Citat:
Ursprungligen postat av
cmbw
Däremot tycker jag att socialtjänstens kompetens kan brista. De har en oehörd stolthet jämtemot att inte låta högre makter säga att de gör fel bedömning utav läget. Men även detta skulle väl kunna kopplas till dåliga resurser, de har helt enkelt inte råd med att göra ett fel, bokstavligt talat.
När det gäller tvångsinsatser så är det Förvaltningsdomstol som tar beslutet, inte socialtjänsten. Dvs soc svarar
alltid gentemot "högre makter" i dessa frågor så jag förstår inte vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kallbrand
Vilket kvalificerat skitsnack. Socialtjänsten har alla möjligheter(i detta fall både LVU och LVM) men är översållad med daltande jävla fegisar som vill köra dialog varianten med allt och alla. Det är den överlägset sämst fungerande statliga instutionen i Sverige och det säger fan inte lite.
För det första existerar inte LVM för minderåriga.
För det andra så kan du läsa mitt tidigare inlägg om hur det fungerar kring LVU.
Länk
Citat:
Ursprungligen postat av
kallbrand
Nu har vi det här resultatet än en gång och kommer se det oändligt många fler för att hela organisationen är nedlusad med fegisar som inte vågar ta ett svårt beslut.
De sociala har varit involverad i detta flera gånger med tanke på alla tidigare gånger de varit i farten så att skylla på att någon inte har ringt soc är också bara BS.
Det finns inga svåra beslut inom socialtjänsten. Det finns bara brist på resurser. Dessutom ska man komma ihåg att det finns nog inget svårare än att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Och LVU kommer som sagt i fråga långt senare.
Nu blir jag nyfiken, vilka insatser enligt SoL har pojken fått tidigare?
Citat:
Ursprungligen postat av
Foozie
Tack Majken, De är precis där felet ligger. Soc har stjälpt hans liv mer än dem hjälpt och även om föräldrar älskade sin son så var det tufft och jobbigt att se han lida på behandlingshem och institut.
Han var inte guds bästa barn men detta förtjänar ingen, speciellt inte en innerst inne godhjärtad person.
Vad är det som har gjort att han har lidit på ett behandlingshem (mer än att han har hemlängtan)?
Att närstående ser behandling som ett straff är ganska vanligt. Att man skyller på soc när det går fel är nog än vanligare. I slutändan får man nog se sig i spegeln och inse att miljön inte har varit bra och att soc defacto försöker hjälpa personen i fråga.