Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-08, 19:38
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Man behöver endast redovisa arbete mellan 07-17 (ej helt hundra men ungefär dom tiderna är det) på blanketten, det är där själva hålet i systemet är som gör att man kan få aktivitetsstöd och lön om man arbetar natt.

Det står inte på blanketten om aktivitetsersättning att det är dom tiderna ni säger... måste jag ringa till FK imorn på lunchen och fråga?
Citera
2014-06-08, 19:38
Medlem
DyingAtheists avatar
Det här är på intet sätt något nytt. Jag hade tidigare ett eftermiddagsjobb mellan ca 13-21 och det var flera på min arbetsplats som gjorde som TS, dvs. endast redovisade timmar mellan 8-16 och på så sätt fick ut ca 5000 extra varje månad, trots att dom jobbade heltid. Det här var ett par år sedan och då var både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen fullt medvetna om det. Man skulle redovisa "frånvarande tid" (arbete eller sjuk) från "programmet" för timmarna 8-16 måndag-fredag. Jag frågade specifikt om man kunde jobba heltid på natten och ändå få fullt stöd. Svaret var då "Ja, så länge du är tillgänglig (kan svara i telefon) mellan 8-16 måndag-fredag fick jag som svar. Det är helt enkelt en lucka i systemet (som jag trodde dom täppt till för länge sen). Det här utnyttjades alltså systematiskt för 2-3 år sedan och jag har inte hört om någon som blivit återbetalningsskyldig.

Det moraliska är det ju dock en annan femma, och jag är av den enkla åsikten att har man jobb så att man klarar sin egen försörjning så ska man ge fan i att norpa en massa bidrag, även om det inte är specifikt "olagligt".
Citera
2014-06-08, 19:41
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Det står inte på blanketten om aktivitetsersättning att det är dom tiderna ni säger... måste jag ringa till FK imorn på lunchen och fråga?

Tidigare så var det 8-16 (eller om det nu var 7-17). Det är jag 100 % säker på. Om det sen stod på själva blanketten eller om det stod i beskrivningen för hur man skulle fylla i blanketten minns jag inte.
Citera
2014-06-08, 19:50
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern

Nej det står inte på blanketten men i informationen om aktivitetsstöd. Och jag frågade personalen på försäkringskassan många gånger om detta då jag var så rädd för att bli återbetalningsskyldig men de sa varje gång att man inte behöver redovisa för nattjobb eftersom att då har jag ju inte varit borta från mitt program på af.

Vill du ringa och bekräfta detta så får du väl göra det.
Citera
2014-06-08, 20:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Nej det står inte på blanketten men i informationen om aktivitetsstöd. Och jag frågade personalen på försäkringskassan många gånger om detta då jag var så rädd för att bli återbetalningsskyldig men de sa varje gång att man inte behöver redovisa för nattjobb eftersom att då har jag ju inte varit borta från mitt program på af.

Vill du ringa och bekräfta detta så får du väl göra det.

Du intygar på heder och samvete att du inte haft ett jobb skriftligt när du begär pengar från Försäkringskassan, och när du ljuger, gör du dig skyldig till bidragsbrott. Gissar att vi är många som ringer Försäkringskassan i morgon.

Det finns ingen lucka, men det finns kriminella lögnhalsar! Att ni inte blivit upptäckta än, beror på att samkörning av uppgifter inte gjorts. Det ska jag be om i morgon. Ni stjäl pengar från gamla, sjuka, skolbarn med flera! Det är väl så på denna sajt, att man tror att invandrare stjäl, men svenska medborgare är inte bättre. Ni vet att ni gör fel, och jag hoppas att ni blir fett dömda.
Citera
2014-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det är du själv som hittat på det där om klockslag.

1. Du ljuger redan för Försäkringskassan när du säger att du är frånvarande på grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du är hemma och sover! Du jobbade ju på kvällen, eller hur?

2. Du har hittat på egna regler, bifoga bild på korten samt skriftligt bevis på att det är som du påstår. Du ljuger. Alla in din sits redovisar på samma sätt. Antal jobbtimmar, oavsett tid på dygnet.

DU ARBETAR OCH DÅ SKA DU INTE HA BIDRAG!

Såhär tolkar jag deras uppfattning:

I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frånvarande från programmet. Det står i klartext som rubrik för punkt 5. TS säger sig ha ett program där han ska söka jobb kl 08-16, måndag till fredag. Utanför dessa timmar är han inte frånvarande från programmet utan fri att göra vad han vill, och han arbetar då nattskift.

Om du öppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grön ruta med "Exempel" för punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du läsa följande:

"Evas program är på heltid, det vill säga åtta timmar per dag.

Den 25 januari blir Eva sjuk och går hem när det är två timmar kvar. Hon är sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
någon frånvarokod för den dagen. Hon skriver frånvarokoden S för den 26 och 27 januari.

Eva har också varit frånvarande från sitt program för att arbeta.
Den 7 februari var hon frånvarande hela dagen och den 8 februari var hon frånvarande
4 timmar på grund av arbete. Eva skriver frånvarokoden A både den 7 och den 8 februari.

Hon skriver 4 på den undre raden för den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behöver hon inte fylla i timmarna.
"

Timmar utöver de 4 som Evas arbete inkräktade på hennes program den dagen, behöver hon inte redovisa. Även om hon i själva verket arbetade 7 timmar.

Så uppfattar i alla fall jag det som sägs i tråden. Sen kan jag väl för visso ha fått det helt om bakfoten också ...
Citera
2014-06-08, 20:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Såhär tolkar jag deras uppfattning:

I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frånvarande från programmet. Det står i klartext som rubrik för punkt 5. TS säger sig ha ett program där han ska söka jobb kl 08-16, måndag till fredag. Utanför dessa timmar är han inte frånvarande från programmet utan fri att göra vad han vill, och han arbetar då nattskift.

Om du öppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grön ruta med "Exempel" för punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du läsa följande:

"Evas program är på heltid, det vill säga åtta timmar per dag.

Den 25 januari blir Eva sjuk och går hem när det är två timmar kvar. Hon är sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
någon frånvarokod för den dagen. Hon skriver frånvarokoden S för den 26 och 27 januari.

Eva har också varit frånvarande från sitt program för att arbeta.
Den 7 februari var hon frånvarande hela dagen och den 8 februari var hon frånvarande
4 timmar på grund av arbete. Eva skriver frånvarokoden A både den 7 och den 8 februari.

Hon skriver 4 på den undre raden för den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behöver hon inte fylla i timmarna.
"

Timmar utöver de 4 som Evas arbete inkräktade på hennes program den dagen, behöver hon inte redovisa. Även om hon i själva verket arbetade 7 timmar.

Så uppfattar i alla fall jag det som sägs i tråden. Sen kan jag väl för visso ha fått det helt om bakfoten också ...

Problemet är att de här individerna sover kl. 8-16, för att sen kunna jobba "valfri tid" efter mellan 17-07. De sökte varken jobb eller var på plats någonstans mellan 8-16. Alltså deltog de inte i programmet. Det är fysiskt omöjligt att inte sova.

Hur ser deras dygn ut då, för killen som jobbar 90 procent?

Han arbetar kanske 35 timmar i veckan:
8-16 sömn
18-03 jobb
03-08 städ, disk, tvätt, matlagning, matinköp, fritid, flashbackande

Han kan inte delta i ett program 40 timmar i veckan och arbeta 35 timmar. Det är fysiskt omöjligt!

Ts ska delta i program för att han inte jobbar! Han är inte ens berättigad att delta i programmet om han jobbar. Det är till för arbetslösa. Hur man än vrider och vänder på det, jobbar han 90 procent ska han redovisa det.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 21:03.
Citera
2014-06-08, 20:55
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Gissar att vi är många som ringer Försäkringskassan i morgon.

Bättre att ringa och tipsa om detta hos Aftonbladet eller Expressen, då kommer det verkligen bli slag om saken gällande detta bidragsfusk.
Citera
2014-06-08, 20:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Bättre att ringa och tipsa om detta hos Aftonbladet eller Expressen, då kommer det verkligen bli slag om saken gällande detta bidragsfusk.

Det blir ingen nyhet förrän man kan bevisa bidragsfusk, och då måste Försäkringskassan först samköra uppgifter. Förslagsvis ska man kolla upp ungdomar i fas 1-2-3 som redovisar via "kort" till Försäkringskassan. Om deras taxerade inkomst inte stämmer med den ersättning de får från Försäkringskassan arbetar de, och arbetar man och inte redovisar detta, är det bidragsfusk.

Det är tillåtet att arbeta, men det är olagligt att inte redovisa det.
Citera
2014-06-08, 20:59
Medlem
Citat:
Problemet är att de här individerna inte deltar i något program, de söker inte heller arbete hemifrån. I stället vilar de eller sover de här timmarna, för att sen kunna arbeta på kväll eller natt, alltså de skaffar medvetet ett jobb utanför de här timmarna 8-16.

De har inte gjort rätt ändå, då de skulle ha kryssat i att de inte deltagit i programmet. De sov ju!

Ja, det är ju nästa sak ... Hur man sköter sitt tilldelade program, i synnerhet ett som är svårt att kontrollera, som i TS fall där han helt enkelt blivit placerad hemma hos sig själv. Det söks kanske inte alltid aktivt jobb under 8 timmar, nej. Då förstår jag vad du menar, och kan väl också hålla med om att ifall fuskar med programmet till förmån för ett "inofficiellt" (hittar inget bättre ord) jobb, är det en helt annan sak ...
Citera
2014-06-08, 21:08
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Det blir ingen nyhet förrän man kan bevisa bidragsfusk, och då måste Försäkringskassan först samköra uppgifter. Förslagsvis ska man kolla upp ungdomar i fas 1-2-3 som redovisar via "kort" till Försäkringskassan. Om deras taxerade inkomst inte stämmer med den ersättning de får från Försäkringskassan arbetar de, och arbetar man och inte redovisar detta, är det bidragsfusk.

Det är tillåtet att arbeta, men det är olagligt att inte redovisa det.

Fast nu redovisas det ju helt enligt hur Försäkringskassan säger att det ska redovisas. Jag påpekade/ifrågasatte det här redan för flera år sedan ungefär såhär: "Man kan alltså arbeta heltid men ändå få full ersättning om man bara jobbar kväll/natt/helg? Det blir ju jättekonstigt..." "Ja, det är lite konstigt men det är så det är bestämt".

Mitt "program" var inte något annat än att jag skulle vara tillgänglig på telefon/bokat möte mellan 8-16 måndag-fredag. Det fanns då inte ens något krav på att redovisa sökta jobb eller annat.
Citera
2014-06-08, 21:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Fast nu redovisas det ju helt enligt hur Försäkringskassan säger att det ska redovisas. Jag påpekade/ifrågasatte det här redan för flera år sedan ungefär såhär: "Man kan alltså arbeta heltid men ändå få full ersättning om man bara jobbar kväll/natt/helg? Det blir ju jättekonstigt..." "Ja, det är lite konstigt men det är så det är bestämt".

Mitt "program" var inte något annat än att jag skulle vara tillgänglig på telefon/bokat möte mellan 8-16 måndag-fredag. Det fanns då inte ens något krav på att redovisa sökta jobb eller annat.

Punkt 3, på blanketten 5057:
"Fyll i här om du arbetat med lön under perioden".

Så vad gör du då? Fyller du inte i att du arbetat?

Står inte detta på ditt kort, ts?

Det är straffbart att utelämna uppgifter!

Jag vill se en bild på era kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in