2014-06-25, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Snarare de som kör 60 på 70-väg och sedan 50 på 30-väg.
dom som kör 110 på 110 väg o dom som kör 30 på 60 väg
Citera
2014-06-25, 21:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
dom som kör 110 på 110 väg...

Med den inställningen torde du tillhöra ett av irritationsobjekten. Visserligen håller jag aldrig hastighetsbegränsningarna på vägar över 70, men jag skulle aldrig påstå att den som ligger på övre gränsen är att irritera sig på. Vi lagbrytare har alltid fel.
Citera
2014-06-25, 21:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Du behöver inte stanna hemma för att du måste övningsköra, alla var väl nybörjare någon gång. Har man körkort tycker jag dock att man ska kunna flyta med i trafikflödet någorlunda obehindrat. Självklart ska du inte köra in i en rondell utan full översikt, jag menar bara att någon som haft körkort en längre tid ska kunna få denna översikt utan att behöva stoppa upp sina medtrafikanter samtidigt.
Jag har kört i decenni3r, ändå hävdar jag min rätt att dubbelkolla när jag är i okända trakter.
Citera
2014-06-25, 21:14
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
1. När det är lite fuktigt på motorvägen och bilar som kör om trånger in precis framför så man måste använda spolarvätska. Jag blir vansinnig! Om du stött på någon som blinkar med helljuset efter en omkörning så kan det mycket väl vara jag. Är det svårt att fortsätta ett par hundra meter innan man byter fil? Vari ligger det tvånget att alltid byta så snabbt som möjligt.

2. Folk som i bilköer inte ställer sig tätt bakom bilen framför, utan 15 meter bakom och kör fram lite i taget. Då tvingas jag göra samma sak som står bakom idioten för att det inte ska bli en stor lucka.

Angående din nummer två. Om folk lärde sig att inte ligga direkt i arslet på bilen framför så det blir massa start och stopp hela tiden, utan en jämn låg hastighet så skulle MÅNGA av köerna lösas upp bra mycket fortare än dom gör. Så du gör fel, inte han framför dig.

Det innebär ju även att alla andra människor måste göra likadant och sluta upp med alla filbyten kors och tvärs.
Citera
2014-06-26, 21:38
Medlem
CygneRouges avatar
Brandbil som under utryckning inte kan hålla hastighetsgränsen.
Citera
2014-06-26, 21:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Angående din nummer två. Om folk lärde sig att inte ligga direkt i arslet på bilen framför så det blir massa start och stopp hela tiden, utan en jämn låg hastighet så skulle MÅNGA av köerna lösas upp bra mycket fortare än dom gör. Så du gör fel, inte han framför dig.

Det innebär ju även att alla andra människor måste göra likadant och sluta upp med alla filbyten kors och tvärs.

Precis, om man inte har för avsikt att köra om bör man hålla ett rejält avstånd så att de som vågar köra om kan göra det. När jag körde idag var det 10 bilar som lagt sig i kolonn och slickade varandra i arslet. Det går inte att komma om ifall man inte tar alla eller tvingar sig ner mellan några tätt liggande. Det senare leder ofelbart till kraftiga signaler och blinkande ljus från den som "tappar" sin "siamestvilling".
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-06-26 kl. 21:49.
Citera
2014-06-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Foto över korsningen? Det finns en del påfarter som har två körfält, se bifogad länk. En fil för de som svänger vänster och en för de som svänger höger. På det området ska samspel råda iom att två körfält går ihop. Tyvärr är folk så tröga att de tror att de inte kan köra (röd bil) eller så tröga att de tror att de har hela påfarten för sig själva (grön bil)

http://postimage.org/image/rtqrq2u7r/
Så utan en bild över platsen är det svårt att säga vem som har rätt och vem som har fel.

Gäller inte högerregeln där? Visst längre fram när de två körfälten blir en(en bit bort från svängen) då är det samspel.

Men säg att det är samma situation, fast efter svängen så är det bara ett körfält. (så här http://postimg.org/image/ihxsknnt5/) Alltså att Röd och grön bil båda svänger in till ett körfält. Gäller högerregeln då, och Grön har företräde.

Alltid trott att det är högerregeln som gäller när två vägar, efter sväng, blir till en. (som på bilden ungefär)
Senast redigerad av Floz 2014-06-28 kl. 01:21.
Citera
2014-06-28, 09:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz

Alltid trott att det är högerregeln som gäller när två vägar, efter sväng, blir till en. (som på bilden ungefär)

Vi tittar i Trafikförordningen...

Vändning, backning, körfältsbyte m.m.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
Citera
2014-06-28, 17:41
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har kört i decenni3r, ändå hävdar jag min rätt att dubbelkolla när jag är i okända trakter.

Såna som du som irriterar mig.
Citera
2014-06-28, 18:13
Medlem
Gnomegirls avatar
Poliser som inte gör något annat än fikar, kollar porr, snackar jakt/fiske med sina polare och sedan terroriserar bybefolkningen med hastighetskontroller och skit.

Jävla Kling och Klang! Ut och fånga bovar istället. Men det är väl enklare att jaga smågrabbar på trimmad moppe än att jaga multikulturella väskryckare...

MVH/Gnomegirl
Citera
2014-06-28, 22:50
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Brandbil som under utryckning inte kan hålla hastighetsgränsen.
Du vet att fordon under utryckning inte behöver hålla hastighetsgränsen? Det ingick iaf i basickunskaper när jag tog mitt körkort.
Men det är inte ofta de kan få upp hastigheten så de kör för fort med en stor tankbil full med vatten.

Ja, jag fattar vad du menar men du verkar så dum att jag är snäll o spelar med.
Citera
2014-06-28, 23:23
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du vet att fordon under utryckning inte behöver hålla hastighetsgränsen? Det ingick iaf i basickunskaper när jag tog mitt körkort.
Men det är inte ofta de kan få upp hastigheten så de kör för fort med en stor tankbil full med vatten.

Ja, jag fattar vad du menar men du verkar så dum att jag är snäll o spelar med.

Nej det var bara att situationen var så absurd.

I Hallstavik har en speedwaymatch just avslutats och sådär en 1400 bilar ger sig iväg. Ett icke oansenligt antal bilar siktar på Uppsala (via Gåvsta och 288). Det är 80 på den kuperade 30-tals vägen. Diverse hästsläp och andra laglydiga håller knappt 80. Jag och min Sidelfingener Personkraftwagen tar sig elegant förbi kön (och blir omåkt av div. dårfinkar).

Då kommer man ikapp Almunges deltidsbrandkår vars tankbil påkallar fri väg. I 65 km/h.

Kognitiv dissonans uppstår.

Ett härke blockerar vägen och förtjänar att bli omkört.

Yttersta respekt skall visas för samhällsnyttiga fordon (det var de facto en skogsbrand).

Jamenvafan. Jag funderade i nån minut medan fyra andra drog förbi innan jag själv klickade till vänsterpaddeln och återgick till marschfart.
Senast redigerad av CygneRouge 2014-06-28 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in