Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Dan Parks utställning avbruten - konstnären gripen

flashback.se

Dan Parks utställning "Fängslande gatukonst" blev verklighet. Konstnären greps igår på vernissagen, misstänkt för hets mot folkgrupp. Polisen beslagtog åtta tavlor. Efter förhör fattade åklagaren beslut om att anhålla Dan Park.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2014-07-06, 11:48
  #1
Medlem
25Decembers avatar
Ja man är ju inte förvånad egentligen. Men bra av galleriet att fortsätta med utställningen och inte bara stänga ner den.
Citera
2014-07-06, 12:41
  #2
Avstängd
ShowanShattaks avatar
Det är inte lagligt att hetsa mot folkgrupp så vad är problemet?
Citera
2014-07-06, 13:24
  #3
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowanShattak
Det är inte lagligt att hetsa mot folkgrupp så vad är problemet?

Dock så är det väldigt mycket parodi över det hela med tanke på det rosa "konstverket".
Citera
2014-07-06, 13:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowanShattak
Det är inte lagligt att hetsa mot folkgrupp så vad är problemet?
Svenskhets är fullt lagligt, varför skall inte folkgruppshets vara lagligt?

Nu har jag visserligen inte sett Parks verk förutom det rosa i artikeln, men om vi kikar lite försiktigt på det rosa verket med spjutnegern, vari ligger hetsen? Snarare är det en komisk vinkling på Sveriges mest kränkta person.
Citera
2014-07-06, 13:50
  #5
Avstängd
ShowanShattaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Svenskhets är fullt lagligt, varför skall inte folkgruppshets vara lagligt?

Nu har jag visserligen inte sett Parks verk förutom det rosa i artikeln, men om vi kikar lite försiktigt på det rosa verket med spjutnegern, vari ligger hetsen? Snarare är det en komisk vinkling på Sveriges mest kränkta person.

Jag har inte skrivit lagboken, så det får du ta med den som gjort det.

Finns massa lagar jag inte heller gillar, men inte fan kan jag bryta mot dem bara för det.
Citera
2014-07-06, 13:53
  #6
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowanShattak
Jag har inte skrivit lagboken, så det får du ta med den som gjort det.

Finns massa lagar jag inte heller gillar, men inte fan kan jag bryta mot dem bara för det.
Helt irrelevant, det är fortfarande censur och allmänt otäckt. Alla som inte är flockmedlöpande tschandalahjon vill ändå avskaffa häst mot folkgruppslagstiftningen.
Citera
2014-07-06, 13:54
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShowanShattak
Jag har inte skrivit lagboken, så det får du ta med den som gjort det.

Finns massa lagar jag inte heller gillar, men inte fan kan jag bryta mot dem bara för det.
Du har ingen egen uppfattning om vad "Hets mot folkgrupp" skulle innebära och te sig?

Utan det är bara vad som stå i lagboken som gälla för dig?

Jaja, min egen uppfattning är att det enda som Dan Park gjort sig skyldig till på sin höjd kan kallas för "Hets mot individ".
Citera
2014-07-06, 13:57
  #8
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Du har ingen egen uppfattning om vad "Hets mot folkgrupp" skulle innebära och te sig?

Utan det är bara vad som stå i lagboken som gälla för dig?

Jaja, min egen uppfattning är att det enda som Dan Park gjort sig skyldig till på sin höjd kan kallas för "Hets mot individ".
Haha, tror du att samhället fungerar om alla tolkar lagarna på sitt sätt?
Citera
2014-07-06, 14:03
  #9
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag tycker oftast att mycket av Dan Parks konst är osmaklig. Däremot måste konsten vara fri. Att han är häktad är mycket skrämmande. Sverige är verkligen den sista sovjetstaten.
Citera
2014-07-06, 14:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowanShattak
Jag har inte skrivit lagboken, så det får du ta med den som gjort det.

Finns massa lagar jag inte heller gillar, men inte fan kan jag bryta mot dem bara för det.
Du satte dig själv som beskyddare av lagen, och ifrågasatte vad problemet var.

Citat:
Det är inte lagligt att hetsa mot folkgrupp så vad är problemet?

Minns du?

-Så, besvara inlägg #4 eller stick.
Citera
2014-07-06, 14:12
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Haha, tror du att samhället fungerar om alla tolkar lagarna på sitt sätt?
Tja, till och med juristerna tvistar om hur lagar ska tolkas. Det är liksom deras levebröd att göra det.
Citera
2014-07-06, 14:38
  #12
Medlem
Jag är inte imponerad av hans konst, den tilltalar inte mig och den tyder inte på något som jag står för - men det har inte så mycket med saken att göra egentligen, konsten är fri och skall också därför få vara fri.

Vad är det för konstnärer som vänder sig emot honom? Att man är av en annan åsikt är ju inte så konstigt, men att man som konstnär ger honom den graden av uppmärksamhet som de troligen själv skulle vilja när de samtidigt tycker att han gör fel är ju inget annat än ren och skär dumhet. En konstnär som Dan Park vill ha uppmärksamhet, av alla typer - låter man det då ske och samtidigt anser sig vara en motståndare så är det ju något som inte går rätt till när man tänker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback