2014-06-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelm-keitel
Har du varit där? Läger 1 är väl som 3 fotbollsplaner, birkenau gick jag tvärs igenom på 2 min. Så enormt kan jag tyvärr inte säga att det är. Med det menar jag dock inte att det inte har skett någon förintelse där

Nej jag har inte varit där, men i andra läger.

Svenska Wiki har en hel del info om lägret och i den nämns siffran 40 kvadratkilometer som total areal.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

Det finns även förklaringar till det där runt befrielsen.

Sen tror jag inte ett smack på att du gick igenom Birkenau på 2 min. Kikar man på filmerna över området så lär du ha fått springa rejält för att hinna det... En snabb koll på kartan säger att det är ca 700x1000 m
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2014-06-19 kl. 23:17.
2014-06-19, 23:33
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Då missförstod jag dina intentioner. Jag tolkar ditt svar som att Brownings bok (om den nu beskriver sanningen) inte är tillräckligt bevis för "förintelsen".

Vad skulle kunna vara ett bevis som övertygar dig? Eftersom ögonvittnesskildringar, journalfilmer och fotodokumentation inte är tillräckliga bevis menar jag. Rent hypotetiskt, vad skulle kunna övertyga dig?

En fungerande gaskammare. Ett obducerat lik som dödats med HCN. Ett korsförhört förintelsevittne som kan avge ett sanningsenligt vittnesmål i en objektiv domstol. En påstådd massgrav som exhumerats av forensiska tekniker utan agenda. En skriftlig order att utföra ett industriellt massmord. Det är bara att välja.
2014-06-20, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej jag har inte varit där, men i andra läger.

Svenska Wiki har en hel del info om lägret och i den nämns siffran 40 kvadratkilometer som total areal.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

Det finns även förklaringar till det där runt befrielsen.

Sen tror jag inte ett smack på att du gick igenom Birkenau på 2 min. Kikar man på filmerna över området så lär du ha fått springa rejält för att hinna det... En snabb koll på kartan säger att det är ca 700x1000 m
Promenaden ifrån stora ingången till krematorierna på andra sidan lägret tog mig inte mer än 2 minuter, rekommenderar dig att åka dit och kolla själv
2014-06-20, 04:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Promenaden ifrån stora ingången till krematorierna på andra sidan lägret tog mig inte mer än 2 minuter, rekommenderar dig att åka dit och kolla själv

Ja läger I. men Auschwitz är mycket större än så. Du har två större läger II(birkennau) III (monowitz)till plus X antal satellitläger. Där birkenau är den mest kände.
Tanken Himmler hade från början var skapa en ny stad "Auschwitz" av "slavar" som skulle arbeta för tyska riket. När staden hade påbörjats, kom en order från högre ort att den skulle ändras till arbeta o dödsläger, till Himmler förtvivlan. Vilket går läsa på ett par ställen med böcker om honom.

Där skulle få plats runt ca 120 000 st fångar..... hur stor var det lägret du såg? Som du förstår så du inte hela läger komplexet. Vad kan det bero på ?

PS den var planerat större, men de hade inga mer pengar bygga ut den större just då. Ritningar var färdiga ritade för större komplex.
2014-06-20, 10:04
Medlem
Citat:

Inte en chans om du inte sprang som en stolle....

Från Birkenaus klassiska huvudport är det ca 700m rätt över lägret till ruinerna av krematorierna, och för att klara 700m på 2 minuter så måste du "gå" med en snitthastighet på 21 km/h och hur troligt låter då det....?

När jag är ute och motionerar lite så brukar 6-8 km/h vara en rejält hög gångfart, bara som en jämförelse.

Så nej, du är inte ärlig om du påstår att du gick tvärs igenom Birkenau på 2 minuter.

EDIT: Efter en närmare koll med Google Earth så visade det sig att avståndet rakt fram från huvudporten till i princip mitt mellan de båda krematorieruinerna är 1000m, och då blir det ju ännu ”märkligare” med dina 2 minuter... För då måste du knata på med 30 km/h i snitt för att avverka 1000m på 2 minuter.

Sannolikt tog det dig istället 10-12 minuter i normal promenadfart.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2014-06-20 kl. 10:23.
2014-06-21, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja läger I. men Auschwitz är mycket större än så. Du har två större läger II(birkennau) III (monowitz)till plus X antal satellitläger. Där birkenau är den mest kände.
Tanken Himmler hade från början var skapa en ny stad "Auschwitz" av "slavar" som skulle arbeta för tyska riket. När staden hade påbörjats, kom en order från högre ort att den skulle ändras till arbeta o dödsläger, till Himmler förtvivlan. Vilket går läsa på ett par ställen med böcker om honom.

Där skulle få plats runt ca 120 000 st fångar..... hur stor var det lägret du såg? Som du förstår så du inte hela läger komplexet. Vad kan det bero på ?

PS den var planerat större, men de hade inga mer pengar bygga ut den större just då. Ritningar var färdiga ritade för större komplex.
Ja förAuschwiz 1 och birkenau ligger ju inte ens nära varandra . Så enligt dig finns det ett tredje läger? Alltså ytterligare ett läger som bolsjevikerna ljugit om? Vart har detta läger legat? Har du några bevis för "detta hemliga" läger? Monowitz var är detta beläget ? Har nämligen aldrig hört människor, varken överlevare eller förövare tala om detta läger?
Senast redigerad av wilhelm-keitel 2014-06-21 kl. 04:24.
2014-06-21, 04:19
Bannlyst
Citat:
Inte en chans om du inte sprang som en stolle....

Från Birkenaus klassiska huvudport är det ca 700m rätt över lägret till ruinerna av krematorierna, och för att klara 700m på 2 minuter så måste du "gå" med en snitthastighet på 21 km/h och hur troligt låter då det....?

När jag är ute och motionerar lite så brukar 6-8 km/h vara en rejält hög gångfart, bara som en jämförelse.

Så nej, du är inte ärlig om du påstår att du gick tvärs igenom Birkenau på 2 minuter.

EDIT: Efter en närmare koll med Google Earth så visade det sig att avståndet rakt fram från huvudporten till i princip mitt mellan de båda krematorieruinerna är 1000m, och då blir det ju ännu ”märkligare” med dina 2 minuter... För då måste du knata på med 30 km/h i snitt för att avverka 1000m på 2 minuter.

Sannolikt tog det dig istället 10-12 minuter i normal promenadfart.
Jag vet inte hur du är byggd, men jag avverkar 700m i rask takt löst räknat på två minuter. Puss
Senast redigerad av wilhelm-keitel 2014-06-21 kl. 04:26.
2014-06-21, 07:38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ja förAuschwiz 1 och birkenau ligger ju inte ens nära varandra . Så enligt dig finns det ett tredje läger? Alltså ytterligare ett läger som bolsjevikerna ljugit om? Vart har detta läger legat? Har du några bevis för "detta hemliga" läger? Monowitz var är detta beläget ? Har nämligen aldrig hört människor, varken överlevare eller förövare tala om detta läger?
Men ohhh... Inte konstigt du är förvirrad.... tro herrn behöver läsa på mycket.
De tre stora lägerna Auschwitz, birkenau,monowitz är ju Auschwitz. Sedan har du säkert X antal mindre satelitläger runt om, som tillhör Auschwitz. Och du får för dig bolsjevikerna ljuger om ett läger?? Åter igen varför skulle de ljuga.....
monowitz är kopplat till IG farben stora fabriks komplex sidn om.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Interessengebiet_KZ_Auschwitz.svg/716px-Interessengebiet_KZ_Auschwitz.svg.png

här har du I o II,
http://www.historyplace.com/worldwar2/holocaust/hol-pix/ausch-air1.jpg

här har du auswichtz III momowitz
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Auschwitz_III_(Buna)_-_Monowice,_Poland_-_NARA_-_305913.jpg

hur mycket såg du av dessa 3 läger ?? hur mycket finns kvar?? resten kan du räkna ut vad som hände.
2014-06-21, 09:49
Medlem
Citat:

Ja du, det är inte konstigt om du tycker saker är konstiga när du uppenbart inte har någon ordentlig koll på vad du talar om, utan redan har bestämt dig för att allt om förintelsen ska vara så som du tycker och skiter i att ta till dig de kontrollerbara och lättillgängliga seriösa fakta som finns och som du får serverade, jag gav dig t ex info och en länk om Auschwitz men du har förmodligen inte ens brytt dig om att läsa i den länken?

Auschwitz Stammlager alltså Auschwitz 1 ligger inne i samhället bredvid älven, Auschwitz 2 (Birkenau) ligger ca 2 km fågelvägen nordväst om Auschwitz 1. Så det är trots allt inte samma lägerdelar och ligger en bit ifrån varandra. Om de sen ligger nära varandra kan ju vara relativt beroende på vad man jämför med.

Citat:
Jag vet inte hur du är byggd, men jag avverkar 700m i rask takt löst räknat på två minuter. Puss

Ja du verkar ju verkligen inge ett seriöst intryck...

Du påstår alltså att du vid ett besök på ett museum, en historisk plats, med eller utan guide, kutar runt som en stolle i ett tempo på ca 25 km/h (nästan moppefart alltså) och avverkar sträckan på drygt 800m på bara 2 minuter?

Jag kollade nu en gång till, och jag hade förra gången mätt sträckan tvärs över till Krema 4 och 5, men jag antar att du menade krema 2 och 3, så jag kollade nu igen och sträckan mellan huvudingpngen och till krema 2/3 är nästan 850m så det handlar om att du måste snitta 25 km/h för att klara den sträckan på bara 2 minuter, och det låter rätt osannolikt ens om du springer allt vad du kan om vi ser till vad svenska officiella rekordet för män är.

800 m Rizak Dirshe Malmö AI tid 1:45.45 vilket är 26 km/h i snittfart
1000 m Dan Waern Örgryte IS tid 2:17.8 vilket är 26 km/h i snittfart.

Källa: http://www.friidrott.se/rs/rekord/swerek/gallande.aspx#man

Så, hur sannolikt tror du det låter att du enligt egen utsago gick/promenerade dessa 800m under ett besök för att titta på en historisk plats, höll samma hastighet som svenska eliten i idrott gör på samma sträcka?

Är det inte nu bättre att erkänna att... (välj vilket som passar bäst)

A. Du hade dålig koll och har tagit fel på läger sträckor och tid.
B. Du upplevde det som inte så långt för det kanske är ett tag sen du var där och har glömt hur långt de verkligen var och hur lång tid det egentligen tog och höftled därför lite.
C. Du har aldrig varit där över huvud taget och sitter här och hittar på saker.

För du kan knappast vara så korkad att du tror att vi går på att du har samma fysiska prestationsförmågor som svenska elitidrottare och dessutom använder dessa i vanliga kläder och under ett besök i Auschwitz....
2014-06-22, 04:52
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ja det hade ju varit rimligt, om man inte i samband med förflyttningen också sprängt och förstört lägret? Varför har man då i efterhand återuppbyggt lägret? Hade du som fånge stannat kvar i ett läger som jämnats till marken efter tyskarna drog därifrån?
Du behöver uppdateras en smula märker jag. Så om du inte har sett de numera klassiska flygbilderna som ryssarna tog över Birkenau vid befrielsen så kan du se dem här: http://youtu.be/rcOqDyuzk9U?t=5m8s

Hela filmen torde förresten vara bra för dig att se eftersom du tydligen tror på allt möjligt utom det som man kan se. (Fast du kanske, som andra "revisionister", anser att allt ryssarna sa, visade och/eller filmade är falskt och arrangerat?)

Här kan du dessutom se hur pass totalförstört Auschwitz I (Stammlager) var:
http://25.media.tumblr.com/f267575c168040b2245a7541b2cfcd2c/tumblr_mhatogGEW01rubozqo1_1280.jpg

Citat:
Aaaw! Superman!

Edit:
Citat:
[...]
Är det inte nu bättre att erkänna att... (välj vilket som passar bäst)

A. Du hade dålig koll och har tagit fel på läger sträckor och tid.
B. Du upplevde det som inte så långt för det kanske är ett tag sen du var där och har glömt hur långt de verkligen var och hur lång tid det egentligen tog och höftled därför lite.
C. Du har aldrig varit där över huvud taget och sitter här och hittar på saker.

För du kan knappast vara så korkad att du tror att vi går på att du har samma fysiska prestationsförmågor som svenska elitidrottare och dessutom använder dessa i vanliga kläder och under ett besök i Auschwitz....
Jag skulle personligen satsa på alternativ C, men det är faktiskt bara en teori.
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-22 kl. 04:55.
2014-06-22, 13:59
Medlem
Citat:
Monowitz lägret ligger inte så långt från samhället Dwary. Du kan ta en taxi eller sedan tåget ifrån Auschwitz till den plats där läger III eller Monowitz låg. Det är inte mycket det finns kvar av de gamla Tyska fabriksbyggnaderna. En ruin finns det av en gammal tegelbyggnad intill den gamla muren. Den ligger vid vägen till Krakow flygplats ifrån Auscwitz. De andra gamla fabriksbyggnaderna är renoverade och där är idag Polska företag inhysta. Vad de tillverkar där idag har jag ingen aning om. Där finns också en minnesplatta, men platsen är inte till för turister.
Auschwitz - Birkenua hade 45 satellit läger, där fångarna arbetade som hyrd arbetskraft till olika företag. Monowitz var ett av dem och där arbetade fångarna inom den Kemiska industrin i IG Farbens fabriker.
Efter den Sovjetiksa ockupationen förstördes och revs Farbens fabriker nästan helt. Dessuton led också området av bombardemang i krigets slutskede och många fångar, civila arbetare och Tyskar fick sätta livet till.
Senast redigerad av molly62 2014-06-22 kl. 14:13.
2014-06-22, 23:20
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
Monowitz lägret ligger inte så långt från samhället Dwary. [etc, etc]
Jag häpnar!
Detta är nog det första inlägget som jag har sett från din sida som inte är helt verklighetsfrånvänt eller uppenbart naziideologiskt motiverat.

Tack för det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in