Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-25, 01:06
  #973
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag känner inte till något fall, men det är teoretiskt fullt möjligt. Observera vidare att det är rättsläkarens jobb att undersöka kroppen. Det finns ingen anledning för poliser eller kriminaltekniker på plats att försöka leta efter blodkällan på en nedblodad kropp.

Visst, det begriper jag också. Men jag föreställer mig att det finns någon form av kommunikation mellan rättsläkaren på plats och ansvarig person på polismyndigheten, t ex. ett preliminärt utlåtande från läkaren som berättar vad hen anser om dödsfallet. Vid ett misstänkt mord görs en ganska grundlig undersökning innan kroppen flyttas har jag för mig?
Citera
2014-06-25, 01:11
  #974
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
De flesta (jag inkluderar mig i den skaran) förstår att det är så. Alldeles nyligen var det en äldre kvinna som dog i min hemstad Piteå, och maken anhölls som misstänkt ( (FB) Piteå: Kvinna hittad död - en frihetsberövad). När det gäller det fallet så är informationen sparsam, men dödsfallet avskrevs som "ej brott". Ett naturligt dödsfall.
Japp. Han fick sitta anhållen i två dygn, trots att det är betydligt troligare att en 63-årig kvinna avlider av sig själv än att en 18-årig kvinna gör det. Och nej, han var inte svart.
Citera
2014-06-25, 01:14
  #975
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är alldeles onödigt att överdriva verkligheten. Jag kände inte igen att AF skulle ha kallats för halvapa, och gjorde en snabb en snabb sökning. Det ordet förekommer i tråden enbart i ditt eget inlägg. Det har alltså inte använts av någon rasist om AF - i vart fall inte rättstavat.

Det verkar nu vara borttaget men fanns i ett inlägg av MarxistHunter, för övrigt en av de mer infantila på detta forum.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Problemet är att yttrandefriheten på Flashback också gäller rasister, och rasistiska yttranden. Jag har mycket att göra, och en begränsad tid att lägga på forumet. Om jag skulle lägga ner mer tid på inlägg av typen Ajabaja, det är jättefult att säga "neger"! skulle andra inlägg, där en något större del av min kompetens reflekteras, i stället få stryka på foten. Det finns rasister på Flasbhack. Dessa rasister uttrycker sig esomoftast mycket rasistiskt och generaliserade. Kan inte detta bara få återfalla på dem själva?

Jo, jag förstår att du inte kan rycka ut varje gång det görs övertramp men nedanstående inlägg #484 gjorde mig besviken och kunde tolkas som ett påhopp på dem som ville undvika att tråden kapades av rasister

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att jämställa utpekandena av Em*l och Andre*s är dock dålig källkritik. För den som läste i tråden, var det uppenbart att Em*l var utpekad på idiotgrunder - att han var den ende kille i området som var född 1994, skit samma att han bodde i en helt annan lägenhet. Utpekandet av Andr*eas kom efter det att en annan postare hade meddelat att namnet nu var ute, och gjordes av en postare som varken hade uppvisat rasistiska tendenser eller tendenser till desinformationstrolleri tidigare. Namnet mottogs inte heller i sig med någon misstro. Det var först när en annan postare något senare råkade nämna att denne Andr*as var svart som Flashbacks antirasistbragad slog till och gjorde sitt värsta för att spamma sönder tråden med tjogtals meddelanden hur obekräftat det påståendet var, och att det säkert bara var rasistisk desinformation att han var den misstänkte.

Skillnaden i förhållningssätt mellan rasism och antirasism är ibland ganska liten...
Citera
2014-06-25, 01:14
  #976
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, det begriper jag också. Men jag föreställer mig att det finns någon form av kommunikation mellan rättsläkaren på plats och ansvarig person på polismyndigheten, t ex. ett preliminärt utlåtande från läkaren som berättar vad hen anser om dödsfallet.
I det här fallet var det nog just ett preliminärt utlåtande från läkaren som föranledde frisläppandet.

Citat:
Vid ett misstänkt mord görs en ganska grundlig undersökning innan kroppen flyttas har jag för mig?
Hur grundlig beror på omständigheterna. Du sköljer t ex inte av kroppen när du inspekterar fyndplatsen med kropp.
Citera
2014-06-25, 01:15
  #977
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För skojs skull, känner du eller någon annan här till ett enda mordfall där den avlidne badat i blod utan att ha synliga skador utvärtes eller i munhåla? Jag frågar av nyfikenhet, helt seriöst.

Ja, på rak arm ett antal. Bara det senaste året. Omständigheterna i övrigt i Ljungsbro, Södertälje m fl gjorde att det var uppenbart att mordoffren hade bragts om livet. Men om du enbart är ute efter avsaknaden av synliga skador så syntes de inte förrän bl a Ljungbrokvinnan hade tvättats.
Citera
2014-06-25, 01:23
  #978
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det här fallet var det nog just ett preliminärt utlåtande från läkaren som föranledde frisläppandet.


Hur grundlig beror på omständigheterna. Du sköljer t ex inte av kroppen när du inspekterar fyndplatsen med kropp.

Okej, ja jag förstår även det. Dock bör vi inte glömma att till bilden hör även en berättelse.

Hittade det här, ett axplock.

Citat;
När en kropp hittas död under omständigheter som gör att polisens kriminaltekniker tillkallas händer det att jag blir ombedd att vara med vid platsundersökningen. Min huvudsakliga uppgift på brottsplatser är att översiktligt undersöka kroppen, försöka bestämma dödstidpunkten och ibland även uttala mig om dödsorsaken - men i så fall i mycket lösa ordalag.

http://www.el*aspalm.se/Forensic_medicine.html *=i

Om rättsläkaren i det här fallet gjorde som i citatet vet vi inte, uppenbarligen kunde hen inte säga något om trolig dödsorsak, eller blev inte ens tillfrågad.

Tackar för ett givande bollande kring det här.
Citera
2014-06-25, 01:27
  #979
Medlem
MrFolds avatar
Apropå frågan om det berättigade i att anhålla pojkvännen så kan man ju påminna om de tragiska omständigheterna i samband med Ragnar Nilssons trippelmord på sina halvsyskon och syskonens pappa, då hans mammas sambo/särbo (minns inte vilket) hade den dubbelt djävulska oturen att springa mer eller mindre rakt in i brottsplatsen och förvirrad och delvis nedblodad plockades in av polisen som kom till platsen som tänkbar GM. Det är bara på Flashback som det normala är att saker och ting inte är vad de ser ut för. I verkligheten är något som ser ut som och luktar som en hundskit för det allra mesta en hundskit och polisen gör helt rätt som agerar i enlighet med det inledningsvis i en utredning. Ibland även i ett längre perspektiv. Minns stackars Tommie Karim som såg en galning knivhugga sin sambo till döds i deras lägenhet, men själv blev häktad i flera veckor och utsattes för mycket hårda förhör för att erkänna. All normal logik pekade mot att han drog en rövarhistoria, men den var faktiskt sann. Jag tycker inte att polisen gjorde direkt fel här heller, åtminstone inte till en början. Behandlingen av honom efteråt var däremot långt ifrån okej.
Citera
2014-06-25, 01:30
  #980
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det verkar nu vara borttaget men fanns i ett inlägg av MarxistHunter, för övrigt en av de mer infantila på detta forum.
Nej, ordet halvapa finns inte med i något av MarxistHunters 14 raderade inlägg i tråden. Det förekommer öht inte i något av hans inlägg på forumet annat än när han citerar din text, så det verkar inte tillhöra h*ns standardvokabulär. Som sagt, man behöver inte göra verkligheten värre än vad den är.

Citat:
Jo, jag förstår att du inte kan rycka ut varje gång det görs övertramp men nedanstående inlägg #484 gjorde mig besviken och kunde tolkas som ett påhopp på dem som ville undvika att tråden kapades av rasister
Det är dock intellektuellt och ordningsmässigt inte ett dugg bättre om trådar kapas av antirasister än av rasister. Trådar ska inte kapas alls.
Citera
2014-06-25, 01:33
  #981
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Apropå frågan om det berättigade i att anhålla pojkvännen så kan man ju påminna om de tragiska omständigheterna i samband med Ragnar Nilssons trippelmord på sina halvsyskon och syskonens pappa, då hans mammas sambo/särbo (minns inte vilket) hade den dubbelt djävulska oturen att springa mer eller mindre rakt in i brottsplatsen och förvirrad och delvis nedblodad plockades in av polisen som kom till platsen som tänkbar GM. Det är bara på Flashback som det normala är att saker och ting inte är vad de ser ut för. I verkligheten är något som ser ut som och luktar som en hundskit för det allra mesta en hundskit och polisen gör helt rätt som agerar i enlighet med det inledningsvis i en utredning. Ibland även i ett längre perspektiv. Minns stackars Tommie Karim som såg en galning knivhugga sin sambo till döds i deras lägenhet, men själv blev häktad i flera veckor och utsattes för mycket hårda förhör för att erkänna. All normal logik pekade mot att han drog en rövarhistoria, men den var faktiskt sann. Jag tycker inte att polisen gjorde direkt fel här heller, åtminstone inte till en början. Behandlingen av honom efteråt var däremot långt ifrån okej.
Nu vet jag inte riktigt vad du avser med behandlingen av honom efteråt, men det är ju rent allmänt välkänt att svensk polis gärna bara släpper folk med en grymtning när de har visat sig ha fel. Ursäkter ingår inte riktigt i programmet.
Citera
2014-06-25, 01:57
  #982
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, jag hade förstås inte kunnat berätta på ett sammanhängande sätt just då när jag blev gripen. Men jag trodde att poliser hade utbildning i att intervjua - eller förhöra- personer som varit med i traumatiska händelser.

Men de har de ju gjort! Intervjuat och förhört. De har utbildning, tro mig.. Och nu är han släppt och inga misstankar kvarstår. Du antyder att de har kört någon sorts "Beck"-förhör med honom, med Gunvald i bakgrunden redo för att utdela en fet smäll...? Och lite skendränkning ("waterboarding") när inte AB & Expressen ser? Tror du verkligen att det är så det går till??? Då är det dags för dig att göra en "reality check".

[EDIT:] Det finns massor av trådar på flashback där du kan läsa om hur förhör går till.. Man "nöter ner" den misstänkte tills sanningen framträder. Det behövs inga hot eller löften. Man bara frågar "om och om igen". Med stort tålamod. Samma frågor upprepas. Avvikelser noteras. Har man "rent mjöl i påsen" så klarar man ett sådant förhör. Annars börjar man "hitta på" och komma med alternativa förklaringar för att "lura" förhörsledaren. Då är det "klappat och klart"!
__________________
Senast redigerad av cavalier 2014-06-25 kl. 02:07.
Citera
2014-06-25, 01:57
  #983
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, ordet halvapa finns inte med i något av MarxistHunters 14 raderade inlägg i tråden. Det förekommer öht inte i något av hans inlägg på forumet annat än när han citerar din text, så det verkar inte tillhöra h*ns standardvokabulär. Som sagt, man behöver inte göra verkligheten värre än vad den är.

Jag är nästan helt säker på denna formulering då den gjorde mig upprörd men eftersom inlägget nu är borttaget är det inte mycket att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock intellektuellt och ordningsmässigt inte ett dugg bättre om trådar kapas av antirasister än av rasister. Trådar ska inte kapas alls.

Nej där är vi ense och jag hoppas på din aktiva hjälp i fortsättningen när så sker. Jag blev denna gång bara besviken att du kallade oss som ifrågasatte AFs skuld för "antirasistbrigad" när vi bara efterlyste objektivitet och ville undvika rasistiska påhopp. Jag är annars tacksam över att du är så aktiv på Flashback eftersom forumet behöver medlemmar som du med kompetens och erfarenhet.
Citera
2014-06-25, 04:55
  #984
Medlem
Hur kunde media gå ut med att Amanda "ung kvinna mördad" blivit mördad? Hur kunde snuten koppla det till just mord? Ta reda på fakta innan tack! Stackars Andreas och Emil. Tänk dig selfie att bli utpekad som mördare....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback