Citat:
Varför det? Inget av detta utgör ju tillbedjan, menar du. Kan man alltså vara en avgudadyrkare utan att tillbe någon annan än Gud, genom att ge denne bön och lovsång, och ära honom på samma sätt som man ärar Fadern? Är det i så fall, enligt dig, inte avgudadyrkan att ge Jesus bön och lovsång, och ära honom på samma sätt som man ärar Fadern?
Vad du säger är alltså:
1) Folk är avgudadyrkare ifall de tillber Sonen.
2) Folk är avgudadyrkare ifall de riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Zeus.
3) Men, här kommer twisten: folk är inte avgudadyrkare ifall de riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Sonen?
Hur är det då ifall folk riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Mose? Är de avgudadyrkare, eller tillber de bara Fadern? Om de gör det till Elia? Eller till en ängel?
Vad du säger är alltså:
1) Folk är avgudadyrkare ifall de tillber Sonen.
2) Folk är avgudadyrkare ifall de riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Zeus.
3) Men, här kommer twisten: folk är inte avgudadyrkare ifall de riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Sonen?
Hur är det då ifall folk riktar bön, lovsång och samma ära som tillhör Fadern till Mose? Är de avgudadyrkare, eller tillber de bara Fadern? Om de gör det till Elia? Eller till en ängel?
Det beror på vilket sätt man gör det, och vad den personen har för uppgift och ansvar som Gud har delegerat. När Moses var ledare för Israeliterna, så skulle man ära Moses som fadern i dom delar som han hade fått ansvar för. Israeliterna skulle t.ex. ära Moses som domare över folket:
"Nästa dag satte sig Mose för att skipa rätt bland folket, och folket stod omkring honom från morgonen ända till kvällen. När svärfadern såg hur mycket Mose hade att uträtta sade han: ”Måste du göra allt detta för folket? Varför skall du ensam sitta här med allt folket omkring dig från morgon till kväll?” – ”Folket kommer ju till mig för att fråga Gud”, svarade Mose. ”När de har någon tvist kommer de till mig, och jag skipar rätt mellan dem och lär dem Guds bud och lagar.”(2Mose 18:13-16 Bibel2000)
Änglarna ska man ära som budbärare, Elia med det ansvar han hade fått av Gud. Men som sagt Zeus har aldrig tilldelats makt från Gud, och speciellt ingen sådan makt som Jesus fått, att ha makten över hela skapelsen, den makt som Gud tidigare hade. Om nu Jesus får den makt som Gud tidigare hade, är det inte naturligt att hela skapelsen ska ära Jesus så som man ärade fadern när det gäller just maktbiten, men det står ju aldrig att Jesus skulle få makten över Gud, han är ju undantagen:
"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)
Så denna undantag i Jesu ära finns, det visar att Jesus inte ska äras fullt ut som Gud, Jesus ska inte äras som den med den högsta makten. Jesus säger som sagt att "Fadern är större än jag"(Joh 14:28).
Citat:
Den term som används för tillbedjan här är proskuneó. Proskuneó riktas till Kristus ett flertal gånger i NT, bl.a. i Matt 28:17, Luk 24:52, Joh 9:38, Upp 5:14, etc. Kruxet är att ifall det handlar om tillbedjan eller inte helt och hållet beror på tolkning. Termen kan användas för tillbedjan, men kan även användas för att ära i mer allmän mening.
Om Jesus tillbes eller inte beror alltså helt på hur vi tolkar proskuneó i relation till honom. Är detta ännu ett fall där du tycker att Bibeln är busenkel att tolka...?
Om Jesus tillbes eller inte beror alltså helt på hur vi tolkar proskuneó i relation till honom. Är detta ännu ett fall där du tycker att Bibeln är busenkel att tolka...?
Det är här ödmjukheten kommer in, är man villig att läsa bibeln i sin helhet och ta in alla delar eller fokuserar man bara på skriftställen som verkar stödja det man fått ärva från tidigare traditioner.
proskuneó kan användas för att visa mänskliga kungar ära, men det betyder inte att man tillber dessa kungar som den högste.
Citat:
Snarare har vi massor av exempel på att kristna ger proskuneó till Jesus - dvs detsamma som ges till Fadern i det stycke du citerar. Ibland ges det både till Fadern och Sonen samtidigt, liksom i Upp 5:13-14:
"Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där hörde jag säga:
Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet.
Och de fyra varelserna sade: ”Amen.” Och de äldste föll ner och tillbad."
Frågan är ifall det ska tolkas som tillbedjan eller inte - här blir det igen komplicerat. Inte för dig, kan jag tänka mig, men åtminstone för någon som inte redan bestämt sig för ifall Jesus ska tillbes i Bibeln eller inte. Stycket som citerades här är ju t.ex. svårt att se som något annat än tillbedjan (även om du säkert "enkelt" kan se att det inte alls är det, utan fler argument för din sak är att det är "enkelt" och att det vore synd att "krångla till det" - även om det här ser ut att krävas en ganska "krånglig" förklaring för att få detta till att inte vara tillbedjan).
"Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där hörde jag säga:
Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet.
Och de fyra varelserna sade: ”Amen.” Och de äldste föll ner och tillbad."
Frågan är ifall det ska tolkas som tillbedjan eller inte - här blir det igen komplicerat. Inte för dig, kan jag tänka mig, men åtminstone för någon som inte redan bestämt sig för ifall Jesus ska tillbes i Bibeln eller inte. Stycket som citerades här är ju t.ex. svårt att se som något annat än tillbedjan (även om du säkert "enkelt" kan se att det inte alls är det, utan fler argument för din sak är att det är "enkelt" och att det vore synd att "krångla till det" - även om det här ser ut att krävas en ganska "krånglig" förklaring för att få detta till att inte vara tillbedjan).
Men varför sade Jesus inte att man skulle tillbe honom så som man tillber fadern? Jesus berättade bara att man ska tillbe fadern, punkt.
Citat:
Du vet själv att det står "bara" om att fadern ska tillbes, Jesus säger inget om att man ska tillbe honom så som man tillber fadern.
Citat:
GT uppenbarar ju i huvudsak Fadern, där Sonen/Ordet/Visdomen/Messias (explicit) främst förekommer i profetiska och poetiska stycken, där han annars kan tolkas förekomma implicit beroende på tolkning.
Men, i Daniels profetia om Människosonen säger han ju att alla ska tjäna/tillbe Människosonen; termen som används är pelach, vilken förekommer 10 gånger i GT och vilken övriga 9 gånger alltid syftar till tillbedjan, eller till att tjäna Gud/gudar i religiös mening.
Men, i Daniels profetia om Människosonen säger han ju att alla ska tjäna/tillbe Människosonen; termen som används är pelach, vilken förekommer 10 gånger i GT och vilken övriga 9 gånger alltid syftar till tillbedjan, eller till att tjäna Gud/gudar i religiös mening.
Jag frågade om varför inte det sägs i GT att sonen ska tillbes, alltså varför behövde inte Israeliterna tillbe sonen? Att det står i Daniels profetia visar framtiden, inte det som krävdes av Israeliterna på den tiden.
Sedan undrade jag denna fråga:
"varför står det inget om att den heliga anden ska tillbes, är inte han också Gud?"
Citat:
Citat:
Citat:
Korrekt, enligt treenighetslära (åtminstone av mer östlig typ).
Fadern är ensam om att vara sann Gud utan ursprung; Fadern är ursprunget till Sonen och Anden. Sonen och Anden delar Faderns väsen, och är således en enda Gud med honom. Personen Fadern är däremot den ende som är sann Gud utan affix, medan Sonen och Anden är "sann Gud från sann Gud", dvs har Fadern som deras orsak. Fadern, Sonen och Anden är Gud, och är Gud för människorna. Fadern ensam är roten i Gud, och kan således beskrivas som Sonens och Andens Gud (som person) medan de är en Gud genom att de alla utgörs och består i Faderns väsen.
Korrekt, enligt treenighetslära (åtminstone av mer östlig typ).
Fadern är ensam om att vara sann Gud utan ursprung; Fadern är ursprunget till Sonen och Anden. Sonen och Anden delar Faderns väsen, och är således en enda Gud med honom. Personen Fadern är däremot den ende som är sann Gud utan affix, medan Sonen och Anden är "sann Gud från sann Gud", dvs har Fadern som deras orsak. Fadern, Sonen och Anden är Gud, och är Gud för människorna. Fadern ensam är roten i Gud, och kan således beskrivas som Sonens och Andens Gud (som person) medan de är en Gud genom att de alla utgörs och består i Faderns väsen.
Så vad är svaret, är det rätt att säga att fadern är Gud till Gud, eller att fadern är Guds Gud?
Citat:
Jo men jag tänkte på varför anden inte är med när fadern och sonen t.ex. är vid tronen:
Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet."(Upp 5:13 Bibel2000)
Varför får inte anden denna ära från skapelsen? Varför bara fadern och sonen?
Dessutom, i den här scenen är det bara "Herren Gud, allhärskaren" som tillbes, sonen kommer in i bilden efteråt. Men det sägs ändå att Lammet (sonen) är "värdig att ta boken och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk."(Upp 5:9 Bibel2000)
Och:
"Lammet som blev slaktat är värdigt att ta emot makten och få rikedom och vishet och styrka och ära och härlighet och lovsång." (Upp 5:12 Bibel2000)
Så därför äras sonen också, men han tillbes inte, och han kallas inte för "Herren Gud, allhärskaren".
Citat:
Varför Anden inte beskrivs i någon vidare detalj i NT brukar traditionellt förklaras med att Fadern i huvudsak uppenbaras i GT, medan det "hintas" till Sonen och Anden, medan Sonen i huvudsak uppenbaras i NT, medan det även här "hintas" till Anden - Anden uppenbaras sedan efter det att Sonen förmedlar honom från Fadern till apostlarna (vilka förmedlar honom vidare). Anden uppenbaras således främst i upplevelse, hellre än i skrift - i skrift ser vi att Anden finns, talar, att man kan synda mot Anden (och att detta är att synda mot Gud), osv. men någon detaljerad beskrivning saknas. Kanske är sådan inte möjlig, utan upplevelsen av Anden är beskrivningen av den?
Varför är inte en sådan möjlig om han nu är en person? Jag förstår att det inte är möjligt om anden är Guds kraft, Guds ande.
Men det är väl ändå skillnad mellan "Andens Gud" och "Guds ande"? Och var i bibeln står det att fadern är Andens Gud?