2014-06-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Han fick hem papper förra veckan där han skulle skriva i nått och skicka tillbaka samt två skulder på vardera 2500 kr.
Han hade även 10 dagar på sig att betala till inkassobolagen och då skulle ärendet inte gå vidare. Men han har inga pengar och själv är jag student.
Nu till min fråga. Han får ju tillbaka på skatten, kommer kronofogen ta dessa även fast det inte har gått 10 dagar och att han fått en chans att betala till inkassobolagen?
Hur funkar det?

Skulden måste vara fastställd innan de kan ta, vet inte när skatten kommer men han ska ha fått något mer från kronofogden. Men mitt heta tips, om han inte har några andra betalningsanmärkningar, är att ringa inkassobolagen och få så låga avbetalningsplaner som möjligt. De kan gå med på 100 kr/månad, 50 kr aviseringsavgift och ränta, så de tjänar multum på det, men han slipper betalningsanmärkningar. En betalningsanmärkning kommer inte förr än dessa 10 dagar har gått.
Citera
2014-06-03, 22:11
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesis
Skulden måste vara fastställd innan de kan ta, vet inte när skatten kommer men han ska ha fått något mer från kronofogden. Men mitt heta tips, om han inte har några andra betalningsanmärkningar, är att ringa inkassobolagen och få så låga avbetalningsplaner som möjligt. De kan gå med på 100 kr/månad, 50 kr aviseringsavgift och ränta, så de tjänar multum på det, men han slipper betalningsanmärkningar. En betalningsanmärkning kommer inte förr än dessa 10 dagar har gått.

Tack för tipset!

Aha så den anmärkningen kommer redan efter 10 dagar? Är du säker på det? Han är jätte orolig och få det nämligen, bör han ringa till kronofogden imorgon och försöka förklara läget?
Citera
2014-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Aha så den anmärkningen kommer redan efter 10 dagar? Är du säker på det? Han är jätte orolig och få det nämligen, bör han ringa till kronofogden imorgon och försöka förklara läget?

Den kommer så fort de har gett ett "utslag" tror jag det heter, och ja, det är sista dagen som de angav i sitt brev.

Men nej, han borde inte ringa kronofogden, de jobbar för inkassobolagen så han ska ringa inkassobolagen i morgon bitti och be dem lägga upp betalningsplaner och dra tillbaka ärendet från kronofogden i morgon.

I övermorgon ska han ringa kronofogden och dubbelkolla att ärendena har dragits tillbaka.
Citera
2014-06-03, 22:17
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesis
Den kommer så fort de har gett ett "utslag" tror jag det heter, och ja, det är sista dagen som de angav i sitt brev.

Men nej, han borde inte ringa kronofogden, de jobbar för inkassobolagen så han ska ringa inkassobolagen i morgon bitti och be dem lägga upp betalningsplaner och dra tillbaka ärendet från kronofogden i morgon.

I övermorgon ska han ringa kronofogden och dubbelkolla att ärendena har dragits tillbaka.

Jätte snällt för tipsen.

Tror dem har tagit hans skattepengar dock för han ser ingen kommande överföring.
Citera
2014-06-03, 23:08
Medlem
Citat:
Jätte snällt för tipsen.

Tror dem har tagit hans skattepengar dock för han ser ingen kommande överföring.

Skatten ser man inte som tidig
Insättning som regel så de e nog lugnt
Citera
2014-06-04, 00:21
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Skatten ser man inte som tidig
Insättning som regel så de e nog lugnt

Sant, men jag ska be han ringa inkassobolagen och återkalla ärendet så får vi hoppas han har tur.
Citera
2014-06-12, 15:16
Medlem
problem med kronofogden!!!!

tjena är så att frugan tog sådan där sms lån i mitt namn för några månadersen och nu damp det ner om att jag ska betala 4042 kr senast den 24 annars kommer dom hem och plockar grejer ( visst dom kan försöka plocka grejer av mig hur mycket dom vill har inte en ända pryl i mitt namn för utom ett abonemang )

allt som jag äger har jag betalat kontant och det finns inga bevis på att det är jag som äger dom

men liksom jag ringde erbjöd mig att betala det på avbetalning och dom sa ändå att det bryr vi oss inte om vi kommer hem till dig ändå och hämtar grejer även om du betalar av lite på din skuld dom kan väll fan inte göra så?? alla andra företag jag pratat med liksom dom har alltid sagt visst det är inga problem stoppar vi ränta och allt så länge du betalar in den summan varje månad så tycker det är jävligt skumt att dom säger att dom bara kan komma hem och ta grejer fastän man ska betala liksom,,,,,

hadde jag inte ringt till 3 och frågat om delbetala där så hadde det fan inte gått ihop denna månaden men måste ringa till läkaren med för ganska stor räkning där med men den kan jag ju itne heller betala om jag ska ha råd och äta denna månaden.......

MEN sen den viktigaste frågan nu finns det något sätt att förhindra säg frugan att ta lån i fortsättningen t.e.x att hon måste ha en speciell kod för att företaget i fråga ska acceptera det

så att jag kan ha en kod-fras som kärringen inte kan och först när jag säger den frasen så kan dom acceptera grejerna?? vet att fassan hadde något liknande med ginza men nu tänker jag för alla köpt eller lån online liksom
Citera
2014-06-12, 20:21
Medlem
CsSs avatar
Hör inte till frågan, men det känns som du och frugan har lite problem med tillit och "mitt och ditt"?

Om hon tar dyra lån i ditt namn och sen skiter i att betala det ska hon ju ha en fot i röven, men det var ju inte det ämnet handlade om.

KFM gör inte upp avbetalningsplaner och för att slippa utmätning är enda vägen att betala skulden i sin helhet. Har du fler skulder där, eftersom dom vill utmäta pronto?

Angående koder och liknande vet jag inte, att avregistrera hennes mobil (som förmodligen står på dig, eftersom hon kan ta sms lån) är väl en start.

Verkar vara ett harmoniskt äktenskap.. Du har större problem än pengar, min vän..
Citera
2014-06-12, 20:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
tjena är så att frugan tog sådan där sms lån i mitt namn för några månadersen och nu damp det ner om att jag ska betala 4042 kr senast den 24 annars kommer dom hem och plockar grejer ( visst dom kan försöka plocka grejer av mig hur mycket dom vill har inte en ända pryl i mitt namn för utom ett abonemang )
allt som jag äger har jag betalat kontant och det finns inga bevis på att det är jag som äger dom

Om du inte har några bevis på att det är någon annans ägodelar än dina eller din frus kan kronis ta sakerna ändå.

Sen handlar det om en liten summa som inte borde vara omöjlig för dig att reglera. Har du ingen familj eller vänner som du kan be om hjälp? Möjlighet att få lönen i förskott (om du har jobb) Se över övriga räkningar om det är någon som du kan försöka prata med och be om lite längre tid att betala.

Finns massor med möjliga lösningar men man måste anstränga sig lite själv.
Citera
2014-06-12, 21:38
Medlem
Fopolls avatar
Vill minnas att det räcker att grejerna finns hos dig (i din besittning) för att de ska klassas som dina. Påstår du att du lånat dem av anhörig så är det ditt problem gentemot den personen. I annat fall får du bevisa att du inte har sakrätt för grejerna.
Citera
2014-06-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
tjena är så att frugan tog sådan där sms lån i mitt namn för några månadersen och nu damp det ner om att jag ska betala 4042 kr senast den 24 annars kommer dom hem och plockar grejer

MEN sen den viktigaste frågan nu finns det något sätt att förhindra säg frugan att ta lån i fortsättningen

Ja, du kan ju börja med att polisanmäla henne. Med lite tur så får hon skaka galler och då har hon svårt att ta lån i ditt namn.

Tycker att du ska ta en funderare ihop med frugan. Om det har gått så långt att hon tar krediter i ditt namn utan ditt medgivande så är relationen troligen över.
Citera
2014-06-15, 02:10
Medlem
Parnborrs avatar
Jag var dum nog att skicka in delgivningskvittot. Nu måste jag vinna lite tid tills jag kan betala min skuld. Typ 10 dagar. Hur är bästa sättet? Utan att få anmärkning förstås. Kan man överklaga och sedan betala in summan några dagar efter det och slippa tingsrätten och anmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in