2014-07-08, 17:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Det är mäns beteende som regleras, men det är på bekostnad av kvinnors frihet. Jag tror inte att en legalisering är praktiskt genomförbart i dagsläget, just pga hur jämställdheten ser ut. Men om vi ponerar att vi hade haft ett helt jämställt samhälle, om sexhandeln hade varit exempelvis 50/50. Hade du accepterat en lagförändring då?
Nej, det är mäns möjligheter att köpa som regleras - inte kvinnans möjligheter att leva ut sin egen sexualitet.

Nej, jag anser inte att det är ett dugg bättre att män köper män eller att kvinnor köper män.

Citat:
Angående det andra vet jag inte om jag håller med dig, de länder som har en legaliserad sexhandel lider väl inte av dessa problem? Vi säljer våra tjänster och vår tid hela tiden, men när det kommer till sex blir vi väldigt moraliska.
Jag menar att utvecklingen i hur vår syn på sex går inte är förenlig med sexköpslagen, eller åtminstone tror jag inte att den kommer vara det länge till. Vill vi ha ett värdekonservativt klimat där sex ses som något heligt förstår jag inte varför så många är för den liberaliseringen av sex som sker, som du exempelvis nämner i början på din text.
Tvärtom - utvecklingen när det gäller sexualitet i vårt land korresponderar väl med sexköpslagen. Kvinnors roll är inte att nyttjas av män längre helt enkelt.

Jo, länder med fri prostitution har högre grad av trafficking än Sverige.

Citat:
Ska vi börja prata straff kommer vi in på en annan intressant diskussion, är det här ett samhällsproblem? Är det strukturer som skapar en efterfrågan på sexhandeln eller är det individer med oönskade värderingar? Traffickingoffer är såklart väldigt sorgligt, jag ställer mig dock ytterst tveksam till hur nuvarande lagstiftning hjälper dessa.
Ja, det är ett samhällsproblem att somliga män fortfarande tror sig äga rätten att köpa sig andra.
Citera
2014-07-08, 17:53
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja det var ju en snall och omtanksam man, hyvens grabb verkligen.

Sa du tror pa fullt allvar att en kvinna i det ex. du gavs njuter av att salja sig ? wow

En man är inte dålig för att han vill ha sex. Ingen antyder att kvinnor som åker till Gambia är dåliga kvinnor.

Ja självklart. Att en kvinna är "utsatt" hindrar inte henne från att njuta av sex.
Citera
2014-07-08, 17:56
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller - majoriteten i Sverige faller inte sexköpsliberalernas hyckleri.

Okej, hur hycklar vi?

Och varför undviker du att svara på frågan?

Varför "köper" man inte en frisör, en massör eller tandläkare när man betalar för deras tjänster, medan det är omöjligt för en prostituerad att sälja sina tjänster utan att per definktion "sälja sig själv"?

Har du något logiskt svar på den frågan?
Citera
2014-07-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Visst, säljer man sin ena njure så är ju allt man vill att få lov sälja rubb och stubb av resten som härbärgerar ens inre. jajamensan.

Ja, de som säljer en njure är ofta släkting till den döds-hotade som de vill hjälpa. Har du planer på att förstöra för människor där med?
Citera
2014-07-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Okej, hur hycklar vi?

Varför "köper" man inte en frisör, en massör eller tandläkare när man betalar för deras tjänster, medan det är omöjligt för en prostituerad att sälja sina tjänster utan att per definktion "sälja sig själv"?

För att förstå svaret på din fråga räcker det med en minimal kunskap om mänsklig kultur och biologi.

Att ha sex är i mänsklig kultur en aktivitet som har en helt annan nivå av intimitet än att laga någons tänder eller klippa någons hår.

Sex har två funktioner i vår kultur, en social funktion och en reproduktiv funktion. Båda funktionerna ses kulturellt som mycket exklusiva, och något man enbart bör praktisera med en noggrant utvald partner. Ur ett rent reproduktivt perspektiv handlar det om att bygga kommande generation av noggrant utvalt genetiskt material. Ur ett socialt perspektiv handlar det om de känslomässiga band sex skapar och de relationer det bygger. Som sagt, en majoritet av prostituerade lider av PTS. Sådana siffror hittar du inte hos frisörer eller tandläkare.
Citera
2014-07-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Jag menar att utvecklingen i hur vår syn på sex går inte är förenlig med sexköpslagen, eller åtminstone tror jag inte att den kommer vara det länge till. Vill vi ha ett värdekonservativt klimat där sex ses som något heligt förstår jag inte varför så många är för den liberaliseringen av sex som sker, som du exempelvis nämner i början på din text.
Men alltså, sexköpslagen försvaras i samhällsdebatten så gott som aldrig med värdekonservativa argument, utan lagstiftningen har snarare sin grund i moderna humanistiska värderingar. Lagen motiveras av att man vill undvika det tvång och våld mot människor, främst kvinnor, som prostitution är intimt förknippat med, inte några idéer om att "sex är heligt".

Inte heller är lagstiftningen på något sätt central i upprätthållandet av den skambelagda synen på kvinnors sexualitet som tas upp i startinlägget. Det är inte som att kvinnors sexualitet på något sätt är mindre stigmatiserat i de länder där prostitution är lagligt, och det är faktiskt få kvinnor som är öppna om att de säljer sex i dessa länder.

Om vi någonsin vill se prostitution sluta vara stigmatiserat så kommer det absolut vara nödvändigt att legalisera det. Som samhället ser ut idag, när kvinnor som har sex inom lagens gränser utan ekonomisk ersättning fortfarande blir skambelagda, så kvittar det om sexköp är lagligt eller inte, stigmat kvarstår. Och om vi nu kunde göra oss av med stigmat, skulle efterfrågan på prostituerade förmodligen bli mycket lägre.
Citera
2014-07-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja, de som säljer en njure är ofta släkting till den döds-hotade som de vill hjälpa. Har du planer på att förstöra för människor där med?

Ne hjälpa släktingar gör man gratis man begär inte betalt av syrran som ligger dödsjuk eller gör du?
Citera
2014-07-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Släktingar till dödssjuka brukar inte sälja sina njurar. De brukar donera dem. Det bör självklart vara lika lagligt som att "donera" sex, dvs ha sex helt frivilligt.

De som säljer njurar är utfattiga och desperata människor som är i extremt behov av pengar och inte ser någon annan utväg.

När mötte du senast en far som sa till sin son: "nej Kalle, jag tänker inte ge dig min njure helt gratis, trots att du är dödssjuk, men du kan få köpa den om du vill!"?
Citera
2014-07-08, 18:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
För att förstå svaret på din fråga räcker det med en minimal kunskap om mänsklig kultur och biologi.

Att ha sex är i mänsklig kultur en aktivitet som har en helt annan nivå av intimitet än att laga någons tänder eller klippa någons hår.

Nej du försöker göra sex till en kultur grej är du sån här kultur mupp eller nåt? Sex är verkligen ingen big deal. Det är sannolikt mer intimt att klippa någons hår än att ha sex. Att ha sex med en främling är ingen big deal och verkligen ingen ny nivå av intimitet. Du låter som en konstig oskuld.
Citera
2014-07-08, 18:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Okej, hur hycklar vi?
För det är inte kvinnor eller kvinnor rättigheter/sexualitet ni är intresserade av när frågan kommer upp.

Citat:

Därför att där är det tjänsten som sådan du köper, inte kroppen som objekt.
Citera
2014-07-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar

När mötte du senast en far som sa till sin son: "nej Kalle, jag tänker inte ge dig min njure helt gratis, trots att du är dödssjuk, men du kan få köpa den om du vill!"?

Ok, så om fadern vill ha betalt bör plötsligt mottagaren Kalle bli olaglig enligt dig?
Citera
2014-07-08, 18:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men alltså, sexköpslagen försvaras i samhällsdebatten så gott som aldrig med värdekonservativa argument, utan lagstiftningen har snarare sin grund i moderna humanistiska värderingar. Lagen motiveras av att man vill undvika det tvång och våld mot människor, främst kvinnor, som prostitution är intimt förknippat med, inte några idéer om att "sex är heligt".

Inte heller är lagstiftningen på något sätt central i upprätthållandet av den skambelagda synen på kvinnors sexualitet som tas upp i startinlägget. Det är inte som att kvinnors sexualitet på något sätt är mindre stigmatiserat i de länder där prostitution är lagligt, och det är faktiskt få kvinnor som är öppna om att de säljer sex i dessa länder.

Om vi någonsin vill se prostitution sluta vara stigmatiserat så kommer det absolut vara nödvändigt att legalisera det. Som samhället ser ut idag, när kvinnor som har sex inom lagens gränser utan ekonomisk ersättning fortfarande blir skambelagda, så kvittar det om sexköp är lagligt eller inte, stigmat kvarstår. Och om vi nu kunde göra oss av med stigmat, skulle efterfrågan på prostituerade förmodligen bli mycket lägre.

1) Om man vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män får man acceptera att de får ta hand om sig själva på samma sätt som män. Ingen argumenterar för att man ska förbjuda köp av sprit för att många män får stryk på krogen.

2) Kvinnor blir inte skambelagda för att de har sex.

3) För att efterfrågan ska minska krävs att vanliga kvinnor slutar utnyttja sex som ett sätt att få försörjning från män.
Senast redigerad av Babianen 2014-07-08 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in