Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-23, 17:59
  #25
Medlem
ormbitens avatar
Spelar roll..
Jag använder ändå inga kontanter när jag handlar.
Citera
2014-07-24, 02:22
  #26
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Ska det vara så innihelvete svårt att göra sedlarna i samma storlek? Piss. Tur att ingen jävel använder kontanter iallafall.

Varför ska de vara i samma storlek? Det är bra att de skiljer sig åt i både storlek och färg så att man lätt kan skilja olika valörer åt. För synskadade vore det ju en katastrof om man inte kunde känna skillnad på en tjuga och en tusenlapp. Blinda har det ju rätt svårt med dollarsedlar.
Citera
2014-07-24, 14:09
  #27
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Varför ska de vara i samma storlek? Det är bra att de skiljer sig åt i både storlek och färg så att man lätt kan skilja olika valörer åt. För synskadade vore det ju en katastrof om man inte kunde känna skillnad på en tjuga och en tusenlapp. Blinda har det ju rätt svårt med dollarsedlar.
Lägga in Braillepunkter i väven ska väl inte vara så svårt. Det borde ju göras ändå faktiskt även om sedlarna är av olika storlek.
Citera
2014-07-27, 00:55
  #28
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Mina förslag på hur sedlarna skulle kunna se ut om SvP får makten.

20-lapp
Bosse Schön på framsidan, iklädd SS-uniform. På baksidan en folköl från Falcon, med loggan tydligt synbar.

50-lapp
Sven-Olov Lindholm på framsidan, iklädd NSAP-uniform. På baksidan några notrader ur "Du blonda folk".

100-lapp
En bild av Daniel Wretström i bombarjacka. På baksidan en Salemmarsch med banderoller och fanor.

200-lapp
Någon 200-lapp borde inte finnas tycker jag. Men om den ändå ska finnas så ska det vara Per Engdahl på framsidan, ikädd kostym. På baksidan något citat ur någon bok han har skrivit.

500-lapp
Hampus Hellekant på framsidan när han sitter vid datorn och chillar. På baksidan en bild på en krypteringssträng.

1000-lapp
Gösta Hallberg-Cuula på framsidan, iklädd vinterkrigsuniform. På baksidan texten från hans gravsten.
Citera
2014-07-27, 01:14
  #29
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag var skeptisk till de nya sedlarna när jag först fick kännedom om dem. Jag är mindre skeptiskt nu. Jag tycker det finns en poäng med att ha lite olika teman på sedlar - det behöver inte bara vara gamla kungar. Fast det får förstås inte vara för moderna eller aktuella teman.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
På baksidan en folköl från Falcon, med loggan tydligt synbar.

Det vore ju annars en idé, reklam på sedlarna! Vi låter de företag som betalar bäst få utforma sedlarna. Då kan vi få tryckning och allt finansierad
Citera
2014-07-27, 01:33
  #30
Medlem
Bajsfacistens avatar
Tycker de nya sedlarna är hemska. Dels för att de är fula, men mest för att det bara är kulturarbetare, som dessutom knappt ruttnat bort än. Undantag Dag Hammarskjöld.
Citera
2014-07-27, 01:37
  #31
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag vill ha sedlar med svenska djur på. Älg, björn, varg, etc.
Citera
2014-07-27, 02:41
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Jag vill ha sedlar med svenska djur på. Älg, björn, varg, etc.
finns inga svenska djur..
Citera
2014-07-27, 12:28
  #33
Medlem
Fopolls avatar
Reklam på sedlarna vore något. Kan tänka mig att gå med på att det endast dras 99 kr från kontot när man tar ut en hundring om man samtidigt får se ICA-loggan eller cykel-på-köpet-Dogge med en 55 tummare till bra pris på sedeln.
Citera
2014-07-27, 15:09
  #34
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Tycker de nya sedlarna är hemska. Dels för att de är fula, men mest för att det bara är kulturarbetare, som dessutom knappt ruttnat bort än. Undantag Dag Hammarskjöld.

Min första tanke var att det saknades vetenskapsmän.
Sen att knugen är på alla mynt, förstår inte den tanken. Känns som en bananrepublik med en osund glorifiering av en ide.
Citera
2014-07-27, 15:51
  #35
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Reklam på sedlarna vore något. Kan tänka mig att gå med på att det endast dras 99 kr från kontot när man tar ut en hundring om man samtidigt får se ICA-loggan eller cykel-på-köpet-Dogge med en 55 tummare till bra pris på sedeln.

Haha bra ide. Fast egentligen tycker jag vi borde ha kvinnor iförd burka på alla sedlar, på baksidan bild på deras uppfinningar. Allt annat är rasism och det vet ni.
Citera
2014-07-27, 18:04
  #36
Medlem
TripleXLs avatar
Detta är ett sätt att skrämma fram gamla undanstoppade sedlar hemma hos pensionärer som tar ut hela sin pension i kontanter.

Dessa pengar blir värdelösa om de inte konsumeras upp.
Handelsbanken och Forex säger väl stopp på kontanthantering i och med de nya sedlarna och tvingar folk att konsumera för pengarna istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback