Har stora problem med datorn och är inte alls kunnig i ämnet så all hjälp mottages tacksamt!
Det började med att datorn stängde av sig själv hela tiden och efter en av uppstarterna kom en svart bakgrund med vit text där det rullade någon genomgång av filer tror jag, hann inte se ordentligt.
När den väl startade upp igen ser den lite annorlunda ut.
Bakgrundsbilden är borta och där jag tidigare har haft ikoner för MediaPlayer, utforskaren (och något mer) i aktivitetsfältet finns bara vita pappersikoner. Firefox och Skype t ex är däremot oförändrade.
En ruta med meddelandet "Egis Update - Programfel (0cx0000142)" kom upp och jag var tvungen att klicka ok för att stänga. En annan ruta säger "Unable to initialize the storage of temporary files" och spotify kan inte startas längre.
Funktionen "sök bland program och filer" i startmenyn funkar inte. Inga sökförslag kommer upp och hela rutan är vit.
Försökte med en återställning, ingen skillnad. Avinstallerade MyWinLocker och antivirusprogrammet jag hade (fick för mig att det var genom det jag släppt in skiten, kan vara helt fel) Hjälpte naturligtvis inte heller men rutan med "Egis Update - Programfel" kommer inte upp längre vid uppstart.
Har googlat och hittade bl a det här som beskriver samma problem på ett bra sätt: http://www.fixadindator.se/f25/datorn-startar-upp-konstigt-2331/ men lösningen hittade jag inte där.
Hittar en hel del information på engelska men det blir för avancerat och komplicerat för mig, gör ett försök här istället