Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-13, 21:40
  #13
Medlem
Vet att jag bumpar men måste bara få delge er denna story. Min mamma berättade den för mig och jag trodde stenhårt på den ett tag. Den utspelar sig där jag bodde som liten.

Ett par som hade en liten dotter hade fått en son. Mamman kom hem med bebisen fån BB och skulle byta blöjor på pojken. Flickan var med. När hon såg pojkens penis frågade hon "Vad är det där?" Mamman svarade "Det är något doktorn glömde klippa bort." Så i ett obevakat ögonblick tar flickan en sax och klipper bort pojkens penis. När mamman får panik springer flickan ut och gömmer sig bakom bilen. Mamman skall köra iväg med pojken och när hon backar ut kör hon på flickan.
Citera
2014-06-18, 13:51
  #14
Medlem
brianmolkos avatar
Boktips är böckerna av Bengt af Klintberg
Råttan i Pizzan
Den stulna njuren
Glitterspray
Citera
2014-06-19, 23:19
  #15
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Minns ett tidningsuppslag för några år sedan där blixten hade slagit rätt ned i taket på en bil och de sa att det bara var en myt att det var säkert.

Även om blixten slår ned i bilen så är du skyddad om du sitter i en konventionell bil med plåttak. Du är i en Farraday bur, samma princip som dom idioter som sätter på sig fulltäckande ringbrynje och går under stora transformatorer. Det är ingen myt, det är ett säkert sätt att ta sig undan åskan.




Jag trodde på att man fick kramp om man simmade när man ätit, jag fick nämligen inte simma efter jag ätit under hela min uppväxt så givetvis var det ingenting jag ifrågasatte före jag blev äldre.

Jag var troende när jag var mindre, jag växte upp i en katolsk familj.

Jag trodde att alla äldre personer var snälla människor, för dom var föräldrar och alla föräldrar är bra, men så är det icke, tvi och fy vad vissa pensionärer beter sig.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2014-06-19 kl. 23:21.
Citera
2014-06-19, 23:34
  #16
Medlem
Heaven.girls avatar
Jag trodde stenhårt på att en bekant hade "läderallergi."

Min mamma berättade att varje gång som han somnade med skorna på så vaknade han illamående med en förskräcklig huvudvärk. Eftersom han i övrigt hade allergier så trodde jag blint på att han blev sjuk av att ha på sig läderskor för länge

Jag var typ vuxen innan jag fattade vad hans läderallergi egentligen var...
Citera
2014-06-24, 20:12
  #17
Medlem
Ördögs avatar
Underhållande diskussion, som gärna kunde få locka lite fler deltagare!

Det är inte lätt att nu i efterhand minnas vilka skrönor jag verkligen trott på i något skede. Orsaken är att jag redan som receptiv tonåring blev oerhört intresserad av ämnet, och då också lärde mig att det uttryckligen handlade om skrönor. Historier som man nog kunde berätta om man ville impa på eller skrämma eller äckla folk, men som det var skäl att själv vara kritisk till. Bengt af Klintbergs första samling Råttan i pizzan gavs ut 1986 och jag bör ha slukat den redan året därpå. Detsamma var fallet med en motsvarande finskspråkig antologi, Varastettu isoäiti (Den stulna mor-/farmodern) av Leea Virtanen (1937-2002), som kom ut i slutet av 1987.

Men jag minns att jag redan under mina dagis- eller lågstadieår på 70-talet hade hört någon jämnårig berätta att det serverades råttkött på en viss sorts restauranger. Jag har tyvärr inget minne av detaljerna. Jag är också säker på att jag hört berättas att en mjölktand i ett glas med Coca-Cola löses upp över en natt. Jag tror det var min farsa som berättade det.

På 80-talet tog en klasskompis och uppbyggde mig med den här historien om en kille som raggar upp en tjej på ett disco. Efter en angenäm natt vaknar snubben ensam i sin säng. Han går ut i badrummet och får se texten "Välkommen till aids-klubben" skrivet med läppstift på spegeln. Jag tror faktiskt att jag trodde på historien då. Skrönan måste ha dykt upp i slutet av 1986, och det bör ha varit vid den tidpunkten jag hörde den. Den finns inte med i Råttan i pizzan, men nog i Varastettu isoäiti, som ju kom ut bara ett år senare.

Jag antar att alla klintbergar-entusiaster minns historien om butikstjuven som kollapsar efter att ha stoppat in en djupfryst kyckling under hatten / mössan - ni kan även läsa den här. Själv har jag inget minne av att ha hört den innan jag läste den i af Klintbergs bok.

Däremot minns jag en variant, "Förfrusen hjärna", som man ofta hörde berättas i Finland på 80-talet. Historien handlade om en person som gått ut i kölden utan mössa, börjat klaga över illamående eller huvudsmärtor, och uppsökt läkare. Läkaren hade då konstaterat att patienten förfrusit hjärnan, och att han / hon hade cirka en halvtimme / en timme / två timmar kvar att leva. Eller också hette det att personen hade vistats barhuvad ute i kölden, och sedan kommit inomhus, varefter han / hon kollapsat mitt under en lektion eller liknande. När man sedan fört offret att få vård, kunde läkaren bara konstatera att vederbörandes hjärna hade förfrusit.

I en del varianter handlade skrönan om en ung tjej som skidat slalom i -25 graders köld, och som för att inte förstöra frisyren använt pannband (som man gör i Alperna) i stället för luva. I andra versioner förekom en brevbärare, en mopedåkande punkare eller ett skinhead. Ofta citerades läkarens dramatiska replik, typ: Om du har någon som du vill ringa till, så är det här din sista chans.

Läkare dementerade historien i pressen, men trots det cirkulerade den mycket i offentligheten under de smällkalla vintrarna 1984-85 och 1986-87. Den berättades ofta för att barn och ungdomar skulle begripa att ha mössa på sig då det var kallt. Numera tycks historien vara utdöd - dagens ungdomar har inga problem att ta på sig huvudbonad, de sitter ju för fan med mössan på inomhus.

Märkligt nog tycks "Förfrusen hjärna" bara vara känd i Finland. Historien slog aldrig igenom i Sverige, även om också era vintrar kan vara omänskliga.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2014-06-24 kl. 20:19.
Citera
2014-06-26, 20:22
  #18
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
På 80-talet tog en klasskompis och uppbyggde mig med den här historien om en kille som raggar upp en tjej på ett disco. Efter en angenäm natt vaknar snubben ensam i sin säng. Han går ut i badrummet och får se texten "Välkommen till aids-klubben" skrivet med läppstift på spegeln. Jag tror faktiskt att jag trodde på historien då. Skrönan måste ha dykt upp i slutet av 1986, och det bör ha varit vid den tidpunkten jag hörde den. Den finns inte med i Råttan i pizzan, men nog i Varastettu isoäiti, som ju kom ut bara ett år senare.
Jo, den är med i antingen Råttan i Pizzan eller Den Stulna Njuren.
Citera
2014-06-26, 20:59
  #19
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jo, den är med i antingen Råttan i Pizzan eller Den Stulna Njuren.

Ja, den finns med Den stulna njuren. Boken kom ut 1994, och då hade historien flera år på nacken.

af Klintberg återger en version som han fick i ett brev från Malmö-journalisten Staffan Wictorin i december 1986. "Då var historien verkligen rykande färsk i Sverige", skriver af Klintberg i sin kommentar. Den hade (naturligtvis) uppstått i USA och fått spridning där efter att Jackie Collins berättat den i en TV-show den 22 oktober 1986. Under 1987 spreds den över stora delar av världen.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2014-06-26 kl. 21:02.
Citera
2014-06-26, 21:51
  #20
Medlem
Gnomegirls avatar
En vandringsstory som jag kan tänka mig fortfarande går runt hela sverige är den om gängkrigen från närliggande by/ort.
T.ex. "Överhyttmohedspojkarna är helt galna. När de får tag på en Galtlundabo skär de upp handlederna och häller i salt och peppar"

Gemensamt för dessa våldsamma handlingar är att det "hänt förr", aldrig några namn eller datum.




MVH/Gnomegirl
Citera
2014-06-27, 01:55
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehoe
Grym lista! Var fan helt säker på att mikrovågsugnar värmer saker genom att "koka vattnet" i det man vill värma. Det har man ju hört många gånger.
Mikrovågsugnar värmer upp vattnet. Wikipediasidan säger bara att det är en myt att maten skulle värmas inifrån och ut. Mikrovågorna når inte alltid ända in och värmer främst de yttre delarna av maten. Inte bara vatten, utan också fett och annat värms av microvågorna.
Citera
2014-07-02, 22:49
  #22
Medlem
Några stycken blir det väl som jag delar med flera. Den där om pizzerian i stan där någon hört att någon sett att bagaren onanerat på pizzan. Eller den om att en unge sagt Bapelsin gubbjävel i Upp till 13. Att det är farligt att bada om man nyss har ätit m fl.
Citera
2014-07-03, 00:51
  #23
Medlem
Barn har sagt en hel del konstiga saker i Upp till 13. Följande hände när Ulf Elfving ledde programmet och en -typ- 13 årig grabb från Småland skulle svara på några enkla frågor i ett tävlingsmoment som ingick i programmet:

Elfving frågar (ung): "Vad heter ett litet brunt djur som ser ut som en människa och klättrar omkring i träden i Afrika"?
Pojken svarar på lite sävlig småländska: "En neger".

Detta hände just då ordet neger hade blivit ett no-no-ord.
Ovanstående är originalet som många säger sig ha hört i radion.
Sedan finns det flera varianter av händelsen som är mer typiska vandringssägner.
Citera
2014-07-03, 01:59
  #24
Medlem
Gheteros avatar
Hade en klasskamrat som trodde stenhårt att det fanns glassplitter i snus. En dag skulle han bevisa det till mig genom att öppna en dosa lös, sen peckade han på den svarta massan. Självklart var det inte inget där men han tror det väl ännu idag.

En gammal gubbe på jobbet berättade för mig att systembolagets sprit innehåller kräkmedel. Ytterligare en sån där jävla envis myt.

När jag var liten trodde man som andra att det bara fanns sex sinnen, eller sju om du är sjuk i huvet. Men så visade det sig att det finns mer än 17 sinnen och de flesta har med hjärnan att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback