2014-06-18, 22:10
Medlem
Sereenas avatar
Man bör inte använda passet som ID pga riskerna det medför, pass är eftertraktade på "svarta marknaden", svenska pass hör till dom populärare. Att använda passet som ID ökar markant risken att man tappar det eller att det blir stulet vilket medför en massa problem och extra arbete med att spärra det osv.

Passet är en värdehandling som man bör ha inlåst annat än när man absolut måste ha det.

Och ett slitet pass (tex om den vita etiketten med streckkoden på är avnött) kan som tidigare påpekat medföra problem.
Citera
2014-06-18, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Kan tänka mig att ditt pass såg ut som skit om du släpar runt det överallt.
Var nog det han blev sur på.
Vissa länder kommer du inte in i om passet har skador.
Inga skador alls på mitt pass.
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
http://polisen.se/Uppsala_lan/Servic...nellt-id-kort/

Det bemötande du fick var inte OK. Om det du skriver stämmer (?) så tycker jag att du ska prata med chefen för passexpeditionen där "snubben i luckan" jobbar så inte andra får samma dåliga service.

Sedan är det så att man här på flashback ofta läser "redigerade historier", där mycket utelämnas som är negativt för den som är "kränkt"...

Ja det stämmer. Orkar dock inte göra en big deal av det, snubben satt i rullstol så inget hade ändå hänt.
Bor i en sjukt liten stad så orkar inte vara "snubben som gnäller" för då kommer polisen aldrig lämna en i fred när man är ute på krogen tex.

Antagligen hade han en dålig dag och jag tar inte direkt åt mig. Blev bara lite paff och trodde jag gått runt i 2 år och gjort något "fel". Tjejen reagerade också på hans beteende.. frågade mig ifall jag gjorde honom sur.
¨
Kanske blev han sur för att jag inte visste min längd och det var precis innan stängning. Who knows
Citera
2014-06-18, 22:29
Medlem
miikoss avatar
Bankföringen och handels medlemmar accepterar pass med röd pärm, som legitimation, om fotot är välliknande.

Men som nämnts så är passen mer stöldbegärliga, då de kan användas för att komma in samtliga EU-länder, samt flertalet till utan visering.

Jag har mer blivit påpekad de enstaka gångarna jag har besökt banken med passet, så det är vanligt att man får de råden.

Slutligen så är limningen inte den bästa, om pärmen släpper pga av mycket användning, så finns risken att passet inte kan användas för att lämna Schengen, och att man kan bli deporterad utomlands.

RPS har även lagt fram ett förslag på att ersättningspass efter förlust ska ha kostnaden 980 kr istället för fn. 350 kr.
Citera
2014-06-18, 22:32
Medlem
Självklart kan du ha passet som ID-handling. Polisen röt nog ifrån för att kaffemaskinen var trasig. Jag använder ett nationellt ID-kort som ID-handling. Det är utfärdat av polisen, kostar 400kr och kan användas som pass när man reser inom Schengen.

Nackdelen med att släpa runt med ett pass som ID är att om du tappar ditt pass är det mycket allvarligare än om du blir av med ett ID-kort.

Svenska pass är eftertraktade på svarta marknaden. Sedan blir passet slitet om det ligger i fickan hela tiden. Vissa länder kan vara hårda om man försöker resa in med ett pass som ser ut som hej kom och hjälp mig.

Jag rekommenderar alla att ha ett pass och ett nationellt ID-kort. Passet använder du när du reser. ID-kortet använder du vid tillfällen då du behöver legitimera dig. Det är smidigare och säkrare att ha ett ID-kort som går ner i plånboken. Det är bättre än att släpa runt på ett stöldbegärligt pass.

Så anledningen till att polisen röt ifrån förutom att han hade en dålig dag, är nog att polisen helst ser att man inte använder sitt pass som ID-handling av ovan nämnda anledningar. Vilket är förståeligt, då det är säkrare mot din identitet, och förebygger brott som polisen måste lösa.
Senast redigerad av Brunton77 2014-06-18 kl. 22:35.
Citera
2014-06-18, 22:48
Medlem
Det finns ingen lag som säger att man inte får använda pass som ID.
Polisen har gnällt även till mig men det struntar jag i.
Tappade mitt ID för en massa år sedan och det var så jobbigt att förnya så jag struntade i det.

Dem som ska ha nya pass hela tiden säljer nämligen sina pass fast de säger inte det till polisen utan att det tappat bort det och då säger den korkade polisen till folk att inte använda pass som ID.

Gör passen dyrare typ 1000 kr för det första och 10.000 kr för det andra om det första tappats bort så slutar folk att tappa bort sina pass.
Citera
2014-06-18, 22:59
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man bör inte använda passet som ID pga riskerna det medför, pass är eftertraktade på "svarta marknaden", svenska pass hör till dom populärare. Att använda passet som ID ökar markant risken att man tappar det eller att det blir stulet vilket medför en massa problem och extra arbete med att spärra det osv.

Passet är en värdehandling som man bör ha inlåst annat än när man absolut måste ha det.

Och ett slitet pass (tex om den vita etiketten med streckkoden på är avnött) kan som tidigare påpekat medföra problem.

Hur tänkte du nu? Ska man inte använda körkortet heller? För att det "ökar markant risken att man tappar det eller att det blir stulet". Eller kreditkort?

Jag tolkar dig som att det är säkrast att inte ha någon id-handling eller värde-handling som helst, för "om det blir stulet så medför det en massa problem och extra arbete med att spärra det osv".

Tack för "tipset"!!! Jag ska genast sälja min bil, för det blir ju bara en "massa problem" om den blir stulen. OMG....
Citera
2014-06-18, 23:03
Medlem
Ganska dumt att sitta med endast ett enda identifikationsmedel.

Kommer nog hur som gå och prata med polisen innan det skulle vara aktuellt, men jag har en fråga gällande skadade pass. Råkade ge mitt pass en tur i tvättmaskinen. Själva ID plasten är helt oskadd men boken ser... välanvänd ut men mest bara bucklig. Tror ni man måste skaffa ett nytt om man vill åka utomlands?
Citera
2014-06-18, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menar
Inga skador alls på mitt pass.

Ja det stämmer. Orkar dock inte göra en big deal av det, snubben satt i rullstol så inget hade ändå hänt.
Bor i en sjukt liten stad så orkar inte vara "snubben som gnäller" för då kommer polisen aldrig lämna en i fred när man är ute på krogen tex.

Antagligen hade han en dålig dag och jag tar inte direkt åt mig. Blev bara lite paff och trodde jag gått runt i 2 år och gjort något "fel". Tjejen reagerade också på hans beteende.. frågade mig ifall jag gjorde honom sur.
¨
Kanske blev han sur för att jag inte visste min längd och det var precis innan stängning. Who knows

låt mig gissa du kunde inte ditt personnummer heller :P
Citera
2014-06-18, 23:20
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Hur tänkte du nu? Ska man inte använda körkortet heller? För att det "ökar markant risken att man tappar det eller att det blir stulet". Eller kreditkort?

Jag tolkar dig som att det är säkrast att inte ha någon id-handling eller värde-handling som helst, för "om det blir stulet så medför det en massa problem och extra arbete med att spärra det osv".

Tack för "tipset"!!! Jag ska genast sälja min bil, för det blir ju bara en "massa problem" om den blir stulen. OMG....
Jag tror inte ett svenskt körkort är lika eftertraktad utomlands som ett svenskt pass. Alla dina jämförelser i ditt inlägg suger getkuk.
Citera
2014-06-18, 23:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det är en enorm skillnad på ett pass och ett körkort/vanligt ID vilket är varför man inte bör använda passet som ID. Ett vanligt ID/körkort är inte i närheten av lika begärligt som ett svenskt pass, och är inte lika omständigt om man skulle behöva spärra det pga förlust/stöld.
Citera
2014-06-18, 23:52
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
låt mig gissa du kunde inte ditt personnummer heller :P
Varför skulle jag inte kunna det?
Att jag inte visste min längd är väl ganska självklart? Sist jag gjorde mitt pass (5 år sedan) var jag 183 och nu var jag tydligen 185. Man brukar ju inte direkt växa när man är över 20...

Hur många känner du som brukar mäta sig regelbundet efter de fyllt 20?
Citera
2014-06-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är en enorm skillnad på ett pass och ett körkort/vanligt ID vilket är varför man inte bör använda passet som ID. Ett vanligt ID/körkort är inte i närheten av lika begärligt som ett svenskt pass, och är inte lika omständigt om man skulle behöva spärra det pga förlust/stöld.

Varför skulle man vilja skaffa vanligt ID-kort, när det är giltigt lika kort/lång tid som pass och nationellt ID-kort och kostar lika mycket?

Förresten är pass billigast (350 kr). Om Polisen hellre vill att man skaffar nationellt ID-kort så borde de ändra priserna så att det är billigare med nationellt ID-kort än med pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in