2014-06-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Linux Mint Mate skulle jag rekommendera istället för Ubuntu.
Det ger ett bättre första intryck än Ubuntu, och skrämmer inte bort nybörjare.

Det liknar mer windows och verkar vara rätt så komplett redan efter installation. Det bygger på Ubuntu men har ett mer windowsliknande system för att starta program och söka filer på datorn. Du känner dig mer hemma.

Som alla vet blev det ett jäkla avhopp från Ubuntu när de bytte från det windowsliknande Gnome till det mobiltelefonliknande Unity, och en stor del av lämmeltåget gick därför över till Linux Mint. Men av bara farten och gamla rykten om tidigare popularitet söker folk sig till Ubuntu och blir kanske avskräckta, besvikna, bortskrämda ?

Googla på CODE BLOCKS om du tänker skriva C++ program. För både Windows och Linux.
Och sök efter någon ubuntu-websida som visar hur du installerar ett komplett paket med C++ compiler och ett grafiskt gränsnitt för att placera ut knappar och listboxar mm. Tror faktiskt att det grafiska gränssnittet är redan inbyggt i den senaste versionen av CODE BLOCKS.

Kortfattat tycker jag att Linux Mint Mate är mer stabilt medans Linux Mint Cinnamon jävlats på en del datorer.

- - -
Linux kan installeras parallelt med Windows7, och du kan återställa datorn och ta bort Linux efteråt om du ångrar dig.
Men läs på ordentligt så att du inte förstör din Windowsinstallation. Du måste göra plats för Linux på hårddisken genom att minska storleken på Windows-partitionen.

Är det Windows liknande upplägg med "start meny" man vill ha så är väl Xubuntu eller Kubuntu kanske det smidigaste, om man ska ha ubuntu som bas. KDE har däremot betydligt större möjligheter för anpassning efter användarens önskemål vad gäller layout, men också lite knepigare att hitta rätt för nybörjaren. Gnome 3.x kan också fungera, men där skulle jag rekommendera två plugin. En som skapar en program meny där programen kategoriseras som i KDE / XFCE / LXDE, och ett som tar bort den där förbannade hotcorner som irriterar mig till döds.

Dom flesta DE fungerar nog rätt hyffsat, men man får aktivt arbeta med att släppa windows tänket och kanske använda google emellanåt för att hitta svar på enkla frågor.
Senast redigerad av PGK10 2014-06-25 kl. 21:44.
Citera
2014-06-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Mate bygger på det gamla sunkiga Gnome 2, inte alls att föredra framför Unity. Dessutom är det skitsnack att det blev "ett jäkla avhopp " när Unity kom. Ubuntu är fortfarande den ojämförligt största disten bland privatpersoner.

Codeblocks inkluderar wxWidgets, ett GUI-bibliotek för C++, dock är det bara ett av många GUI-bibliotek som existerar.

så code blocks är nästan som och visual c++ 2010 express?? men den visual c++ 2010 express suger häst röv
Citera
2014-06-25, 21:52
Medlem
men windows är väll inte så optimalt att ens tänka på att programmera i va?? vist VB6 och vb.net kanske är bra på windows men c++ känns inte så där jätte bra att göra på windows eller är det bara inbillning???

visserligen så finns det ju säkert en uppsjö av c++ GUI's till windows men det programmet jag använder så känns det som att det inte är så bra att sitta på windows och köra programmering

men jag gissar på att det är bättre på linux/ubuntu då dom inte är lika stela/låsta på det sättet som windows är?

eller är jag helt ute och cyklar??
Citera
2014-06-25, 21:54
Medlem
BGHs avatar
Det finns ju åtminstone åtta olika vanligen förekommande skrivbordsmiljöer att köra på Ubuntu (man måste skilja på OS och fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer) så där kan man välja beroende på tycke, smak och datorns kraftfullhet. http://goo.gl/XJm5X ger en översikt.

Jag har spelat Half-Life2 under Steam på min Ubuntuburk så det går men för det mesta fungerar det inte.

Programmering är inga som helst problem.

Lycka till!
Citera
2014-06-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Det finns ju åtminstone åtta olika vanligen förekommande skrivbordsmiljöer att köra på Ubuntu (man måste skilja på OS och fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer) så där kan man välja beroende på tycke, smak och datorns kraftfullhet. http://goo.gl/XJm5X ger en översikt.

Jag har spelat Half-Life2 under Steam på min Ubuntuburk så det går men för det mesta fungerar det inte.

Programmering är inga som helst problem.

Lycka till!
asså okay får la instalera steam själv sen så man har något att göra:P

den unity miljön gillade jag faktist lite det och så som gör att man är sugen på o byta då det är rätt slött med att ändra på windows 7 får ju ladda ner teman och sådant vilket oftast är trökigt då dom måste installeras och hamnar i process trädet och drar lite kraft
Citera
2014-06-25, 22:13
Medlem
nu ska jag försöka dual-bott installera den berättar sen hur det gick:P
Citera
2014-06-25, 22:36
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
nu ska jag försöka dual-bott installera den berättar sen hur det gick:P

Lycka till, det känns som att du kommer fixa detta med tanke på dina inlägg jag har läst i tråden

Som det har nämnts tidigare, så kan steget vara jobbigt att byta från ett OS man är van vid till ett annat, men man måste vara lite tålmodig och inse att man själv är bromsklossen innan man har lärt sig det nya OSet.
Citera
2014-06-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lycka till, det känns som att du kommer fixa detta med tanke på dina inlägg jag har läst i tråden

Som det har nämnts tidigare, så kan steget vara jobbigt att byta från ett OS man är van vid till ett annat, men man måste vara lite tålmodig och inse att man själv är bromsklossen innan man har lärt sig det nya OSet.

jo vet jo borde fixa det men det är något som gör att jag inte kan installera ubuntu :S
Citera
2014-06-25, 23:33
Medlem
får något ERROR TaskList: [Errno 13] Permission denied fattar inte vad som menas med det:S någon som vet??
Citera
2014-06-26, 00:22
Medlem
ää fan får ladda ner 12.04 i stället för det är något som inte är kompatibelt med 14.04 :/
Citera
2014-06-26, 03:10
Medlem
Citat:
så code blocks är nästan som och visual c++ 2010 express?? men den visual c++ 2010 express suger häst röv

Eller skriv källkoden i valfri texteditor, kompilera och länka med `g++ program.c` och kör med `./a.out`. Lägg till -pedantic och -Wall så att du får värdefulla varningar, man kan göra det en gång för alla med ett alias i .bashrc:

Kod:
alias g++='g++ -pedantic -Wall'

Använd -c för att bara kompilera om de källkodsfiler som har ändrats (sparar tid i stora projekt), -l för att länka till eventuella externa bibliotek som du använder (eller mattebiblioteket om du använder någon funktion från det), -o för att döpa den körbara filen till något annat än a.out och -std för att tala om vilken c++-standard källkoden är skriven i (default är GNU-dialekten av C++98).

Exempel:

Kod:
$ g++ -o tetris -std=c++11 main.c blocks.c -lm -lcurses

Lägg till -static för att baka in alla funktioner du använder från biblioteken, i programfilen och få ett fristående program: statisk länkning. Utan -static blir programfilen mindre men kräver att du har curses eller ncurses installerat och tillgängligt på systemet när du kör den: dynamisk länkning. Det normala är dynamisk länkning eftersom det är onödigt att ha exakt samma kod på många olika ställen, men de gånger som man inte har tillgång till /usr (eller var nu biblioteket ligger) fungerar bara statiskt länkade program, t.ex. när man startar upp i single user mode eller på en diskett.

Alla -l måste komma efter källkods-/objektfilerna, och de måste ha rätt ordning inbördes. Om du använder libpng som i sin tur kräver zlib, måste -lz skrivas efter -lpng. Inbördes ordning för källkods-/objektfilerna spelar ingen roll.
Citera
2014-06-26, 06:32
Medlem
hashs avatar
Citat:
får något ERROR TaskList: [Errno 13] Permission denied fattar inte vad som menas med det:S någon som vet??

Du kan googla på detta felmeddelandet, finns fler andra som har haft liknande problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in