Citat:
Jag tycker inte beteckningen "islamister" är särskilt gynnsam.Herregud... Har sällan sett en så märklig jämförelse för att "bevisa" sin tes, eller vad det var. Och då har jag sett en hel del. Finns ingen frisk människa som kan tro att den typen av länder skulle vara mer jämställda än Sverige.
Nu tror dock JAG personligen att långt ifrån att alla muslimer medvetet förtrycker kvinnor, och jag brukar vara tydlig på att skilja på muslimer som grupp och islamister, varav sistnämnda är bedrövliga människor i alla sammanhang. Men att använda såhär usla argument, där man totalt (försöker) vända upp och ned på verkligheten kan tyvärr bara gynna de "rasister" man vill bekämpa, inte hjälper det heller alla de kvinnor som faktiskt blir utsatta, att låtsas om att dagens muslimska länder överlag är mer jämställda.
Om TS inte trollar, men vissa är så desperata att "bevisa" sina politiska föreställningar att man aldrig vet längre. Ibland är folks politiska föreställningar så absurda att man kan jämföra deras "tro" med religiöst sektbeteende nästan. (Ett beteende som finns inom alla politiska sidor/ytterligheter)
Nu tror dock JAG personligen att långt ifrån att alla muslimer medvetet förtrycker kvinnor, och jag brukar vara tydlig på att skilja på muslimer som grupp och islamister, varav sistnämnda är bedrövliga människor i alla sammanhang. Men att använda såhär usla argument, där man totalt (försöker) vända upp och ned på verkligheten kan tyvärr bara gynna de "rasister" man vill bekämpa, inte hjälper det heller alla de kvinnor som faktiskt blir utsatta, att låtsas om att dagens muslimska länder överlag är mer jämställda.
Om TS inte trollar, men vissa är så desperata att "bevisa" sina politiska föreställningar att man aldrig vet längre. Ibland är folks politiska föreställningar så absurda att man kan jämföra deras "tro" med religiöst sektbeteende nästan. (Ett beteende som finns inom alla politiska sidor/ytterligheter)
Med det menar jag att den termen används av counter jihad-rörelsen för att så smidigt som möjligt kunna skambelägga hela islam utan att kallas för rasister och islamofober etc.
Genom att använda "islamism" blir det omöjligt att se skillnaden mellan "islam" och just denna "islamism". dvs "islamism" blir då en naturligt konsekvens av just "islam."
Men så är som bekant inte fallet.
Orsaken till varför de inte vill använda det mer korrekta "salafism" och "wahhabism" tex beror på att dessa beteckningar inte lika omedelbart leder tankarna till "islam".
Men det vi bör kritisera är just "salafism" och "wahhabism". Och vi bör se det för vad det är - dvs sekteristiska rörelser.
Men du skriver att jag vänder upp o ner på verkligheten. det är inte sant. Jag har visat att tex Pakistan har levererat långt mer än Sverige rörande feministiska mål. Pakistan har de facto haft vad Sverige inte haft, och det på flera ställen. det innebär kanske inte att Pakistan, som är ett utvecklingsland, ör ses som föregångsland och föredöme tex. Det innebär bara att Pakistan levererat, men inte Sverige.