2014-05-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Jag tror könsskillnaden ligger i att kvinnor har närmare till hands att tänka i känslomässiga termer dvs. rädsla, medan män har närmare till hands att tänka i analytiska termer dvs. risker.

Tanken att få kvinnor att tänka lite mer som män borde väl få dig att hoppa upp och ner på stolen av ren upphetsning.

Feminister blandar ofta ihop känslor och verkligheten. De vill gärna råda bot på rädslan. Eller känslan av skuldbeläggande. Det anses däremot inte korrekt att diskutera helt rimliga förebyggande åtgärder för kvinnor, som innebär anpassningar. Det kan vi diskutera med män utan några som helst problem. Feminister anser att sådant begränsar kvinnor och likställer det med förtryck och skuldbeläggande. Feminismen minskar kvinnors riskmedvetande. Det är skillnaden.

Hur menar du tänka som män? Män utsätts ju för mer våldsbrott än kvinnor?
Citera
2014-05-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Hur menar du tänka som män? Män utsätts ju för mer våldsbrott än kvinnor?

Jag menar som jag skrev. Kunna resonera om risker utan att blanda in känslor.
Citera
2014-05-22, 22:09
Medlem
Citat:
Jag tror könsskillnaden ligger i att kvinnor har närmare till hands att tänka i känslomässiga termer dvs. rädsla, medan män har närmare till hands att tänka i analytiska termer dvs. risker.

Tanken att få kvinnor att tänka lite mer som män borde väl få dig att hoppa upp och ner på stolen av ren upphetsning.

Feminister blandar ofta ihop känslor och verkligheten. De vill gärna råda bot på rädslan. Eller känslan av skuldbeläggande. Det anses däremot inte korrekt att diskutera helt rimliga förebyggande åtgärder för kvinnor, som innebär anpassningar. Det kan vi diskutera med män utan några som helst problem. Feminister anser att sådant begränsar kvinnor och likställer det med förtryck och skuldbeläggande. Feminismen minskar kvinnors riskmedvetande. Det är skillnaden.
Män är ju mer risktagande säger du. Ändå tycker du att kvinnor ska tänka som män?

Blir inte ännu fler kvinnor utsatta i så fall?
Citera
2014-05-22, 22:10
Medlem
Citat:

Vad är det för bra med det om man ändå blir utsatt för mer våldsbrott än kvinnor?
Citera
2014-05-22, 22:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Citat:
Vad är det för bra med det om man ändå blir utsatt för mer våldsbrott än kvinnor?
Det stämmer ju dessutom inte ens. Kunde de diskutera rationellt kring risker utan att blanda in känslor så skulle de diskutera hur de minimerade sin egen utsatthet .. Just eftersom män löper större risk att råka ut för brott än kvinnor..
Det rationella och logiska vore således att män begränsade sig .. istället för att vältra sig i känsloutspel om hur de vill att kvinnor skall uppföra sig...
Citera
2014-05-22, 22:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
När den där schäfern dyker upp så vet man att tråden håller på att förstöras. Tusentals inlägg talar sitt tydliga språk. Där den ettriga schäfern förlorar i argument tar den igen genom sin outtröttliga uthållighet och ett evigt gläfsande.

Nåväl. Behöver man upprepa sig för din skull. Män tar mer risker. Det handlar inte om att styra eller kontrollera, utan om att skydda. Kvinnor anses mer skyddsvärda.
Känsloargument .. ja.
Citera
2014-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Det kanske inte gör nåt om man blir grovt misshandlad så länge man har resonerat om risken utan att blanda in känslor.
Citera
2014-05-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Det kanske inte gör nåt om man blir grovt misshandlad så länge man har resonerat om risken utan att blanda in känslor.

Man kanske låter bli att blanda in känslor i att man blivit misshandlad också? Liksom stänger av bara. Det låter ju verkligt praktiskt. Fungerar män så alltså?
Citera
2014-05-22, 22:23
Medlem
Citat:

Beror snarare på att män är mer initiativ- och risktagande. Du kan argumentera för att män borde ta mindre risker, men det utgör i sig inget skäl till att kvinnor ska ta fler onödiga risker.

Dessutom ser hotbilden olika ut mellan könen. Kvinnor riskerar att bli våldtagna i mycket större utsträckning.
Citera
2014-05-22, 22:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Beror snarare på att män är mer initiativ- och risktagande. Du kan argumentera för att män borde ta mindre risker, men det utgör i sig inget skäl till att kvinnor ska ta fler onödiga risker.

Dessutom ser hotbilden olika ut mellan könen. Kvinnor riskerar att bli våldtagna i mycket större utsträckning.
Varför anser du att män själva skall få avgöra vilka risker som är okej - men att kvinnor inte äger den rätten?

Hela ditt resonemang är ju bara känslor rakt igenom - inte rationellt för två öre.

Edit:
Och män riskerar att bli mördade i mycket större utsträckning. Är våldtäkt värre än mord enligt dig?
Får män som våldtas, rånas eller mördas skylla sig själva?
Citera
2014-05-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Män är ju mer risktagande säger du. Ändå tycker du att kvinnor ska tänka som män?

Blir inte ännu fler kvinnor utsatta i så fall?

Nej. Jag har inte sagt att vi tillsätta testosteron i flickebarns nappflaskor...

Jag skrev att det också gynnar kvinnor att resonera rationellt kring risker. Det handlar inte så mycket om att kvinnor inte är kapabla till det även om det finns könsskillnader. Det handlar mer om att vi har ideologisk propaganda som lär kvinnor att tänka enligt vissa mönster.
Citera
2014-05-22, 22:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej. Jag har inte sagt att vi tillsätta testosteron i flickebarns nappflaskor...

Jag skrev att det också gynnar kvinnor att resonera rationellt kring risker. Det handlar inte så mycket om att kvinnor inte är kapabla till det även om det finns könsskillnader. Det handlar mer om att vi har ideologisk propaganda som lär kvinnor att tänka enligt vissa mönster.
Du/män resonerar ju INTE rationellt kring risker. Gjorde du/ni det så skulle det vara män som begränsade sig för att minimera riskerna - inte kvinnor som löper mindre risk för att utsättas för brott...

Resonerar kvinnor rationellt kring våldtäkt så skall de undvika att vara ensamma med män de är bekanta med eller har en relation till och det är tämligen ofarligt att gå ute ensam på natten...

Edit:
Den enda ideologiska propagandan jag kan se i detta är kontrollfreak till män som försöker hitta skäl för att begränsa och kontrollera kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in