Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-11, 21:49
  #1
Medlem
Hörde idag att om man fyller en vattenflaska till hälften och försluter väl för att sedan låta den stå i fönstret i cirka ett halvår, så kommer det att utvecklas kolerabakterier av dunsten. Om vi utgår ifrån att detta stämmer (Vilket jag undrar om det gör?) så kan man ju hälla över vattnet i en vattenpistol och skjuta på folk, eller spraya potatisen på ICA, eller spetsa folks drinkar - ja, fantasin sätter gränser.

Vad kan möjliga åtal och eventuella straff bli?
Framkallande av annans fara? Vållande till annans kroppsskada? Mord?
Citera
2014-06-11, 21:58
  #2
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Framkallande av annans fara? Vållande till annans kroppsskada? Mord?
Det beror på vad som händer med den drabbade, om personen överlever så straffas man knappast för mord. Du planerar väl inte på att göra detta?
Citera
2014-06-11, 22:20
  #3
Medlem
wh0res avatar
Kika lite på brottsbalken 13:7:
Om någon framkallar allmän fara för människors liv eller hälsa genom att förgifta eller infektera livsmedel, vatten eller annat, på annat sätt sprida gift eller dylikt eller överföra eller sprida allvarlig sjukdom, döms för spridande av gift eller smitta till fängelse i högst sex år.
Om man åker dit för 13:7 nämns även i andra stycket att om brottet bedöms som grovt så kan livstids fängelsestraff utgå...
Ett av få brott som är såpass grova att livstidsstraff är aktuellt i undantagsfall.
Citera
2014-06-12, 01:23
  #4
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Det beror på vad som händer med den drabbade, om personen överlever så straffas man knappast för mord. Du planerar väl inte på att göra detta?
Dock så skulle ju medvetet spridande av dödliga sjukdomar kunna klassas som mordförsök även om personen överlever.
Citera
2014-06-12, 01:54
  #5
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dock så skulle ju medvetet spridande av dödliga sjukdomar kunna klassas som mordförsök även om personen överlever.
Du har fått något om bakfoten, ifall personen överlever så är det inget undantag att man döms för mordförsök, det är så det fungerar. Om man försöker döda någon och misslyckas så är det mordförsök, om man lyckas så är det mord. Förstår du?
Citera
2014-06-12, 09:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Det beror på vad som händer med den drabbade, om personen överlever så straffas man knappast för mord. Du planerar väl inte på att göra detta?
Nja, det skulle ju vara en ganska kul grej. Kanske inte för den som drabbas men för mig. Dock funderar jag på om det är värt konsekvenserna, det är där skon klämmer.
Citera
2014-06-12, 10:51
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Hörde idag att om man fyller en vattenflaska till hälften och försluter väl för att sedan låta den stå i fönstret i cirka ett halvår, så kommer det att utvecklas kolerabakterier av dunsten. Om vi utgår ifrån att detta stämmer (Vilket jag undrar om det gör?) så kan man ju hälla över vattnet i en vattenpistol och skjuta på folk, eller spraya potatisen på ICA, eller spetsa folks drinkar - ja, fantasin sätter gränser.

Vad kan möjliga åtal och eventuella straff bli?
Framkallande av annans fara? Vållande till annans kroppsskada? Mord?

Du tänker alltså skjuta folk med vattenpistol, laddad med ett halvt år gammalt vatten, med uppsåt att på det sättet smitta dem med kolera, därför att du fått för dig att vattnet, om det stått i ett halvår, kommer att innehålla kolerasmitta? Är det rätt uppfattat?

Då kan du låta resten av gänget försöka sätta dit dig för mordförsök, så tar jag på mig att få dig frikänd.

Sökord (och anledning) är att ett sk "otjänligt försök" normalt inte är straffbart. Även om man själv fantiserat ihop att vattnet innehåller kolerabakterier krävs det att finns i alla fall en liten fara för brottets fullbordan för att försök skall kunna vara straffbart.

Blandar du till en fungerande häxbrygd är det förstås en annan sak.
Citera
2014-06-12, 11:09
  #8
Medlem
(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2014-06-12, 13:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du tänker alltså skjuta folk med vattenpistol, laddad med ett halvt år gammalt vatten, med uppsåt att på det sättet smitta dem med kolera, därför att du fått för dig att vattnet, om det stått i ett halvår, kommer att innehålla kolerasmitta? Är det rätt uppfattat?

Då kan du låta resten av gänget försöka sätta dit dig för mordförsök, så tar jag på mig att få dig frikänd.

Sökord (och anledning) är att ett sk "otjänligt försök" normalt inte är straffbart. Även om man själv fantiserat ihop att vattnet innehåller kolerabakterier krävs det att finns i alla fall en liten fara för brottets fullbordan för att försök skall kunna vara straffbart.

Blandar du till en fungerande häxbrygd är det förstås en annan sak.
Jag har fått berättat för mig att om man fyller en vattenflaska till hälften och försluter så kommer dunsten att utveckla kolerabakterier, om den får stå orörd i cirka ett halvår. Huruvida det är sant eller vilken storlek det skall vara på flaskan är fortfarande frågetecken. Vilket jag skrev i mitt första inlägg, om du försöker läsa det igen. Förstår att det kan vara jobbigt med olika bokstäver som hänger ihop i ett och samma stycke.
När du lyckats, eller om din ledsagare hjälper dig, att läsa det så kanske du kan svara på om det fungerar eller inte? Om ja, vad kan antas vara en rimlig påföljd vid eventuellt åtal?
Citera
2014-06-12, 15:35
  #10
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Om ja, vad kan antas vara en rimlig påföljd vid eventuellt åtal?

Det står väldigt klart och tydligt i inlägg nummer #3 i tråden vad det är för brott som kan aktualiseras och eventuella påföljder på detta.
Att försöka analysera vad DU skulle få för straff för det beror självklart på huruvida du är tidigare straffad, hur många som smittas, hur många du ville smitta, osv osv. Det görs med fördel i tråden som nämnts ovan eftersom det där finns tydlig information om vad som är av värde vid en bedömning av påföljden.

Det är dock ett ovanligt brott, som tur är, så speciellt mycket praxis finns inte direkt att tillgå. Det är därför väldigt svårt att bedöma hur herrns lokala tingsrätt hade agerat.
Citera
2014-06-12, 16:54
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag har fått berättat för mig att om man fyller en vattenflaska till hälften och försluter så kommer dunsten att utveckla kolerabakterier, om den får stå orörd i cirka ett halvår. Huruvida det är sant eller vilken storlek det skall vara på flaskan är fortfarande frågetecken. Vilket jag skrev i mitt första inlägg, om du försöker läsa det igen. Förstår att det kan vara jobbigt med olika bokstäver som hänger ihop i ett och samma stycke.
När du lyckats, eller om din ledsagare hjälper dig, att läsa det så kanske du kan svara på om det fungerar eller inte? Om ja, vad kan antas vara en rimlig påföljd vid eventuellt åtal?

Det jag, utan att vara oartig, försöker berätta är att om en dåre inbillar sig att vatten blir kolerabemängt av förvaring och sprutar detta vatten på andra i syfte att sprida smitta, så innebär det inte att man begår en brottslig gärning. Ordet du söker är "otjänligt försök" - det är så det är.

Det enda som gör din fråga intressant är uppsåtsfrågan. Där handlar det juridiska problemet bara om att att du visserligen har ett uppsåt, men att faran för brottets fullbordan inte föreligger, därför att ditt antagande om hur man odlar kolerabakterier är sakligt fel.

Du blir alltså inte åtalad för något allvarligare än ofredande. Blir du det lär du bli frikänd.
Citera
2014-06-12, 18:29
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag, utan att vara oartig, försöker berätta är att om en dåre inbillar sig att vatten blir kolerabemängt av förvaring och sprutar detta vatten på andra i syfte att sprida smitta, så innebär det inte att man begår en brottslig gärning. Ordet du söker är "otjänligt försök" - det är så det är.

Det enda som gör din fråga intressant är uppsåtsfrågan. Där handlar det juridiska problemet bara om att att du visserligen har ett uppsåt, men att faran för brottets fullbordan inte föreligger, därför att ditt antagande om hur man odlar kolerabakterier är sakligt fel.

Du blir alltså inte åtalad för något allvarligare än ofredande. Blir du det lär du bli frikänd.

Både uppsåtsfrågan och frågan om brottets fullbordan kan vara av intresse. När det gäller frågan om uppsåt så handlar det om uppsåtets nedre gräns och där kommer diskussionen att stupa. Ännu viktigare är sannolikt frågan om brottets fullbordan.

När det gäller brott innebär det att ett påbörjat brott innefattar ett krav på att fullbordat brott skall vara möjligt. Ett brott som saknar möjlighet att kunna fullbordas kommer man inte att dömas för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback