Citat:
Ursprungligen postat av
DrSheldonCooper
Lånar tråden lite.
Ni som spelar hockey, hur pass stor inverkan skulle ni säga att skridskorna har på åkningen?
Spelade hockey fram till 17 års ålder, va aldrig någon som tänkte så mkt över utrustningen. Nu, fler år senare, ska jag try-outa med ett div3 lag.
Har idag ett par skridskor för 5-600kr enbart. Varpors absolut billigaste modell. Mjuka, platstår, simplaste tuuk-skenan. Ja, ni förstår va de är för budget-modell.
Frågan är, tror ni kunniga att min åkning skulle förbättras av att jag köpte mig någon av modellerna som Skalman rekomenderade här i tråden? Är då främst de första 7-8 skären jag känner skulle behöva bli mer explosiva. Tränar självklart på gymmet för detta, men hur mkt påverkar skridskorna?
Vad säger ni som själva spelar är de största positiva effekterna av de dyrare matchskridkorna?
skridskorna påverkar i mitt tycke en hel del. är det något man inte ska snåla på i utrustningen så är det skridskorna. För det första håller ett par dyrare skridskor bättre. ett par billiga skridskor kommer förmodligen inte hålla ens i närheten av en säsong av seniorhockey. materialet på insidan av skridskor kommer knapps finnas kvar. Skenorna är också avsevärt sämre (tappar skärpa mycket snabbare. sedan är det ju hårdheten på skridskorna. Ju dyrare desto styvare. styvheten hjälper ju avsevärt med styrkan i varje skär. spec om du är lite tyngre. då vill man gärna ha en styv skridsko som hjälper till att hålla foten i en bra vinkel. Du kan även ligga på hårdare i svängarna och ytterskon kommer hålla mycket bättre.
dom skridskor jag tipsade om är prisvärda och kommer göra skillnad. du kommer få ett explosivare skär och snabbare svängar med styvare skridsko och som sagt, dom kommer hålla längre