Citat:
Nej, då skulle det inte framställas som så komplicerat.
Citat:
Orsaken till dessa skriftställen är på grund av att fadern, skaparen, Gud har gett all makt över hela skapelsen till Jesus.
Ja, det är din tolkning. Men då är det ju så att skapelsen, Jesus Kristus, tillbes.
Citat:
man ska ära sonen så som man ärat fadern, men det står inte att man ska tillbe sonen så som man tillber fadern.
Hur menar du att Fadern ska äras? Jesus ska ju i alla fall äras på samma sätt, enligt Johannesevangeliet (och detta görs bl.a. i Uppenbarelseboken); dvs äras Fadern genom tillbedjan så ska Sonen äras på samma sätt.
Citat:
Att även sonen ska underordna sig fadern visar att även Jesus tillber fadern som Gud
Jepp. Fadern beskrivs konsekvent som Jesu Kristi Gud.
Citat:
Jag uppfattar det som att du menar att bara för att det finns flera olika tolkningar ända sedan tidig kristendom, så är det bevisat att sanningen i bibeln är komplicerad
Jag menar att detta visar att Bibeln inte är speciellt lätt att tolka, ja, givet att flera olika individer och församlingar ända sen kristendomens barndom tolkat dessa texter och kommit fram till väldigt olika tolkningar. Hade texterna varit enkla att tolka så borde de rimligtvis ha haft en och samma tolkning - den enda som är korrekt, eftersom att de med enkelhet skulle se denna i texten.
Citat:
och därför måste man studera alla dessa tolkningar en lång tid innan man kan komma fram till vad bibeln egentligen menar.
Nej, detta med "studera lång tid" är något du hittat på själv. Alltså inte något som jag skrivit. Givetvis har du en större möjlighet till tolkning ju mer kunskap du har, men hur länge man än studerar så kvarstår det faktum att Bibeln är svårtolkad - du kommer inte fram till "rätt tolkning" för att du studerar länge, utan det finns alltid flera olika tolkningsmöjligheter.
Citat:
i jämförelse med de Skriftlärda och Fariseerna så var Johannes en olärd man
Ah, du menar att du tror att Johannesevangeliet skrevs av lärjungen Johannes? Ja, då måste du förstås hålla fast vid att han var olärd och samtidigt skrev på ett väldigt lärt sätt (lärd både i grekiska språket, grekisk skrivkonst, judisk exegetik och hellenistisk-judisk filosofi). Vad du då menar med "olärd" blir lite diffust - om någon som är olärd och har arameiska som modersmål skriver på grekiska med det språk och det innehåll som författaren av Johannesevangeliet gör så krävdes det med andra ord ganska mycket innan någon skulle kallas "lärd" i dåtidens Galiléen

En troligare förklaring är att evangeliet är skrivet av någon annan än lärjungen Johannes, som har grekiska som modersmål och som dessutom utbildat sig i skrivkonst, filosofi och judiska exegetiska traditioner.
Citat:
Eller helt enkelt utgått från GT
Givet att både hans språk och hans formuleringar ganska klart följer judiska Logos-filosofiska traditioner är detta däremot inte vidare sannolikt.
Citat:
Som sagt, jag utgår från den heliga skriften, inte från icke inspirerade texter från påstådda kristna
Och då förstår du nog också att dina påståenden om att din tolkning är den enda rätta, och den som delades av de tidiga kristna, blir ett cirkelargument. Det finns ju en uppsjö av andra tolkningar som påstår exakt samma sak - fast för deras tolkningar - och varken du eller de övriga kan visa hur just er tolkning är den enda korrekta, liksom ni inte kan visa att just denna var den som de ursprungliga kristna följde.
Citat:
Du tar alltså inte det t.ex. Johannes skriver om antikrist på allvar?
Jag tar det på allvar. Men jag skriver att kristna med andra uppfattningar säkerligen menade samma sak om den johanninska kristendomen. Dvs det fanns olika uppfattningar inom kristendomen redan då Nya testamentet skrevs ner, liksom det när skrifterna fanns med en gång, av allt att döma, också fanns olika tolkningar av dem.
Citat:
Nu vet jag inte vilka du pratar om. Jag pratade om bibelskribenterna som själva till en del var apostlarna, att apostlarna skulle hålla på en apostolisk tradition är väl en självklarhet?
Jag pratar naturligtvis om folk som försöker klargöra vad apostlarna lärde ut, på ett konsekvent sätt. Där du tillhör en tolkningstradition - fast du naturligtvis menar att du "bara läser vad apostlarna skriver och ser den enda, enkla, sanningen" - medan det finns en uppsjö andra tolkningstraditioner (som också menar att de bara läser vad apostlarna skriver och ser den enda, enkla, saningen), vilka kommer fram till olika tolkningar av hur apostlarnas texter ska uppfattas, exakt vad det egentligen är de lär ut.
Innan du kommer förbi detta "men jag läser bara apostlarna, alla andra krånglar till det eller kommer på alternativa beskrivningar eller avfaller från den korrekta tolkningen eller..." så är det nog svårt för dig att kritiskt och rättvist kunna utvärdera din egen position i relation till andras, och andras positioner i relation till din.
Citat:
Nej, har du missat utgången av Apostlagärningarna?
Nej, visst blev de överens i denna fråga - dock visar det att olika åsikter existerade redan från början, och detta gällde även senare i kyrkan när kristologi blev ett hett omdiskuterat ämne. Även här kom ju kyrkan till slut överens, men inte om det som du menar att de borde ha kommit överens om - och liksom när kyrkan kom överens om hur hedningar står i relation till lagen (där t.ex. ebioniterna inte höll med om beslutet), så fanns och uppkom grupper som inte höll med om hur kyrkan kom överens om att biblisk kristologi bör tolkas (t.ex. arianer och semi-arianer, senare socinianer, och ännu senare Jehovas vittnen).
Ditt påstående om att den tidiga kyrkan var överens om allt stämmer alltså helt enkelt inte, inte förrän på 300-talet blev kyrkan överens i grundläggande kristologiska frågor (och även då kvarstod åsiktsskillnader).
Citat:
Alla? Varför tror du Jesus säger: gå in genom den trånga porten
För att det är svårt att följa honom. Jag tror inte att han säger att det kommer att finnas flera olika tolkningsmöjligheter till böcker som kommer att skrivas om honom 30-100 år efter hans död. Igen, om det var enkelt att se en enda korrekt tolkning i Bibeln så skulle alla hålla med varandra om hur den ska tolkas - det betyder inte att det inte skulle vara en "trång port" att följa den.
Igen, om något är enkelt att tolka så är det enkelt att tolka. Då kan det inte tolkas på flera olika sätt, vilka alla kan stämma överens med texten. Om jag skriver "bollen är röd, bara röd" och frågar tusen personer vilken färg bollen är så kommer de att säga "röd". Detta är enkelt att tolka. Beskriver jag däremot en person som människa, som Gud, som profet, som kung, som tjänare, som Guds son, som Guds Ord, som en avbild av Guds väsen, som Herren, som Messias, som Alfa och Omega, som skaparen av universum, som den som allt skapat ska rikta lovsång till, etc. så ser du nog ganska lätt att detta är något betydligt svårare att tolka. Vem är personen som beskrivs på detta vis? Är han Gud, som det sägs? Eller används Gud bara som en beskrivning? Eller är han istället "en gud", men en annan sådan än Gud själv? Om jag ger en beskrivning av denna person till tusen personer och frågar vem han är, då skulle jag få en uppsjö av olika svar - inklusive en stor mängd "ingen aning". Detta då saken är komplicerad, inte enkel.