• 3
  • 4
2010-08-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Hur är det med tiderna? För om tidskravet på 30km är mer än tre timmar, kanske man vågar ge sig på en svensk klassiker, för liksom hur svårt kan det vara att cykla, simma och åka skidor?

Sen kan man få ett intyg eller någon marchettknapp eller liknande, så man kan stoltsera över att man gjort en svensk klassiker?

Testa cykla 300km, skida 90km och simma 3km så märker du nog ganska snabbt att det är relativt svårt. Det är klart om man cyklar med pensionärerna och skidar med gubbarna med 30kg extra vikt på magen så är det ju inte särskilt svårt. Vill man hänga med folk i sin egen ålder och lite mer vältränade så är det lite annorlunda.
Citera
2012-06-15, 15:58
Medlem
Pasiphaes avatar
http://www.ensvenskklassiker.se/en-s...er/loppen.html

Världens största terränglopp
Världens största simtävling
Världens största motionslopp på cykel

Stämmer detta?
Citera
2012-06-15, 19:44
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
http://www.ensvenskklassiker.se/en-s...er/loppen.html

Världens största terränglopp
Världens största simtävling
Världens största motionslopp på cykel

Stämmer detta?

För Lidingöloppet är jag ganska säker på att det stämmer. När det gäller Vätternrundan så är väl poängen att Vätternrundan enbart är ett motionslopp. Det är egentligen ingen tävling överhuvudtaget. Det finns större lopp som har både tävlings- och motionsklass.
Citera
2013-05-07, 22:20
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malreek
Ja tack för tipset alla, ska tänka på det under fortsatt träning, mat och cykelråd.Kan berätta hur det går så småningom, men det lär dröja ....

update!!

hur går det med träningen?
Citera
2013-09-18, 13:58
Medlem
Någon som gjort "En Svensk Klassiker".
Jag har som mål att göra det nästa år med vätternrundan som första lopp.

Vad är era bästa tips?
Citera
2013-10-06, 09:13
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebel24
Någon som gjort "En Svensk Klassiker".
Jag har som mål att göra det nästa år med vätternrundan som första lopp.

Vad är era bästa tips?

träna mycket och låååånga pass! rumpan tar mest stryk och måste vara vältränad....
Citera
2013-10-06, 14:41
Medlem
Jag har själv gjort allt förutom lidingöloppet pga av skada.

Mina tips är som följer, nivå nybörjare:

Vansbrosimmet: använd våtdräkt även om det inte är kallt. Du ligger bättre i vattnet och det är skönt. Träna att simma i öppet vatten, speciellt om du tänker crawla. Det jobbigaste med detta lopp är att det är många som simmar tätt, är du inte direkt vattenvan kan det vara obahagligt.

Vasaloppet: Om du inte är säker valla inte dina egna skidor. Det finns gott om folk som gör det på plats relativt billigt och så det kommer att duga hela vägen. Lär dig åka skidor innan loppet om du inte redan kan det. Träningspass ska du försöka få upp längden i, tumregeln är 70% av tävlingsdistansen(inget jag efterlever på dessa distanser). Du ska minst ha kännt på 4-5 mils pass innan loppet. Under loppet tyker jag det är bra att ha med egen näring. Själv föredrar jag bars så man får lite fast föda, loppet är långt så gel känns inte direkt aktuellt om man inte är på elitmotionärsnivå.

Vätternrundan: Ha ordentliga kläder, inga kallingar/trosor under cykelbyxorna, har man cyklat lite är det inte speciellt farligt för rumpan som så många påstår. Ha gärna någon att cykla med under träning och lär dig våga ligga på rulle. En annan sak är att lära dig äta "vanlig" mat under träning. Cykla nånstans och ät lunch eller något. Passlängder här före loppet bör du ha kännt på 15-18 mil.

Under loppet har jag några till tips, stanna inte på stationer som du inte känner att du behöver stanna på, du segar till i benen och slösar tid. Gå inte ut för hårt men inte heller för långsamt, jaga inte hastigheter eller tid utan få en bra tempokänsla. Försök och äta och drick under tiden innan du blir trött och törstig.

Hoppas några tips är välkomna, som sagt har jag inget att ge till löpningen.
Citera
2013-11-23, 08:44
Medlem
Lidingöloppet är världen största terränglopp och backarnas lopp. 3 mil i fin terräng på ön.
1:a milen är okej med små backar vilket gör att många ovana kör för hårt tempo där och sedan går i väggen. Våga hålla ditt tempo i början och låt dom andra springa förbi dig. Jag lovar att det lönar sig och på sista milen har du passerat de flesta av dom när dom gått i väggen.

2:a milen är som en bergochdal bana med mellanbackar. Temporusningarna gör att pulsen åker jojjo. Här gäller det att springa effektivt och spara krafter inför sista milen.

3:e milen är lättare än vad "myten" säger tycker jag. Alla pratar om Abborrbacken eftersom den är banans längsta backe och högsta punkt (ca 900m lång 58 m.ö.h.). Den är inte jättejobbigt om du provspringer den. Problemet är när du redan har två mil i benen, så kan den ta knäcken av dig speciellt om du missbedömt 1:a och 2:a milen och inte sparat krafter.

Vad folk glömmer att säga är att det finns ytterligare några backar som man glömmer bort förutom Abborrbacken. Och det börjar med en seg Men inte så lång Grönstabacken, och efter Abborren kommer Karins backe nere vid golfbanan. Ut över dessa backar är sista milen ganska lättsprungen tyckte jag.

Det finns många marathonlöpare som missbedömt Lidingöloppet eftersom den är 1,2 mil kortare. Gick själv imål med en kille som sprungit maran iår och han sa ordagrant "det var det jävligaste lopp jag sprungit. Mycket värre än Marathon".

Träningsmässigt måste man först vänja sig vid distansen, så ut på långpass på mellan 1-2 mil. Det andra felet är att man ofta vill springa snabbt, men skit i hastighet och se till att du har mil i benen. Den sista saken är backträning. Spring i terräng, med backar, backar, backar. Det lönar sig. Tänk på att dom sista 5 km är en ren viljekamp som du måste träna dig att ignorera. Tänk positivt.

Åk gärna ut till ön och provspring delar av distansen några ggr. Spring inte hela eftersom det sliter på kroppen. Banan är jättefin lagd med bra spår som går genom skog på grus och och delvis asfalt. Själv provsprang jag 1:a milen engång. 2:a två ggr och 3:e tre ggr.

Träna på utförslöpning i backar. Största anledning till att benen stumnar är inte först och främst uppförsbackarna vilket man gärna tror, utan nedförsbackarn. De flesta bromsar när det går lite snabbt och låter benhinnor och lår, ljumskar ta emot stötarna. Lär dig att våga hänga med i farten istället och låt benen bara pendla.

Det är mina tips införloppet. Läs mer på deras hemsida. Personligen tyckte jag loppet var det roligaste jag sprungit. En riktig folkfest med suveränt publikstöd. Är redan anmäld till nästa år då det är 50- års jubileum.
Senast redigerad av Davoodo 2013-11-23 kl. 09:00.
Citera
2013-11-23, 09:57
Medlem
god.childs avatar
Davoodo
Tack för din omfattande genomgång av lidingoloppet.
Skall premiärspringa nästa år känns passande att göra på 50års jubileet.
Citera
2013-11-23, 13:05
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Bästa tipset är: vänta inte med den grenspecifika träningen till loppet innan är gjort.

Börjar du t.ex. löpträna först efter vansbro hinner du inte bygga upp kroppen för ett långlopp som lidingö, utan kommer att skada dig.

Så träna i alla fyra disciplinerna från början.
Citera
2013-11-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Davoodo
Tack för din omfattande genomgång av lidingoloppet.
Skall premiärspringa nästa år känns passande att göra på 50års jubileet.

Ja det kommer att bli grymt kul tror jag.
Citera
2014-07-06, 20:33
Medlem
gulaLejonets avatar
Har för mig jag läste om någon kille som skulle göra alla klassiker grenarna i rad nu under sommarn...?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in