2014-06-15, 12:01
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Jag var dum nog att skicka in delgivningskvittot. Nu måste jag vinna lite tid tills jag kan betala min skuld. Typ 10 dagar. Hur är bästa sättet? Utan att få anmärkning förstås. Kan man överklaga och sedan betala in summan några dagar efter det och slippa tingsrätten och anmärkning?

Anmärkning har du redan.
Citera
2014-06-15, 12:44
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Anmärkning har du redan.
Nej en betalningsanmärkning får man när man får ett utslag. Alltså när man accepterat skulden.
Citera
2014-06-15, 23:35
Medlem
Citat:
Nej en betalningsanmärkning får man när man får ett utslag. Alltså när man accepterat skulden.

Om du inte är enskild näringsidkare. Då får du det direkt på föreläggandet.

Du kan bestrida, då köper du dig lite tid. Säkert Ngn månad innan tingsrätten får fart
Citera
2014-06-16, 09:18
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Om du inte är enskild näringsidkare. Då får du det direkt på föreläggandet.

Du kan bestrida, då köper du dig lite tid. Säkert Ngn månad innan tingsrätten får fart
Okej tack. Så om jag bestrider men betalar in allt efter 10 dagar. Glöms allt bort då? Tingsrätten och allt? Man måste väl inte fullfölja bara för man har bestridit?
Citera
2014-06-17, 07:18
Medlem
Citat:
Okej tack. Så om jag bestrider men betalar in allt efter 10 dagar. Glöms allt bort då? Tingsrätten och allt? Man måste väl inte fullfölja bara för man har bestridit?

Om du betalar finna ju inte länge något att tvista om ibtvistemålet, borgenären ska då återkalla målet från tr.
Citera
2014-06-17, 09:14
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Aha, jag trodde detta registrerades av UC. Fel av mig.
Citera
2014-06-17, 20:05
Medlem
Fått gallring hos KFM?

Hej Flashback!

Är det någon som lyckats få gallring hos KFM någon gång?
Hur ser processen ut (ungefärlig tid från insänd skrivelse till rättelse)?

Jag skickade in en skrivelse med en förfrågan om gallring i fredags. Fick idag svar om att KFM upprättat ett rättelseärende, vilket kan tolkas som bra, eller att det är ren formalitet.

Jag åkte på en full utredningsrapport en vecka innan min skuld (böter) var fullbetald och avskriven (600 kronor kvar, fick dessutom tillbaka 40 kronor) via löneutmätning. Med denna utredning har jag en betalningsanmärkning kvar fram till 2016, hade jag inte fått den hade jag blivit helt ren hos UC i måndags (inga anmärkningar, inget skuldsaldo). Jag påvisade att detta var katastrof när det står klart och tydligt att jag betalar på lönen, och dessutom har skött det utan anmärkningar under perioden.

Vad tror Ni, får jag gallring eller inte?
Citera
2014-06-17, 21:06
Medlem
Skuld hos kfm pga försening av lånebok

Hej!
Jag är dum i huvudet och har totalt glömt bort att lämna tillbaka en bok som jag lånade för ca 6 månader sedan. Jag har fått påminlseavgifter osv och har varje gång lagt fram boken med räkningen för att komma ihåg att lämna tillbaka den och betala in skulden. Det har dock blivit bortglömt varje gång och nu fick jag ett brev från kronofogden på nästan 1200 kr. Är det kört nu?
Citera
2014-06-17, 21:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickae
Det har dock blivit bortglömt varje gång och nu fick jag ett brev från kronofogden på nästan 1200 kr. Är det kört nu?

Om du inte KFM har pengarna senast angivet datum så får du en betalningsanmärkning, ja.
Citera
2014-06-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du inte KFM har pengarna senast angivet datum så får du en betalningsanmärkning, ja.
Man kan inte överklaga då? Känns så extremt jävla surt att betala så mycket pengar, även om det är jag som får skylla mig själv
Citera
2014-06-17, 21:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Man kan inte överklaga då? Känns så extremt jävla surt att betala så mycket pengar, även om det är jag som får skylla mig själv

Du kan bestrida, varvid biblioteket gissningsvis kommer att ta det till tingsrätten. De kommer inte att förlora. Du kommer inte att lyckas med något mer än att dra på dig ökade omkostnader OCH en betalningsanmärkning.

Vi tar det igen. Det enda sättet du kan undvika en betalningsanmärkning i det långa loppet är att betala skulden till fullo på ett sådant sätt att KFM har pengarna på sitt konto senast det angivna datumet. Annars KOMMER du att få en betalningsanmärkning, även om du lyckas dra ut på det en stund.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-06-17 kl. 21:17.
Citera
2014-06-17, 21:14
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Du får se det som läropengar...nästa gång så knatar du ner direkt med boken (tror även att man kan posta dom) istället för att "göra det sen" samma sak med räkningen. Lägg in betalningen direkt på studs, istället för att "göra det sen".. Då hamnar man i det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in