2014-07-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Tack. Man får helt enkelt räkna på det vilket som är mest förmånligt. Antagligen är DNB och Danske Invest nästintill identiska efter avgifter. Jag kommer nog fortsätta i Danske Invest tillsvidare.

Ja, och en fördel med Danske Invest är att man slipper oroa sig över eventuell utländsk skatt.

Har du något bra förslag på hur man ska räkna ut vilket som blir förmånligast? Försökte mig på någon kalkyl men vet inte om den stämmer.

Citera
2014-07-22, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Ja, och en fördel med Danske Invest är att man slipper oroa sig över eventuell utländsk skatt.

Har du något bra förslag på hur man ska räkna ut vilket som blir förmånligast? Försökte mig på någon kalkyl men vet inte om den stämmer.

Jag tror din kalkyl stämmer. Jag tänkte lika. Man får dock inte glömma säljavgiften, även om du vill spara i 20-30 år vill du antaglinge kunna använda i vart fall delar av beloppet. Så för att göra det rättvist bör man räkna med 0.5% i spread.

Skatt borde vara ok eftersom fonden återinvesterar utdelningarna.

Man blir väl även lite känslig för hur norska kronan utvecklas?

På riktigt lång sikt tjänar man antagligen på DNB men för mig är det inte tillräckligt lockande. Det är nog mer förmånligt med Vanguards fonder/ETFer.
Citera
2014-07-22, 09:00
Medlem
Citat:

Du har global valutaexponering (främst US-dollar) i båda fonderna, handelsvalutan spelar ingen (väldigt liten) roll. Så hur NOKen utvecklas spelar ingen roll då du har mindre än 1 % exponering mot NOK i fonden.
Se tråd och exempel:
(FB) Hur påverkas fonden av valutan den handlas i?
Citera
2014-07-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Du har global valutaexponering (främst US-dollar) i båda fonderna, handelsvalutan spelar ingen (väldigt liten) roll. Så hur NOKen utvecklas spelar ingen roll då du har mindre än 1 % exponering mot NOK i fonden.
Se tråd och exempel:
(FB) Hur påverkas fonden av valutan den handlas i?

Tack för trådlänken. Absolut finns det en valutarisk i båda globalfonderna, dock har ju DNB NOK som basvaluta och inte SEK vilket ökar risken ytterligare en aning.

Största skillnaden är spreaden på 0.5% som man måste ta med i ekvationen.

På lång sikt är antagligen skillnaden minimal.
Citera
2014-07-22, 16:25
Medlem
Citat:
Jag tror din kalkyl stämmer. Jag tänkte lika. Man får dock inte glömma säljavgiften, även om du vill spara i 20-30 år vill du antaglinge kunna använda i vart fall delar av beloppet. Så för att göra det rättvist bör man räkna med 0.5% i spread.

Skatt borde vara ok eftersom fonden återinvesterar utdelningarna.

På riktigt lång sikt tjänar man antagligen på DNB men för mig är det inte tillräckligt lockande. Det är nog mer förmånligt med Vanguards fonder/ETFer.

(svenska) DNB skrev och sa att de skall återkomma till mig med svar om beskattningen. Jag skriver här när så är fallet.

Om kalkylen stämmer (tycker dock den framstår som något simpel) blir det ju Danske Invest man tjänar på. Och på riktigt lång sikt torde förtjänsten bli ännu mer påtaglig på grund av kumulativ ränta. Edit: å andra sidan blir avgiften i absoluta belopp större och större hos Danske Invest för varje år som går... Hur det påverkar avkastningen kan någon mer kompetent än jag räkna ut om vederbörande känner sig hugad.
Senast redigerad av applemos 2014-07-22 kl. 16:28.
Citera
2014-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Tack för trådlänken. Absolut finns det en valutarisk i båda globalfonderna, dock har ju DNB NOK som basvaluta och inte SEK vilket ökar risken ytterligare en aning.

Största skillnaden är spreaden på 0.5% som man måste ta med i ekvationen.

På lång sikt är antagligen skillnaden minimal.

Kollade precis i Bloomberg och kassan ligger på 0,44 % och är i NOK. De norska aktier som finns i fonden är totalt 0,35 %. Så din totala direkta NOK-exponering är 0,79 %. SEK-exponeringen i DNBs fond är 1,18 % (svenska aktier).

I Danskes fond är NOK-exponeringen 0,34 % och SEK-exponeringen 1,67 % (0,5 % kassa + 1,17 % aktier).

Så skillnaden i valutaexponering är att i DNBs fond får du 0,46 % mer NOK-exponering och 0,49 % mindre SEK-exponering.

Försumbart med andra ord..
Citera
2014-07-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Kollade precis i Bloomberg och kassan ligger på 0,44 % och är i NOK. De norska aktier som finns i fonden är totalt 0,35 %. Så din totala direkta NOK-exponering är 0,79 %. SEK-exponeringen i DNBs fond är 1,18 % (svenska aktier).

I Danskes fond är NOK-exponeringen 0,34 % och SEK-exponeringen 1,67 % (0,5 % kassa + 1,17 % aktier).

Så skillnaden i valutaexponering är att i DNBs fond får du 0,46 % mer NOK-exponering och 0,49 % mindre SEK-exponering.

Försumbart med andra ord..

Ja det verkar onekligen försumbart. Dock är valutaexponeringen i NOK inte mitt största bekymmer utan vad denna växklingsavgift/spead kommer ha för påverkan på avkastningen v DIGI. Man kan göra en kalkyl med olika belopp tex 5000, 10000, 15000 i månaden.

Jag vill helt enkelt övertyga mig själv om det är värt att byta från DIGI till DNB Jag är inte övertygad om att det lönar sig än.
Citera
2014-07-22, 22:04
Medlem
Pythoriass avatar
Dessa fonder sitter jag på för närvarande. Känner mig rätt trygg med dessa fonder men funderar på att utöka till en fjärde fond om (när) börsen faller. Alternativt sälja av en del av Folksamfonden för att säkra upp en del av vinsten. Känns allt som allt som en bra början för mitt sparande

Folksam Aktiefond Sverige +82.05% Sedan köp.
Allemansfond Komplett +36.53% Sedan köp.
Räntefond Flexibel +14.92% Sedan köp.
Citera
2014-07-22, 22:15
Medlem
jzprs avatar
Har inga fonder för tillfället men om jag fick välja skulle det vara:
  • Avanza Zero
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Citera
2014-07-22, 23:37
Medlem
Ingen som har någon HY fond?
(HY=High Yield)

Roligare med aktier kanske?
Citera
2014-07-22, 23:53
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ingen som har någon HY fond?
(HY=High Yield)

Roligare med aktier kanske?

Jag har Fidelity European High Yld.

Utöver de fonder jag nämnde tidigare.
Citera
2014-07-23, 11:03
Medlem
Har en fundering.

Mina föräldrar har sparat i en summa på Handelsbanken i fonden: Handelsbanken Sverigefond Index.

Är det lika bra då att fortsätta spara i den på Handelsbanken eller är det bättre att börja spara i samma fond på avanza?

Kan tillägga att jag har börjat månadsspara i Avanza Zero dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in