• 1
  • 2
2014-05-29, 17:27
Medlem
Hej,

Jag hamnade hos kronofogden under en arbetslös period för ca 4-5 månader sedan. Nu har jag precis börjat jobba och jag undrar hur länge det tar innan kronofogden börjar dra pengar från min lön?
Skulden är på drygt 15k och de enda papper jag fått från kfd är delgivningskvitton, min första utbetalning av lön kommer ske i juli.

Har även några tusenlappar som ska rulla in från skatten nu i Juni och undrar även då om det är något som kfd kommer ta direkt.

Tack på förhand
Citera
2014-05-29, 17:30
Medlem
Skattepengarna tar KF omedelbart.

Utmätning av lönen brukar ta 3 dagar ifrån det att du fått ett beslut.

Därimot, så kan det ta upp till ett halvår innan beslutet tas.
Citera
2014-05-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Skattepengarna tar KF omedelbart.

Utmätning av lönen brukar ta 3 dagar ifrån det att du fått ett beslut.

Därimot, så kan det ta upp till ett halvår innan beslutet tas.

Okej tackar. Hade inte fått några papper om att skattepengarna skulle dras så snabbt därför jag var lite fundersam
Citera
2014-05-29, 17:48
Medlem
Jag har själv vart i samma sits, då fick jag inte beskedet ifrån KF utan från skatteverket som var typ:

"Långnäsa vi skulle betalat ut X kronor till dig men KF fick det istället" sedan någon vecka sedan skrev KF att din skuld har nu minskat med X kronor.
Citera
2014-05-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Jag har själv vart i samma sits, då fick jag inte beskedet ifrån KF utan från skatteverket som var typ:

"Långnäsa vi skulle betalat ut X kronor till dig men KF fick det istället" sedan någon vecka sedan skrev KF att din skuld har nu minskat med X kronor.

Okej, tack för snabba svar! det uppskattas
Citera
2014-05-29, 18:41
Medlem
Kronofogden vet väl inte var du arbetar? I januari i nästa år när din arbetsgivare skickar in kontrolluppgift till Skatteverket angående din lön för 2014 så kan KFM kontrollera med dem var någonstans du jobbar. Om du nu jobbar kvar där då.

Edit:
Utmätning förutsätter ju förstås också att din borgenär begär detta. Det gäller även utmätning av skatteåterbäring.
Citera
2014-05-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Kronofogden vet väl inte var du arbetar? I januari i nästa år när din arbetsgivare skickar in kontrolluppgift till Skatteverket angående din lön för 2014 så kan KFM kontrollera med dem var någonstans du jobbar. Om du nu jobbar kvar där då.

Edit:
Utmätning förutsätter ju förstås också att din borgenär begär detta. Det gäller även utmätning av skatteåterbäring.

Okej, så med andra ord kommer skatteåterbäringen gå till mitt konto nu i Juni? Kan väldigt lite om detta så ber om ursäkt om det låter som att jag frågar självklara frågor.
Citera
2014-05-29, 21:56
Bannlyst
betala din skuld nu när du fått jobb... 15k kan du betala på 2 månader så slipper du skiten sen.
Citera
2014-05-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fader.abraham
betala din skuld nu när du fått jobb... 15k kan du betala på 2 månader så slipper du skiten sen.

Det jag har tänkt göra men dock månaden efter första lönen.
Citera
2014-05-31, 01:30
Medlem
Mailstars avatar
Jag har liknande problem som TS fast lite värre, har ca 200.000 hos kronofogden och ca 60000 hos inkasso och har börjat jobba nu för en vecka sen. Och undrar hur Fan jag ska göra om jag ska kontakta dom nu idagarna innan dom ser nått och försöka komma överrens med dom om en skälig summa pengar som jag kan ge dom varje månad typ 3000kr av min lön som är ca 17000kr efter skatt. Kan dom godta det eller räknar dom alltid på samma sätt för alla att man får ha exakt så man klarar sig efter utgifter? Känns inge vidare att slita som ett djur och fortfarande ha precis så det räcker för överlevnad :/ vad tror ni? Blir det bättre eller sämre att kontakta dom / inte kontakta dom?
Citera
2014-05-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailstar
Jag har liknande problem som TS fast lite värre, har ca 200.000 hos kronofogden och ca 60000 hos inkasso och har börjat jobba nu för en vecka sen. Och undrar hur Fan jag ska göra om jag ska kontakta dom nu idagarna innan dom ser nått och försöka komma överrens med dom om en skälig summa pengar som jag kan ge dom varje månad typ 3000kr av min lön som är ca 17000kr efter skatt. Kan dom godta det eller räknar dom alltid på samma sätt för alla att man får ha exakt så man klarar sig efter utgifter? Känns inge vidare att slita som ett djur och fortfarande ha precis så det räcker för överlevnad :/ vad tror ni? Blir det bättre eller sämre att kontakta dom / inte kontakta dom?

Vill du göra en uppgörelse så skall du vända dig till dina fordringsägare/inkassobolag. Kronis gör inga uppgörelser utan tar allt utöver existensminimum. Har du stora skulder sedan länge och en låg inkomst kan du alltid också försöka med att få skuldsanering.... d.v.s existensminimum i 5 år... sedan är du fri...
Citera
2014-05-31, 14:17
Medlem
Mailstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Vill du göra en uppgörelse så skall du vända dig till dina fordringsägare/inkassobolag. Kronis gör inga uppgörelser utan tar allt utöver existensminimum. Har du stora skulder sedan länge och en låg inkomst kan du alltid också försöka med att få skuldsanering.... d.v.s existensminimum i 5 år... sedan är du fri...
Så med andra ord är det ingen idé att kontakta dom, Då är det bara jobba på så länge det går och hoppas man kan få ut några löner utan att dom börjar dra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in