Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Fast det är inte kvinnornas beteende som regleras i sexköpslagen - det är mäns.
Och jag tror absolut att de signaler samhället sänder ut är av betydelse för synen på kvinnor och kvinnors syn på sig själva.
Alltså är det helt rätt när samhället säger att kvinnor inte är objekt som män kan köpa och bruka.
Det är mäns beteende som regleras, men det är på bekostnad av kvinnors frihet. Jag tror inte att en legalisering är praktiskt genomförbart i dagsläget, just pga hur jämställdheten ser ut. Men om vi ponerar att vi hade haft ett helt jämställt samhälle, om sexhandeln hade varit exempelvis 50/50. Hade du accepterat en lagförändring då?
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Kvinnor får ju lov vara precis hur omoraliska de vill. De kan kuta runt nakna och ha sex med precis vem de vill när de vill i vilken ställning de än vill så länge den andre också är med på noterna, samma kan män för övrigt. Det som är förbjudet är när människor vill köpa andra människor.
För när vi gör det ok, då börjar människor köpa precis vem som helst, tom när de fattar att den de just "köpt" inte alls är med på noterna. Och många får också dollartecken i ögonen och börja köpa och sälja folk hej vilt. Nu har vi en rätt effektiv begränsning på detta. Nästa steg borde vara att skärpa polisens arbete så att folk också åker dit rejält när de köper ett traffickingoffer ex.
Straffet för detta borde vara rejält kännbart.
Angående det andra vet jag inte om jag håller med dig, de länder som har en legaliserad sexhandel lider väl inte av dessa problem? Vi säljer våra tjänster och vår tid hela tiden, men när det kommer till sex blir vi väldigt moraliska.
Jag menar att utvecklingen i hur vår syn på sex går inte är förenlig med sexköpslagen, eller åtminstone tror jag inte att den kommer vara det länge till. Vill vi ha ett värdekonservativt klimat där sex ses som något heligt förstår jag inte varför så många är för den liberaliseringen av sex som sker, som du exempelvis nämner i början på din text.
Ska vi börja prata straff kommer vi in på en annan intressant diskussion, är det här ett samhällsproblem? Är det strukturer som skapar en efterfrågan på sexhandeln eller är det individer med oönskade värderingar? Traffickingoffer är såklart väldigt sorgligt, jag ställer mig dock ytterst tveksam till hur nuvarande lagstiftning hjälper dessa.