• 1
  • 2
2010-04-01, 13:41
Medlem
iHenkeds avatar
Får bumpa upp lite.

Införskaffade min dosa idag, och kommer inte in, får bara felmeddelande "Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: -"

Jag gör inget fel, fyller i PIN-koden på dosan och skriver in engångskoden.

Någon?
Citera
2010-04-01, 14:48
Medlem
Enydrions avatar
swedbank och dosa, då fyller du i personnummer och koden som står på sidan skriver du in i dosan (efter du slagit in pinkoden på dosan) och skriver sen dosans resultat på sidan

så du gör nog fel
Citera
2010-04-01, 15:37
Medlem
iHenkeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
swedbank och dosa, då fyller du i personnummer och koden som står på sidan skriver du in i dosan (efter du slagit in pinkoden på dosan) och skriver sen dosans resultat på sidan

så du gör nog fel

Jahapp, var för att jag fortfarande hade Internetbank Ung, jävla inkompetenta personalfanskap på Swedbank, fick ringa till kundtjänsten som fick göra en fuling och uppgradera min bank, så nu funkar det!
Citera
2010-04-02, 11:23
Medlem
belowyous avatar
Har man slarvat bort sin gamla dosa så får man betala för en ny. Dosan kostar pengar för banken och har man varit slarvig så får man betala. Avgiften kan variera beroende på vilket kontor man är kund på.
Har man sin gamla (trasiga) dosa med sig så får man en ny gratis.

Är batteriet slut finns två alternativ: betala för ett nytt batteri eller byta upp sig till en säkrare dosa (och här kommer den gamla dosan i retur)

Vad är det som är så konstigt med det?
Citera
2010-07-01, 04:31
Medlem
Någon som kan förklara hur säkerheten med säkerhetsdosan fungerar? På nätet behöver man ju bara personnumret och dosan, men vad är det som gör att man inte kan använda vilken säkerhetsdosa som helst bara man vet personnumret?
Citera
2010-07-03, 14:42
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Någon som kan förklara hur säkerheten med säkerhetsdosan fungerar? På nätet behöver man ju bara personnumret och dosan, men vad är det som gör att man inte kan använda vilken säkerhetsdosa som helst bara man vet personnumret?

Den doslösning som SEB och Swedbank har bygger på att dosan, via sitt serienummer, är kopplat till ditt personnummer. När du får en sådan dosa knyts din dosa till dig i bankens datorsystem. Serienumret påverkar vilken kod du får tillbaka när du generar en kod, så därigenom kan datorn kolla att just du loggar in. Dosan är i detta fall personlig.

Lösningen som bl.a. Nordea, ICA-banken och numera Handelsbanken har bygger istället på en generell dosa som vem som helst kan använda (jag tror tom att du kan använda olika bankers dosa oberoende var du loggar in) men där du istället får mata in ditt bank/identitetskort för att kunna använda dosan. I detta fallet är det alltså kortnumret som är kopplingen mellan dig som person och vilket kod som genereras. (Vem som har vilket kortnummer har banken ju koll på sedan tidigare.)
Citera
2014-06-24, 00:56
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag behöver en säkerhetsdosa [Swedbank] fort som möjligt, vilket leder mig till frågan; får man dosen samma dag man frågar om den i banken, eller är det någon väntan?
Citera
2014-06-24, 01:20
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Jag behöver en säkerhetsdosa [Swedbank] fort som möjligt, vilket leder mig till frågan; får man dosen samma dag man frågar om den i banken, eller är det någon väntan?
Har tyvärr hört både och. Vissa säger att det inte är något problem utan man går därifrån med en ny dosa (om du slarvat bort den) och vissa säger att de har fått vänta ett par dagar. Enklast är nog om du tar dig till Swedbank och frågar. Om du behöver en ny dosa p.g.a fel på dosan så får du den direkt och utan kostnad, är den bortslarvad eller trasig så får du betala för en ny, men där har jag hört att man kan få byta in den trasiga mot en ny dock osäker på kostnad.
Citera
2014-06-24, 01:47
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Har tyvärr hört både och. Vissa säger att det inte är något problem utan man går därifrån med en ny dosa (om du slarvat bort den) och vissa säger att de har fått vänta ett par dagar. Enklast är nog om du tar dig till Swedbank och frågar. Om du behöver en ny dosa p.g.a fel på dosan så får du den direkt och utan kostnad, är den bortslarvad eller trasig så får du betala för en ny, men där har jag hört att man kan få byta in den trasiga mot en ny dock osäker på kostnad.

Hur är det för oss som aldrig haft någon dosa? Men man tackar för ditt utförliga svar
Citera
2014-06-24, 02:21
Medlem
Man får en direkt på plats, oavsett om du har haft tidigare eller du vill skaffa en, dem har dem under bordet

så hjälper dem dig installera pinkod så den är klar till användning.
Citera
2014-06-24, 12:59
Medlem
Navos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHenked
Tja, just nu sitter jag på en personlig kod och behöver ha en säkerhetsdosa för att kunna skaffa ett E-kort. Frågan är, hur skaffar man denna dosan? Går man till banken eller gör man det på sin internetbank? Har googlat förgäves utan att hitta något.

Mvh.

Det är väl självklart du vänder dig till Swedbank.... herregud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här