• 1
  • 2
2014-07-06, 17:38
Medlem
"If you earn 15000 Euro,the corporate tax is 3%,and the dividend tax 16%. So you pay totally 19% taxes."

Jag har fått höra detta från en jag talat med från Rumänien. De har en hemsida och hjälper en att öppna företag och så.
Jag har kollat och i EU verkar de ha lägst skatt i Estland (21 %) och Rumänien 19 %.

Betyder detta att jag får behålla 790 Euro per 1000 Euro jag tjänar?

"Accounting from 50 Euro / Month

999 Euro Company Formation

400 Euro 1 Year Virtual Office"

De har sagt att detta är vad det kostar. Jag skulle bara ha kanske 5 transaktioner per månad. Så verkar dyrt med 50 Euro för det. Jag bör kunna hitta någon som studerar revision som kan sköta min bokföring för 25 Euro per månad? Jag frågade även om jag måste bo i Rumänien och de sa att ja 180 dagar per år, men det kontrolleras ej. Och jag ska få ett "Residence certificate" att visa Skatteverket så jag blir ordentligt utskriven. Så kanske menar de med Virtual Office att jag får en sådan adress, men om jag faktiskt bor där så behöver jag inte betala 400 Euro.

Vilka andra länder i EU har låg skatt? Jag tycker Rumänien verkar bäst. Estland är längre norrut och det känns deprimerande och med för blonda kvinnor. Vill hellre ha lite mörkare.
Citera
2014-07-06, 18:05
Medlem
Hur ska man göra med bankkonto om man flyttar till Rumänien? Ska man öppna ett i en rumänsk bank? Eller ska man använda sitt gamla svenska?
Citera
2014-07-06, 19:59
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlrove100
Jag har kollat och i EU verkar de ha lägst skatt i Estland (21 %) och Rumänien 19 %.

Inom EU kan du hitta lägre företagsskatt i till exempel Gibraltar (0 - 10%), Cypern (0 - 12,5%), och Malta (effektiv skattesats om cirka 5%). I UK kan du, om du har en partner, bilda ett LLP som är ett skatteneutralt partnerskap där ingen företagsskatt dras utan istället beskattas partnerna på personlig inkomst.

Bulgarien är ingen höjdare att bo i men företagsskatten där ligger på 10%.

Vill du prompt bo i Rumänien?

Citat:
De har sagt att detta är vad det kostar. Jag skulle bara ha kanske 5 transaktioner per månad. Så verkar dyrt med 50 Euro för det. Jag bör kunna hitta någon som studerar revision som kan sköta min bokföring för 25 Euro per månad?
Sök på rumänska så hittar du billigare. Rumänien är ett av EU:s fattigaste länder. Företag som erbjuder bokföring med engelsk webbplats är inriktade på utländska investerar och drar gärna upp priserna.

Citat:
Hur ska man göra med bankkonto om man flyttar till Rumänien? Ska man öppna ett i en rumänsk bank? Eller ska man använda sitt gamla svenska?
Du gör precis som du vill, men det kan ha sina fördelar att ha ett lokalt bankkonto.
Citera
2014-07-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Inom EU kan du hitta lägre företagsskatt i till exempel Gibraltar (0 - 10%), Cypern (0 - 12,5%), och Malta (effektiv skattesats om cirka 5%). I UK kan du, om du har en partner, bilda ett LLP som är ett skatteneutralt partnerskap där ingen företagsskatt dras utan istället beskattas partnerna på personlig inkomst.

Bulgarien är ingen höjdare att bo i men företagsskatten där ligger på 10%.

Vill du prompt bo i Rumänien?

Sök på rumänska så hittar du billigare. Rumänien är ett av EU:s fattigaste länder. Företag som erbjuder bokföring med engelsk webbplats är inriktade på utländska investerar och drar gärna upp priserna.

Du gör precis som du vill, men det kan ha sina fördelar att ha ett lokalt bankkonto.

Är inte Gibraltar ett ställe med rika personer? Typ ett St. Tropez? Angående Cypern och Malta så tror jag det bara är små byar plus en massa fylleturister från Sverige och England och så. Dock kanske jag bör kolla upp om det finns några skapliga städer där att bo i. Dock lär hyran bli ganska mycket högre där eftersom det finns en massa turister.

I UK lär inkomstskatten vara ganska hög. Och där vill ju ingen bo. Det lär vara dyrt och bland världens fulaste kvinnor.

Angående Rumänien tror jag man kan gå till ett universitet och träffa någon som studerar bokföring som kan bokföra åt en för 25 Euro per månad.

Kanske kan jag om jag börjar lära mig om Rumänien och träffar lite folk därifrån starta företaget och skriva in mig där och så på egen hand.

Hur gör man när man skriver sig i ett annat land? Fyller man bara i ett papper och visar sitt pass?

19 % har man väl råd att betala. Ska dock kolla upp Cypern och Malta. Men det är nog dyr hyra där. I Rumänien ligger hyran på 80 till 100 Euro som billigast sa de. Jag ska inte bo i huvudstaden utan en stad i samma storlek som Malmö. Även om jag betalar det dubbla är det ju billigt. Och Rumänien ska ha ganska vackra kvinnor. Definitivt snyggare än UK iaf. Och även mer traditionella och kristna än nästan alla länder i Europa.
Citera
2014-07-06, 21:20
Medlem
Maltas huvudstad verkar ha en befolkning på 6000. Cypern verkar ha en stad som heter Nicosia med 300 000. Dock är det nog dyrt att bo där. Och jag har inte hört något bra om kvinnorna i Cypern.

Jag tror jag hellre bor i en rumänsk stad med ungrare och rumäner och 1 % zigenare (tyvärr) än på Cypern eller Malta. Där är väl männen extremt svartsjuka och låter inte kvinnorna träffa en? Och jag är inte intresserad av brittiska eller svenska fylletjejer.
Citera
2014-07-06, 21:24
Medlem
Enligt mig är fattiga länder bara bra. Det betyder att man kan klippa sig för 20 kr och få skorna putsade för 3 kr. Och man får bra service och behöver inte göra något. Och bra hyra. Och man tjänar lika mycket på 20 minuter som de andra männen där tjänar på 2 år.

Jag skulle gärna bo i Afrika där man är hur rik som helst om man tjänar 2000 per månad. Dock inte i ett land med krig och mycket AIDS så klart.
Citera
2014-07-06, 21:29
Medlem
Jag skulle väl kunna flytta till ett av de länder som har ännu lägre skatt om jag kan skriva mig där på papperet utan att bo där. Och få ett bosättningsintyg att visa Skatteverket. Plus att det ska vara enkelt ett skriva sig där och inte kosta alltför mycket att komma igång med företaget, under 10 000 kronor. Skicka gärna en länk till företag som hjälper en med det.
Citera
2014-07-06, 21:42
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Är inte Gibraltar ett ställe med rika personer? Typ ett St. Tropez?
Det är inte riktigt som St. Tropez, men det är välbärgat och inte lämpligt om du har tänkt klara dig på omkostnader i nivå med Rumänien.

Citat:
Angående Cypern och Malta så tror jag det bara är små byar plus en massa fylleturister från Sverige och England och så. Dock kanske jag bör kolla upp om det finns några skapliga städer där att bo i. Dock lär hyran bli ganska mycket högre där eftersom det finns en massa turister.
De båda öarna saknar storstäder men det handlar inte om (enbart) byar.

Hyror är låga. Du kan få en tvåa tämligen centralt på Malta för under 600 EUR i månaden, i områden som Msida, Ta' Xbiex, Gzira, och Sliema. Cypern är en större ö med flera städer, men hyrorna är också generellt låga förutom i de allra mest attraktiva stadsdelarna.

Citat:
Hur gör man när man skriver sig i ett annat land? Fyller man bara i ett papper och visar sitt pass?
Varierar stort mellan olika länder, men inom EU räcker det ofta med att, som du skriver, bara fylla i ett papper hos någon myndighet och visa sitt pass. Det kan löna sig att anlita någon som hjälper till med att koordinera registrering.
Citera
2014-07-06, 21:46
Medlem
Sqeptisks avatar
Har hittills blivit utsatt för två rånförsök. Båda var i Rumänien! Säger allt! Ett gott råd, "stay away"!
Citera
2014-07-06, 21:47
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Maltas huvudstad verkar ha en befolkning på 6000.
Det är väldigt få som bor i Valletta. Staden består mest av kontor, butiker, restauranter, kyrkor, en domstol, skolbyggnader, politiska byggnader, bibliotek, och så vidare. Däremot har ett tiotal städer vuxit ihop och bildat vad som brukar kallas för centrala Malta. Om du tittar på en karta ser Valletta bara ut som en del av en större stad.
Citera
2014-07-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Har hittills blivit utsatt för två rånförsök. Båda var i Rumänien! Säger allt! Ett gott råd, "stay away"!

OK. I vilken stad? Där jag ska bo är det 1,2 % zigenare. Kan de ställa till med så mycket problem fast det är 1,2 % bara?

Berätta om dina rånförsök.

Jag bor just nu i ett land i Latinamerika med mycket svartingar och jag blev rånad efter ungefär 4 månader. Sen efter 12 månader blev jag rånad av 3 personer men lyckades komma undan utan att de fick med sig något, jag hade mer rutin och hade blivit mer som Stallone och Van Damme efter ett år här. Första gången var jag dum eftersom en hemlös svarting sa "Amigo" och jag vände mig om. Sen gick jag in på mataffären och handlade med en sedel värd 90 kr och handlade ett mjölkpaket för 8 kr. Sen stoppade jag växeln i skjortfickan. Han stod och väntade utanför men jag trodde det bara var en som ville tigga. Sen gick jag mot hamburgarstället och där det var mörkt började svartingen röra mig och ta på min ficka. Då hade jag antingen kunnat börja slåss eller ha armarna åt sidan och låta han ta mina 80 kr. Jag hade även kanske en plånbok med 160 kr i byxfickan plus en mobil för kanske 1500 kr. Men det struntade han i.

Jag skulle ha sagt åt dem i affären att han följde efter mig och tänkta råna mig. Men jag trodde bara han frågade efter pengar och inte ville råna mig.

Men jag lärde mig.

Sen 8 månader senare blev jag rånad av 1 gående och 2 på motorcykel men jag kom undan den gången pga min bättre rutin.

Första gången ville jag inte slåss och kanske få någon fysisk skada för att skydda mina 80 kr. Men hemlösa svartingar är ju villiga att bryta handen eller benet för 80 kr.
Citera
2014-07-07, 09:04
Medlem
Skicka iväg ett pm till BoBerg31. BoBerg31 har bosatt sig i Rumänien och har god kunskap om skatter, lagar, byråkrati, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in