behöver för att överleva; t.ex. mat och grundläggande hygienartiklar. Det är inte meningen att man ska kunna köpa bil under tiden.
Citera
2014-08-10, 09:06
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:

Om du har bidrag får du äga en bil om den inte är värd så mycket och den krävs för jobb och liknande.
Du får inte heller extra bidrag för försäkring, drivmedel osv. Det får du spara till själv av det bidrag du får.

Att köpa en bil för 350 000 kostar dig många tusenlappar i månaden.

Det smartaste är nog att försöka byta upp sig med tiden. Min dyraste bil jag köpt kostade 414000 men då la jag ca 200000 cash på den. Fick sedan betala ca 3500kr i mån i avbet på resten.

Fick dock sälja den nu i juli (efter 6 månader) då jag ligger i skilsmässa och ej har råd med bilen längre.
Citera
2014-08-11, 00:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Lever man på soc ska man inte ha ngn bil. Blir till att cykla.

En bil för 350 tkr lär säkert kosta dig minst 6 tkr i månaden. Eftersom du betalar med skattade pengar får du räkna om till kostnad före skatt. Motsvarar kanske 9-12 tkr i lön, beroende på vilken marginalskatt du har. Du behöver alltså ha så mycket högre lön, än om du inte har bil.

Så du menar att man måste ta kommunskatten inräknat på de 6 tkr?
Citera
2014-08-11, 07:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Vilken bil du har råd att köpa på soc?

Enkelt hur mycket pengar sparade har du? Du kommer aldrig få något lån utan inkomst och soc räknas inte som inkomst. Skulle du ha sparade pengar som inte soc vet om kan du köpa en bil för dem.

Då tar du alla dina utgifter och lägger till utgift för bensin, skatt, försäkringar och även buffert för reparation. Om du fortfarande har mer i inkomst från soc mot totala utgifter då har du råd med bilen.

Skulle bli mycket förvånad om du hamnar på plus med soc även om du skulle köpa bilen kontant.

Själv har jag en hyfsad inkomst men valt att inte ha någon bil då jag bor nära mitt arbete och cyklar till jobbet istället. Innan jag flytta pendlade jag 14mil/ dag med lokaltrafik. Sist jag ägde en bil var 2006.
Citera
2014-08-11, 20:07
Medlem
En bil för 350000 är kanske värd 150000 efter de fyra år du haft den. Värdeminskningen blir då 200000 kronor totalt, eller ca 4000 kr/mån. Till det kommer driftkostnader och eventuella räntekostnader för kanske lika mycket. Så bilskrället kostar dig ungefär 8000 kr i månaden av dina skattade pengar. Vilken inkomst som krävs för det beror naturligtvis på dina övriga omkostnader.

Har du socialbidrag hoppas jag att du inte får köpa en bil alls.
Citera
2014-08-11, 20:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radio.Rebel
Lever du på soc-bidrag får du pengar till det du absolut behöver för att överleva; t.ex. mat och grundläggande hygienartiklar. Det är inte meningen att man ska kunna köpa bil under tiden.
En del socialbidragstagare hyr hus eller gamla torp på landet. Vet att det inte är något problem att dom har bil.

Bor man centralt i en stad ska det nog till en väldigt medberoende socialsekreterare för att det ska gå för sig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in