Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-01, 15:40
  #1
Avstängd
carllarsens avatar
Jag vet alltså NADA när det gäller cement.

Jag har murat en gång med murbruk och tegelstenar när jag var barn för över femtio år sen, och det är väl som att lära sig cykla, har man gjort det en gång så sitter det i.

Men, hur blandar jag cement?
Är det idiotsäkert att slå lika mycket grus i som det finns cement? Med avseende på vikten?
Sen bara vatten och röra om?

Vad är bra respektive dålig cement?

Hjälp en äkta utvandrare och nybyggare!
Citera
2014-07-01, 16:06
  #2
Medlem
M1159s avatar
1 del cement 3 delar grus krävs det inte speciell hållfastighet 1 del cement 4 delar grus.
Citera
2014-07-01, 16:06
  #3
Medlem
Eftersom du är så grön så hade jag rekommenderat dig att köpa betong istället som är färdigblandad cement, ända du behöver tillsätta är vatten.

Men det beror på hur mycket du ska gjuta och har du stor tillgång till grus? Då är ju cement mycket billigare
Citera
2014-07-02, 06:23
  #4
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruno02
Eftersom du är så grön så hade jag rekommenderat dig att köpa betong istället som är färdigblandad cement, ända du behöver tillsätta är vatten.

Men det beror på hur mycket du ska gjuta och har du stor tillgång till grus? Då är ju cement mycket billigare

Betong är väl mycket dyrare?

Jag skall gjuta ett golv, delvis i grottan och delvis utanför grottan, som en terrass, cirka 25 kvadratmeter. Hur mycket cement behöver jag?

Grus? Det finns ingen grus där. Kan man inte använda sand?
Allting måste bäras upp till grottan.

Grottan finns i ett berg, och det finns vittringsprodukter, men det är inte grus precis.
Citera
2014-07-02, 08:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Betong är väl mycket dyrare?

Jag skall gjuta ett golv, delvis i grottan och delvis utanför grottan, som en terrass, cirka 25 kvadratmeter. Hur mycket cement behöver jag?

Grus? Det finns ingen grus där. Kan man inte använda sand?
Allting måste bäras upp till grottan.

Grottan finns i ett berg, och det finns vittringsprodukter, men det är inte grus precis.

10 cm tjockt golv ger 2.5 m3, ca: 31 omgångar i cementblandare. Om du kan hyra/låna en traktor med traktorblandare så kommer du spara mycket arbete och tid, då dessa rymmer omkring 1 m3.

Se till rengöra berget från organiska material så att du får bra fäste mot berget.

Sedan kanske du vill satsa på lite fibercement till tak och väggar om du vill jämna ut väggar och tak.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2014-07-02 kl. 08:38.
Citera
2014-07-05, 01:33
  #6
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
1 del cement 3 delar grus krävs det inte speciell hållfastighet 1 del cement 4 delar grus.

Grus? Funkar det med sand också?
Har sandkornens storlek betydelse?
Grus är väl som sand, fast med grövre korn?

25 kilo cement blir alltså 100 kilo cement när man blandat det med grus?
Heter det fortfarande cement då?

Hur härdar cementen? Hur lång tid har jag på mig att bygga något innan cementen härdar?
Kan jag ta FÖR MYCKET vatten i cementen?
Citera
2014-07-05, 08:50
  #7
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Grus? Funkar det med sand också?
Har sandkornens storlek betydelse?
Grus är väl som sand, fast med grövre korn?

25 kilo cement blir alltså 100 kilo cement när man blandat det med grus?
Heter det fortfarande cement då?

Hur härdar cementen? Hur lång tid har jag på mig att bygga något innan cementen härdar?
Kan jag ta FÖR MYCKET vatten i cementen?

Sand är inte så lyckat grovkorningt grus bör du använda.
Ja 25kg cement 75 kg grus=100kg betong som det kallas.
Ja spara på vattnet, hård klibbig gröt bör betongen likna.
När sedan betongen börjar härda skall den bevattnas ofta, blir nog väldigt ofta på dina breddgrader.
Citera
2014-07-08, 00:15
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruno02
Eftersom du är så grön så hade jag rekommenderat dig att köpa betong istället som är färdigblandad cement, ända du behöver tillsätta är vatten.

Men det beror på hur mycket du ska gjuta och har du stor tillgång till grus? Då är ju cement mycket billigare
Nja, betong är betong och cement är cement. Man kan inte säga att betong är färdigblandad cement. Som det stod på T-tröjan på en grusbilschaffis, "Betong är ballast med cement". Ballast avser då inte bara tuffast utan i betydelsen sand och grus, se http://www.ballastsverige.se/.

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Sand är inte så lyckat grovkorningt grus bör du använda.
Ja 25kg cement 75 kg grus=100kg betong som det kallas.
Ja spara på vattnet, hård klibbig gröt bör betongen likna.
När sedan betongen börjar härda skall den bevattnas ofta, blir nog väldigt ofta på dina breddgrader.
Till den mängden cement ska ju tillsättas 10-15 liter (kg) vatten också (vatten-cementtal (vct) 0,4-0,6). Vattnet funkar ju inte som i lera där det avdunstar vid torkningen utan förenas kemiskt med cementen och stannar till största delen kvar i den färdiga stelnade betongen så med ovanstående recept får man minst 110 kg betong.

Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Grus? Funkar det med sand också?
Har sandkornens storlek betydelse?
Grus är väl som sand, fast med grövre korn?

25 kilo cement blir alltså 100 kilo cement när man blandat det med grus?
Heter det fortfarande cement då?

Hur härdar cementen? Hur lång tid har jag på mig att bygga något innan cementen härdar?
Kan jag ta FÖR MYCKET vatten i cementen?
Allt beror på vilka hållfasthetskrav du har. Är det bara ett golv du ska gå på så är det inte så noga, är det en balkong så ska du nog inte göra det själv, dessutom kan det behöva armeras också. Ballasten (stenmaterialet) ska nog vara lite gott och blandat i kornstorlek och gärna med skarpa kanter snarare än rundad sjösand. Definitivt utan organiskt material såsom matjord, löv etc.

Från att du hällt i vattnet har du ett par timmar på dig att jobba, sedan har härdandet gått för långt.

Du kan men du ska inte hälla i för mycket vatten. Det blir mer lättrinnande om du vräker i vatten men det blir inte så starkt.
Citera
2014-07-09, 22:20
  #9
Medlem
stashboxs avatar
Tjenare din gamle räv, tråkigt att den förra tråden togs bort.
Tänkte bara flika in en liten idé jag fick nu när jag satt och puffa på en fet hövding, vad sägs om att du ibland arbetar nattetid istället för i den stekheta solen? Bära cement på natten borde gå mycket enklare, sålänge du har någon form av belysning.

Lycka till.

/stashbox
Citera
2014-07-14, 02:19
  #10
Avstängd
carllarsens avatar
Tack för alla värdefulla tips!

Som alternativ till att gjuta ett golv med cement har jag lekt med tanken att bygga formar av trä och gjuta cementplattor, typ 3 x 3 dm och 8 cm höga, och blanda cementen med grova och vassa vittringsprodukter från berget, och lägga golvet först med dessa, för att bygga på senare med kakelplattor.

Synpunkter på det?

Varför snurrar egentligen cementblandare?
Är det för att blanda cementen med vatten, eller för att hindra cementen från att härda?

Måste jag, med andra ord, jobba med cementen när jag slagit vatten i?

Jag arbetar under primitiva förhållanden och har bara en gummispann och en murarslev.

När har cementen härdat färdigt?

Bära cement på natten för att slippa solen? Kanske. Det är ändå för tungt för mig.
Citera
2015-06-07, 20:38
  #11
Medlem
Dollmens avatar
Hur gick det ??
Citera
2015-06-07, 20:42
  #12
Medlem
Kanske några bilder på ditt bygge?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback