Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-24, 18:05
  #1
Medlem
MindWalker86s avatar
Hej någon här som kan försöka hjälpa mig?

Jag har lagt till mitt betalkort på steam, har köpt steam pengar osv. Problemet är att det bara står som skyddat på mitt bankkonto, dvs pengarna är kvar på banken & steam kan inte få dem..

För att de ska kunna dra måste man fylla i två olika belopp, vilka belopp är det som ska fyllas i? Har försökt tre gånger men de har blivit fel, så vet inte hur man ska göra nu..

De ville att man ska fylla i euro, men på banken står bara det svenska värdet.. Det är några dagar sedan så kursen har ändrats..

Kommer de få sina pengar? Kommer de låsa mitt konto på steam? De har dragit 10-20 kronor 2 ggr nu när jag försökt verifiera kortet... De är inget som jag har handlat, varför drar de pengar när man inte köper något?

Tack för all eventuell hjälp.

Mvh MindWalker86
Citera
2014-06-24, 18:17
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
varför drar de pengar när man inte köper något?

Det är så man verifierar kortet. Man gör ett köp, och när verifikationen är klar så krediteras kortet igen.
Citera
2014-06-24, 18:30
  #3
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är så man verifierar kortet. Man gör ett köp, och när verifikationen är klar så krediteras kortet igen.

Okej, har testat att räkna om dem två belopen till euro. Skrev sen in dem på steam, men de godkändes inte... Vad är det jag gjort för fel? Om jag ringer banken imorgon, kan de svara på exakt hur många euro de drogs den tiden de debiterade?

Mvh MindWalker86
Citera
2014-06-24, 18:33
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
Okej, har testat att räkna om dem två belopen till euro. Skrev sen in dem på steam, men de godkändes inte... Vad är det jag gjort för fel? Om jag ringer banken imorgon, kan de svara på exakt hur många euro de drogs den tiden de debiterade?

Mvh MindWalker86

"räkna om till euro"?

Jag har verifierat flera kort mot steam men aldrig behövt "räkna om något".
EXAKT vad står det att du skall fylla i?
Citera
2014-06-24, 18:45
  #5
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"räkna om till euro"?

Jag har verifierat flera kort mot steam men aldrig behövt "räkna om något".
EXAKT vad står det att du skall fylla i?

Ah det har jag inte testat.

Men i rutorna på steam där man ska skriva i dem är det euro tecken, ska man då inte räkna om det som är debiterat på kontot från sek till euro? Sen efter skriva i det värdet som är i euro ifrån det det svenska? Ska det vara det svenska summorna fast det inte står Sek tecken i rutorna?

Mvh MindWalker86
Citera
2014-06-24, 18:46
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
Ah det har jag inte testat.

Men i rutorna på steam där man ska skriva i dem är det euro tecken, ska man då inte räkna om det som är debiterat på kontot från sek till euro? Sen efter skriva i det värdet som är i euro ifrån det det svenska? Ska det vara det svenska summorna fast det inte står Sek tecken i rutorna?

Mvh MindWalker86

Jag har aldrig sett några sådana rutor när jag verifierat mina kontokort på Steam.


Edit: aha, ny rutin sedan 18/6. Nej, du måste ange det exakta beloppet i euro. Du skall inte räkna om något, du måste titta på ditt kreditkortsutdrag. Om din bank inte visar originalvalutan så.. ptja, gnäll på kundtjänst.

Alla köp jag gör på mitt kreditkort visas i både SEK och urpsrungsvalutan.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2014-06-24 kl. 18:49.
Citera
2014-06-24, 19:05
  #7
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag har aldrig sett några sådana rutor när jag verifierat mina kontokort på Steam.


Edit: aha, ny rutin sedan 18/6. Nej, du måste ange det exakta beloppet i euro. Du skall inte räkna om något, du måste titta på ditt kreditkortsutdrag. Om din bank inte visar originalvalutan så.. ptja, gnäll på kundtjänst.

Alla köp jag gör på mitt kreditkort visas i både SEK och urpsrungsvalutan.

Det står bara i sek på min bank... De visar inte originalvalutan, endasd "skyddat belopp ***** Sek", men om jag ringer dem så måste väl kunna säga hur mycket det är i originalvalutan

Ska ringa banken imorgon iallafall..

Mvh MindWalker86
__________________
Senast redigerad av MindWalker86 2014-06-24 kl. 19:27.
Citera
2014-06-26, 19:50
  #8
Medlem
Retardation1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
Det står bara i sek på min bank... De visar inte originalvalutan, endasd "skyddat belopp ***** Sek", men om jag ringer dem så måste väl kunna säga hur mycket det är i originalvalutan

Ska ringa banken imorgon iallafall..

Mvh MindWalker86


Har också detta problemet, har det löst sig för dig TS?
Citera
2014-06-27, 02:29
  #9
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardation1337
Har också detta problemet, har det löst sig för dig TS?

Nej det har inte löst sig tyvärr..

Har kontaktat banken, men de säger att eftersom beloppen står som "pending" så kan de inte se någon "exakt" valuta vid det tillfället det drogs..

Steam kommer låta dem vara "pending" tills man verifierar beloppen, sedan sätts de tillbaka på kontot.. Sen säger steam också att banken kan se den exakta valutan som ska vara dragen & banken säger att de inte kan se det eftersom beloppen bara står som "pending/skyddat belopp" Dvs båda säger att den andra parten kan hjälpa till att lösa det, men ingen av dem kan det när man frågar, de bara skickar detta problemet mellan varandra..

Vet inte vad detta kan innebär för mig/oss med våra konton, men tycker det är otroligt dåligt av steam att inte lösa problemet..

Har du några tips på hur man löser problemet mm, så här gärna av dig.

Mvh MindWalker86
Citera
2014-07-01, 14:11
  #10
Medlem
Tjena, jag hade samma problem, men jag löste det. Jag betalade med mastercard men jag antar att samma princip fungerar för olika kort.

Loggade in på banken och hittade de två skyddade beloppen i SEK, sedan gick jag in på mastercards hemsida och kollade deras valutakurser. Delade de skyddade beloppen med valutakursen (som idag var 9.225783) och skrev in resultatet i steam med två decimaler. Success!

Förövrigt mycket dåligt av Steam att inte tänka på detta.
__________________
Senast redigerad av Dedit 2014-07-01 kl. 14:14.
Citera
2014-07-01, 21:44
  #11
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedit
Tjena, jag hade samma problem, men jag löste det. Jag betalade med mastercard men jag antar att samma princip fungerar för olika kort.

Loggade in på banken och hittade de två skyddade beloppen i SEK, sedan gick jag in på mastercards hemsida och kollade deras valutakurser. Delade de skyddade beloppen med valutakursen (som idag var 9.225783) och skrev in resultatet i steam med två decimaler. Success!

Förövrigt mycket dåligt av Steam att inte tänka på detta.

Okej kul att de löste sig för dig. Har inte gjort det för mig iallafall..

Nu kan man inte längre verifiera sitt kort, den sidan är borttagen

Dock så är beloppen skyddade på mitt konto/betalkort, har varit det i över en vecka nu..
Får man tillbaka de skyddade beloppen efter ett visst antal dagar? Eller kommer de alltid stå som skyddade på mitt/våra bankkonto/kort?

Håller med dig, otroligt dåligt utav steam att ej lägga upp en valuta omvandlare på sidan..

Mvh MindWalker86
Citera
2014-07-02, 23:29
  #12
Medlem
Borttagen? Har den bara försvunnit eller har du slagit in fel nummer tre gånger? Förhoppningsvis har de kommit på deras misstag och håller på att fixa det just nu...

Angående "skyddade belopp" skulle jag inte oroa mig, det är en reservation som antagligen upphör efter av Steam given tid. Om du inte gjort det redan skulle jag skicka in en support ticket. Hoppas det löser sig för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback