• 1
  • 2
2014-07-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Som sagt jag tror det blir valdigt svart men inget ar ju omojligt. Kom dock ihag att fa foreningar tillater uthyrning i 2:a hand, du kan ofta fa ett ar eller tva om du kan visa att du ska jobb/plugga utomlands men inte mer an sa, och du maste ha deras godkannande. Jag har min bfr uthyrd pa tre ar men da var jag ocksa vise ordforande i styrelsen i det huset.

Det har ar Sverige, det ska vara svart att tjana pengar ;-)

Tjaa okej förstår hur du menar men planerna om dessa investeringar dök upp sen lagändringen i juli om 2:a hands uthyrningen trädde i kraft att det endast krävs skäl för att få den uthyrd och att föreningen inte får lika stor makt som innan att neka uthyrning. För övrigt var hela idén också att sätta detta i system några vändor på 2 år och sen sälja och byta lgh och på så viss få in en skön passiv inkomst.

Men om inte banken lånar ut så rasar hela iden : )

Men tusen tack ifl för dina svar uppskattar det
Citera
2014-07-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Okej det där med spekulationssyfte skulle jag självklart inte använda som argument för banken men det är ifl i det syftet. Okej då förstår jag att det var helt orimligt det beloppet jag ville ha.

Idag har jag lån på ett bostadsrätt på 1500 000:- och den kan säljas för 2.9-3.2 milj. Om jag absolut inte vill sälja den här lgh men ändå köpa en till lgh på ett lån på 2-2.5 milj är det då omöjligt att få det beviljat på inte allt för hög lön tex 35-45k i månaden? om vi bortser ifrån att jag lyckas övertyga banken att det ej är i spekulationssyfte och att jag slänger in en 500 000:- i kontantinsats?

Tusen tack för hjälpen uppskattar det mycket. mvh
Om för ett ögonblick struntar i vad banken säger: tycker du själv att det låter som en bra ide att med en medioker lön och begränsade tillgångar sätta dig i en skuldsituation där du blir onödigt exponerad för räntesvängningar? Känns det tryggt att bara klara ett par procentenheters höjning innan det skakar?

Bankerna har schablonkalkyler med vissa säkerhetsmarginaler av en anledning, nämligen att det finns flera som du med ekonomisk dyslexi.
Citera
2014-07-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Om för ett ögonblick struntar i vad banken säger: tycker du själv att det låter som en bra ide att med en medioker lön och begränsade tillgångar sätta dig i en skuldsituation där du blir onödigt exponerad för räntesvängningar? Känns det tryggt att bara klara ett par procentenheters höjning innan det skakar?

Bankerna har schablonkalkyler med vissa säkerhetsmarginaler av en anledning, nämligen att det finns flera som du med ekonomisk dyslexi.

Jag förstår hur du tänker och accepterar att vi alla är olika när det gäller riskanalyser. Med min uträkning så klarar jag 6% som sagt, hyr jag ut lgh med svin priserna som idag är "vanliga" så klarar jag en ränta på en bra bit över 10% utan att nämnvärt dra ner på min övriga levnadsstandard.

Givetvis har bankerna sina säkerhetsmarginaler för dem är inte i spekulationssyfte när det gäller mina affärer utan vill endast säkra att få tillbaka sina pengar.

Jag har genom åren kommit över 1500 000:- och är villig att riskera allt för att bli relativt oberoende av dagens tid slaveri, dock så är planen att vara där inom 10-15 år och det här var det bästa jag kommit på än så länge för en väg i passiv inkomst.

Mvh Leifgp
Citera
2014-07-14, 22:24
Medlem
Benziinas avatar
1.Räkna ut hur mycket enbart räntor skulle kosta per månad.
2.Sedan räkna ut hur många timmar du måste jobba per månad för att enbart kunna betala av dina räntor.
3. Räkna ut hur många år du måste hålla på så där.

Sedan får man hoppas på att du verkligen älskar att jobba ..... och håller dig frisk

Personligen skulle jag inte vilja ha banklån i miljonklassen men det är kanske lätt för mig att säga för jag har köpt min lägenhet 15 år sedan och värdet har stigit 4-5 ggr. Jag skulle mycket väl ha kunnat sälja min nuvarande bostad och köpa större, men jag vill inte bli bankens slav så jag nöjer med det jag har.
Less is more .... freedom!
Citera
2014-07-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
1.Räkna ut hur mycket enbart räntor skulle kosta per månad.
2.Sedan räkna ut hur många timmar du måste jobba per månad för att enbart kunna betala av dina räntor.
3. Räkna ut hur många år du måste hålla på så där.

Sedan får man hoppas på att du verkligen älskar att jobba ..... och håller dig frisk

Personligen skulle jag inte vilja ha banklån i miljonklassen men det är kanske lätt för mig att säga för jag har köpt min lägenhet 15 år sedan och värdet har stigit 4-5 ggr. Jag skulle mycket väl ha kunnat sälja min nuvarande bostad och köpa större, men jag vill inte bli bankens slav så jag nöjer med det jag har.
Less is more .... freedom!

Jag förstår inte riktigt din tankegång här men jag kommer arbeta 160h i månaden och jag kommer ha en överkomlig levnadsstandard under resans gång. Om jag mot förmodan väljer att hyra ut lgh så kommer jag inte betala ränta och avgifterna alls utan kommer få x antal tusen i passiv inkomst in på kontot varje månad då intäkterna överstiger utgifterna ganska kraftigt.

Intressant synvinkel på slaveri, jag anser att vara tvungen att stämpla in varje morgon och gå efter ett bestämt klockslag varje dag är ett större intrång på min egna tid än att vara högt belånad på banken. Men självklart så hänger det ihop att vara högt skuldsatt och att vara tvungen att arbeta mer. Men enligt min riskanalys så krävs det nästan en bostadsbubbla för att jag ska stå där med rumpan bar och det är föga troligt inom dem närmsta åren men man ska aldrig säga aldrig när den väl kommer så kan det som bekant gå fort : ).

Grattis till din värdeökning, Mvh Leifgp
Citera
2014-07-15, 00:17
Medlem
Du får kolla i bekantskapskretsen om nån sitter på en bra bankkontakt så är det nog inte omöjligt.

Varför ska du prompt ha två lyor då, och inte en enda större? Kan vara enklare att sälja in hos banken?
Citera
2014-07-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du får kolla i bekantskapskretsen om nån sitter på en bra bankkontakt så är det nog inte omöjligt.

Varför ska du prompt ha två lyor då, och inte en enda större? Kan vara enklare att sälja in hos banken?

Jag har än så länge inte frågat runt i bekantskapskretsen om nån ev kan rekommendera mig till en bra bankkontakt men det är absolut nödvändigt för att det ska gå känns det som enligt dem övriga skribenterna som sagt att det är väldigt svårt/omöjligt med mina förutsättningar.

Jag vill ha två lyor för att garantera mig om räntorna skulle stiga kraftigt att jag kan hyra ut dem och på så viss få en högre vinst per månad som kan täcka kostnaderna. Med en större lägenhet så blir inte lönsamheten lika hög. Dem objekten jag söker är kring 35-40 kvm. Men om det är det enda alternativet så får jag väl köpa en större lgh.

Jag är väldigt oerfaren när det gäller lån i övrigt då jag hellre sparar pengar och köper det kontant. Därför ber jag om råd/vägledning här innan jag tar klivet över och utför investeringen. Men det känns mycket lättare att sälja in sig på en men då är frågan hur mycket får man låna med mina förutsättningar?

Lön 35-45k i månaden och en kontantinsats på 1.5 miljoner.

Enligt Sbab så fick jag låna till en bostad på 3 miljoner men jag tycker det låter väldigt lite men som sagt är helt oerfaren inom detta och tar mer än gärna emot vägledning/tips på hur jag ska gå vidare.

Tack för tipsen, Mvh Leifgp
Citera
2014-07-15, 12:52
Medlem
Citat:
Jag har än så länge inte frågat runt i bekantskapskretsen om nån ev kan rekommendera mig till en bra bankkontakt men det är absolut nödvändigt för att det ska gå känns det som enligt dem övriga skribenterna som sagt att det är väldigt svårt/omöjligt med mina förutsättningar.

Jag vill ha två lyor för att garantera mig om räntorna skulle stiga kraftigt att jag kan hyra ut dem och på så viss få en högre vinst per månad som kan täcka kostnaderna. Med en större lägenhet så blir inte lönsamheten lika hög. Dem objekten jag söker är kring 35-40 kvm. Men om det är det enda alternativet så får jag väl köpa en större lgh.

Jag är väldigt oerfaren när det gäller lån i övrigt då jag hellre sparar pengar och köper det kontant. Därför ber jag om råd/vägledning här innan jag tar klivet över och utför investeringen. Men det känns mycket lättare att sälja in sig på en men då är frågan hur mycket får man låna med mina förutsättningar?

Lön 35-45k i månaden och en kontantinsats på 1.5 miljoner.

Enligt Sbab så fick jag låna till en bostad på 3 miljoner men jag tycker det låter väldigt lite men som sagt är helt oerfaren inom detta och tar mer än gärna emot vägledning/tips på hur jag ska gå vidare.

Tack för tipsen, Mvh Leifgp

Jag tjänar 35+ och fick låna typ 3.2 om jag la in 550 själv när jag köpte lägenhet i vintras. Då räknade jag med en avgift på 2000-2500 och det var via SBAB. Så det stämmer nog att du kommer landa på 3 miljoner + typ. Lånet utgår ju från din lön och tar inte hänsyn till din insats.
En hög, eller dubbel, avgift drar ju ner beloppet du kan låna. Nån annan orkar säkert räkna på vad en tusenlapp mindre i avgift möjliggör i ytterligare lån.

Kanske testa en annan tanke? Köp ett hus nära ett universitet och hyr ut rum till studenter och bo kollektivt? Eller en större lägenhet centralt och hyr ut rum. Du kommer kunna ta rätt bra betalt, kolla på bostaddirekt.se vad folk tar för rum.
Citera
2014-07-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag tjänar 35+ och fick låna typ 3.2 om jag la in 550 själv när jag köpte lägenhet i vintras. Då räknade jag med en avgift på 2000-2500 och det var via SBAB. Så det stämmer nog att du kommer landa på 3 miljoner + typ. Lånet utgår ju från din lön och tar inte hänsyn till din insats.
En hög, eller dubbel, avgift drar ju ner beloppet du kan låna. Nån annan orkar säkert räkna på vad en tusenlapp mindre i avgift möjliggör i ytterligare lån.

Kanske testa en annan tanke? Köp ett hus nära ett universitet och hyr ut rum till studenter och bo kollektivt? Eller en större lägenhet centralt och hyr ut rum. Du kommer kunna ta rätt bra betalt, kolla på bostaddirekt.se vad folk tar för rum.

Tack för svaret, ja min plan sprack där tyvärr än så länge med min lön. Det där var iofs en riktigt bra idé att köpa ett hus och hyra ut till studenter. Jag har inga som helst problem att bo i kollektiv eller så om det blir lönsamt men det här ska jag kika vidare på och sätta mig in i vilken studentstad som är mest lämplig och sen scouta ett lämpligt objekt.

Tusen tack, mvh Leifgp
Citera
2014-07-16, 12:56
Medlem
Citat:
Tack för svaret, ja min plan sprack där tyvärr än så länge med min lön. Det där var iofs en riktigt bra idé att köpa ett hus och hyra ut till studenter. Jag har inga som helst problem att bo i kollektiv eller så om det blir lönsamt men det här ska jag kika vidare på och sätta mig in i vilken studentstad som är mest lämplig och sen scouta ett lämpligt objekt.

Tusen tack, mvh Leifgp

Kul, återkom gärna om du gör slag i saken.
Jag hyr själv ut rum till en student och får in mer än 5000 i månaden, min kompis hyr ut två rum i sin lägenhet och får in 10 i månaden på det. Vi bor själva i princip hyresfritt tack vare det.

Köper du en större lägenhet och hyr ut ett rum så kanske banken kan ta in den inkomsten i kalkylen och då ökar ju låneutrymmet, men då måste du å andra sidan skatta för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in