Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-03, 18:18
  #1
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Två finska kvinnor hävdar att de passerade mordplatsen några minuter innan skotten avlossas. Vid hörnet till dåvarande Dekorima går de fram till en man som de frågar vad klockan är. Mannen uppför sig egendomligt och efter att inte ha fått något svar på sin fråga lämnar de platsen då de upplever situationen som obehaglig.

Kvinnorna uppger att de har uppfattat både ett vapen och en walkie-talkie. Mannen ska ha talat finska. Den ena kvinnan uppger dessutom att hon känner igen personen ifråga och hon namnger honom "Anti".

Försök har gjorts att identifiera mannen, dock utan resultat från polisens sida. Ett av spåren ledde "till polishuset och en 35-årig knarkspanare". Andra hävdar att det är den moderata riksdagsledamoten Anti Avsan.

Vad vet vi om Dekorimamannen? Fanns han över huvud taget? Hur tillförlitliga är vittnesuppgifterna? Var det Dekorimamannen som sköt Palme?

Citera
2012-09-03, 21:59
  #2
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Två finska kvinnor hävdar att de passerade mordplatsen några minuter innan skotten avlossas. Vid hörnet till dåvarande Dekorima går de fram till en man som de frågar vad klockan är. Mannen uppför sig egendomligt och efter att inte ha fått något svar på sin fråga lämnar de platsen då de upplever situationen som obehaglig.

Kvinnorna uppger att de har uppfattat både ett vapen och en walkie-talkie. Mannen ska ha talat finska. Den ena kvinnan uppger dessutom att hon känner igen personen ifråga och hon namnger honom "Anti".

Försök har gjorts att identifiera mannen, dock utan resultat från polisens sida. Ett av spåren ledde "till polishuset och en 35-årig knarkspanare". Andra hävdar att det är den moderata riksdagsledamoten Anti Avsan.

Vad vet vi om Dekorimamannen? Fanns han över huvud taget? Hur tillförlitliga är vittnesuppgifterna? Var det Dekorimamannen som sköt Palme?


I den teori jag kallar "det alternativa polisspåret" har någon kontaktat OP för att ge OP information av något slag, denne man vill att det ska ske på "neutral mark" och utan en massa livvakter. OP är inte dum utan ett team civilt klädda poliser sätts ihop för att på avstånd, för att ge sken av att OP är ensam, spana på OP och vid ev farlighet ingripa. Det är alltså dessa WT-män som observerats av allmänheten. En av dem står vid Skandiahuset-Dekorima (ev AA) och när OP lämnar Grand får (ev AA) ett anrop att OP är på gång. DÅ avlägsnar sig (ev AA) för att möjliggöra ett möte. Detta sker ca 5 min innan mordet. Sen skjuts helt plötsligt OP ner och GM flyr OCH kommer undan! Vad mötet egentligen handlade om är det troligtvis ingen som vet, jag tror att anledningen till mötet bara var ett lockbete av någon men motivet till mordet är något annat och GM är INTE den som kontaktat OP om möte, den personen är "bara" ett ombud. DETTA är anledningen till mörkläggningen i fallet-INTE för att skydda GM/Gruppen bakom GM utan att dölja polisens sätt att hantera händelsen, det är därför man ändrat på händelseförloppet, hur ska man kunna driva en seriös utredning när den som ska leda den som första åtgärd ändrar på det som skedde på plats.
Citera
2012-09-04, 10:34
  #3
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I den teori jag kallar "det alternativa polisspåret" har någon kontaktat OP för att ge OP information av något slag, denne man vill att det ska ske på "neutral mark" och utan en massa livvakter. OP är inte dum utan ett team civilt klädda poliser sätts ihop för att på avstånd, för att ge sken av att OP är ensam, spana på OP och vid ev farlighet ingripa. Det är alltså dessa WT-män som observerats av allmänheten. En av dem står vid Skandiahuset-Dekorima (ev AA) och när OP lämnar Grand får (ev AA) ett anrop att OP är på gång. DÅ avlägsnar sig (ev AA) för att möjliggöra ett möte. Detta sker ca 5 min innan mordet. Sen skjuts helt plötsligt OP ner och GM flyr OCH kommer undan! Vad mötet egentligen handlade om är det troligtvis ingen som vet, jag tror att anledningen till mötet bara var ett lockbete av någon men motivet till mordet är något annat och GM är INTE den som kontaktat OP om möte, den personen är "bara" ett ombud. DETTA är anledningen till mörkläggningen i fallet-INTE för att skydda GM/Gruppen bakom GM utan att dölja polisens sätt att hantera händelsen, det är därför man ändrat på händelseförloppet, hur ska man kunna driva en seriös utredning när den som ska leda den som första åtgärd ändrar på det som skedde på plats.

Det alternativa polisspårets förklaring på vem Dekorimamannen var. Då följer vissa följdfrågor som skulle vara intressant att få dina kommentarer på. Jag försöker hålla frågorna till just mannen vid Dekorima, så det inte blir för brett.

A) Dekorimamannen var alltså polisman som skulle säkra platsen för OP. Vart begav han sig när LOP börjde promenera från biografen? Befann han sig på öster sida om Sveavägen? Om så är fallet har han alltså befunnit sig i GMs omedelbara flyktväg.

B) Beväpnade och redo borde polismännen haft goda möjligheter att ingripa. De borde varit medvetna om att ett övergrepp skulle ske, så det låter konstigt att de inte skulle veta hur de ska agera när mordet väl skett. Om de inte kunde ingripa med risk för att avslöja sig själva var hela deras närvaro onödig. Hur hanterar vi denna problematik?

C) Vad var Dekorimamannens uppgift? Att närvara vid mötesplatsen just innan mötet och riskera att bli sedd av den eller de OP skulle möta känns som onödigt risktagande.

D) Enligt uppgift talade Dekorimamannen finska i WT. Vi behöver alltså finna stöd för minst två finsktalande polismän inom den aktuella gruppen. Har vi något sådant?
Citera
2012-09-04, 11:38
  #4
Medlem
De sa väl inte att han hette Anti. Bara att han hade ett kort finskt namn. Sen är ju AA Estländare så lär ha pratat finska med brytning. Vilket borde ha varit det första som flickorna skulle ha nämnt. Det är ju verkligen en sån sak som man kommer ihåg bättre än vilken jacka en person har.
Citera
2012-09-04, 12:26
  #5
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
De sa väl inte att han hette Anti. Bara att han hade ett kort finskt namn.

Ja, det kan mycket väl stämma.

Citat:
Sen är ju AA Estländare så lär ha pratat finska med brytning. Vilket borde ha varit det första som flickorna skulle ha nämnt. Det är ju verkligen en sån sak som man kommer ihåg bättre än vilken jacka en person har.

Jag vet inte hur stor brytningen är för en estländare som talar finska, men det låter rimligt. Å andra sidan var det ingen längre dialog som finskorna hörde. "Jag har blivit identifierad", eller liknande skulle han ha sagt i WT. Kvinnorna själva fick inget svar när de tilltalade honom, och om man bara hör en kort mening är det inte säkert att man noterar brytning i språket.

Sen tycker inte jag detta är avgörande över huvud taget. Vad jag förstod skulle den ena av finskorna känna igen personen i fråga, då hon hade sett honom på ett gym ett antal gånger. Huruvida personen talade finska med eller utan brytning är ointressant i det sammanhanget. Det viktiga var att han talade finska och att kvinnorna noterade det.

Men det är bra synpunkter. Kan vi utesluta AA har man ju kommit en bit på vägen. Vad mer kan utesluta honom som Dekorimamannen?
Citera
2012-09-20, 23:25
  #6
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I den teori jag kallar "det alternativa polisspåret" har någon kontaktat OP för att ge OP information av något slag, denne man vill att det ska ske på "neutral mark" och utan en massa livvakter. OP är inte dum utan ett team civilt klädda poliser sätts ihop för att på avstånd, för att ge sken av att OP är ensam, spana på OP och vid ev farlighet ingripa. Det är alltså dessa WT-män som observerats av allmänheten. En av dem står vid Skandiahuset-Dekorima (ev AA) och när OP lämnar Grand får (ev AA) ett anrop att OP är på gång. DÅ avlägsnar sig (ev AA) för att möjliggöra ett möte. Detta sker ca 5 min innan mordet. Sen skjuts helt plötsligt OP ner och GM flyr OCH kommer undan! Vad mötet egentligen handlade om är det troligtvis ingen som vet, jag tror att anledningen till mötet bara var ett lockbete av någon men motivet till mordet är något annat och GM är INTE den som kontaktat OP om möte, den personen är "bara" ett ombud. DETTA är anledningen till mörkläggningen i fallet-INTE för att skydda GM/Gruppen bakom GM utan att dölja polisens sätt att hantera händelsen, det är därför man ändrat på händelseförloppet, hur ska man kunna driva en seriös utredning när den som ska leda den som första åtgärd ändrar på det som skedde på plats.
Såvitt jag förstått har LP uppgett i förhör att det var hon som ville korsa Sveavägen för att titta i ett skyltfönster. Det motsäger din hypotes. Det finns inget skäl för LP att hitta på det, eller vad tycker du?

Som jag skrev tidigare i en annan tråd så finns inget rimligt sätt att placera en lönnmördare vid Dekorima om LP var den som valde att korsa gatan. Adolf Fredriks kyrka hade varit dn logiska platsen att stå på. Pang, pang och sedan över kyrkogården och 6-7 minuter till Centralen.
Citera
2014-06-17, 10:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Vad mer kan utesluta honom som Dekorimamannen?

Det faktum att han påstås ha hållit revolvern i vänster hand enligt kvinnorna. Råkar vet att Avsan är högerhänt och det verkar dumt att hålla vapnet i fel hand. Han kan för all del ha bytt hand senare men det naturliga känns att hålla pistolen i höger och radion i vänster...
Citera
2015-02-28, 16:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Vad mer kan utesluta honom som Dekorimamannen?

Vad menar du kan utesluta Anti Avsan som Dekorimamannen till att börja med?
Citera
2015-03-01, 18:34
  #9
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeriko89
Det faktum att han påstås ha hållit revolvern i vänster hand enligt kvinnorna. Råkar vet att Avsan är högerhänt och det verkar dumt att hålla vapnet i fel hand. Han kan för all del ha bytt hand senare men det naturliga känns att hålla pistolen i höger och radion i vänster...

Det jag tycker verkar märkligt är att hålla pistolen framme överhuvudtaget i det läget. Borde inte den varit innaför jackan? Varför hade Dekorimamannen den ute?

Visste polisen att något var på gång och var helspända? Eller är det finska flickornas berättelse färgad av den hotfulla stämning de tyckte sig känna?
Citera
2015-03-15, 22:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Vad menar du kan utesluta Anti Avsan som Dekorimamannen till att börja med?

Det handlar väl egentligen inte om att utesluta vilka som det inte kan vara. Skulle säga att det inte finns några fog för att det skulle vara just Anti Avsan.

Om man tar sin utgångspunkt i att de finska kvinnornas historia stämmer till väsentliga punkter finns dessa kriterier för Dekorimamannen
* Tränat på gymmet i Upplands Väsby under tidigt 80-tal
* Vara finsktalande

Vad jag förstått var det en hel del finnar och finsktalande som tränade på detta gym. Sen är det klart att när företrädare för polisspåret hittar en polis som stämmer in på dessa uppgifter blir detta såklart extra intressant, och de plockar denne som huvudmisstänkt direkt, men inget säger att Dekorimamanen skulle varit polis, utan detta tilltalar bara för att det passar ihop med resten av polisspåret och hans kopplingar till skytteföreningen och dylikt.

Avsan har enligt utredare alibi, i form av sin fru. Svagt alibi absolut.
Har Avsan verkligen tränat på gymmet? Vad jag vet var det när Olle Alsén frågade runt på gymmet med hjälp av ett passfoto på Avsan, en person som identifierade honom som gymbesökare. Känns inte fullt tillräckligt för att dra den slutsatsen. Vad jag vet bodde inte heller Avsan i Upplands Väsby utan i en söderförort om jag inte missminner mig..

Men visst, varken uteslutas eller räknas som synnerligen misstänkt utifrån den information som finns hittils
Citera
2017-01-01, 14:25
  #11
Medlem
brutalares avatar
Detta spår är det jag är mest intresserad utav. Sven Anér har ju intervjuat de finska flickorna, visade han en bild på Anti Avsan och vad var deras svar isåfall?
Citera
2017-02-27, 12:04
  #12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Det alternativa polisspårets förklaring på vem Dekorimamannen var. Då följer vissa följdfrågor som skulle vara intressant att få dina kommentarer på. Jag försöker hålla frågorna till just mannen vid Dekorima, så det inte blir för brett.

A) Dekorimamannen var alltså polisman som skulle säkra platsen för OP. Vart begav han sig när LOP börjde promenera från biografen? Befann han sig på öster sida om Sveavägen? Om så är fallet har han alltså befunnit sig i GMs omedelbara flyktväg.

B) Beväpnade och redo borde polismännen haft goda möjligheter att ingripa. De borde varit medvetna om att ett övergrepp skulle ske, så det låter konstigt att de inte skulle veta hur de ska agera när mordet väl skett. Om de inte kunde ingripa med risk för att avslöja sig själva var hela deras närvaro onödig. Hur hanterar vi denna problematik?

C) Vad var Dekorimamannens uppgift? Att närvara vid mötesplatsen just innan mötet och riskera att bli sedd av den eller de OP skulle möta känns som onödigt risktagande.

D) Enligt uppgift talade Dekorimamannen finska i WT. Vi behöver alltså finna stöd för minst två finsktalande polismän inom den aktuella gruppen. Har vi något sådant?
Jag skulle vilja på påstå att en möjlig Dekorimaman är Scientologernas P1, Bo Strandman. Rötter i finland.
Alla olika språk som uppfattats på och runt mordplatsen får sin förklaring om man inser att Scientologerna hade hämtat hjälp från olika delar av världen. Importerade gärningsmän med hjälp av lokala förmågor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback