2014-05-19, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Dina fantasier kan du hålla för dig själv, Schweizarna vägrade att låta sig påverkas av påtvingad svensk vapenlobby som försökte kränga på dom JAS. Dom tycker att pengarna kan användas till vettigare saker än att stödja den svenska aggressiva krigsretoriken dikterad av Pentagon.
I sak kan jag hålla med dig men det var inte det som omröstningen handlade om!
Citera
2014-05-19, 20:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Dina fantasier kan du hålla för dig själv, Schweizarna vägrade att låta sig påverkas av påtvingad svensk vapenlobby som försökte kränga på dom JAS. Dom tycker att pengarna kan användas till vettigare saker än att stödja den svenska aggressiva krigsretoriken dikterad av Pentagon.
Vilken krigsretorik är det Sverige har praktiserat i samband med Gripenförsäljningen?
Citera
2014-05-19, 20:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
[...]

Piloten har även i nödfall möjligheten att slå om egenskaperna till en stabil konstruktion.
Va, hur går det till?
Citera
2014-05-19, 20:32
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Va, hur går det till?

Man frilägger Canardvingarna så att de följer med vindflödet.
Citera
2014-05-19, 20:45
Avslutad
Citat:
Vilken krigsretorik är det Sverige har praktiserat i samband med Gripenförsäljningen?

Den vanliga, att Sverige och andra länder vilken dag som helst kan bli invaderade av ryssarna.
Jag tvivlar dessutom på att några JAS plan skulle göra någon skillnad mot världens näst största kärnvapennation och om det skulle smälla till ordentligt så skulle ju ändå USA gripa in, han/hen som yrade om att ryssarna skulle anfalla Schweiz har tydligen inte tillgång till en europakarta.
Han tror tydligen också att Schweiz tillhör det gamla Sovjetunionen!
Senast redigerad av Wal1berg 2014-05-19 kl. 20:48.
Citera
2014-05-19, 20:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Den vanliga, att Sverige och andra länder vilken dag som helst kan bli invaderade av ryssarna.
Jag tvivlar dessutom på att några JAS plan skulle göra någon skillnad mot världens näst största kärnvapennation och om det skulle smälla till ordentligt så skulle ju ändå USA gripa in, han/hen som yrade om att ryssarna skulle anfalla Schweiz har tydligen inte tillgång till en europakarta.
Du menar alltså att detta är något Sverige framhävt i marknadsföringen mot gökurmakarna, citat tack!
Citera
2014-05-19, 20:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Man frilägger Canardvingarna så att de följer med vindflödet.
Jag har något vagt minne av att ha läst något i den stilen men jag fattar inte hur det funkar. Utan styrning på dessa tycker jag planet borde flyga helt okontrollerat i tippled. Finns det någon djupare förklaring till hur man kan klara sig utan datorns korrigeringar helt plötsligt?

Tillägg: Hupps, nu är vi visst i schweizartråden så eventuellt svar tas med fördel i den andra, allmänna Gripentråden.
Senast redigerad av skunkjobb 2014-05-19 kl. 21:23.
Citera
2014-05-19, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
I sak kan jag hålla med dig men det var inte det som omröstningen handlade om!

Den handlade väl om att hyra/köpa 22 JAS plan?
Citera
2014-05-19, 21:04
Avslutad
Citat:
Du menar alltså att detta är något Sverige framhävt i marknadsföringen mot gökurmakarna, citat tack!

Nej men det var något som sas i tråden, men Sverige har ju genom "reklam" för JAS försökt att påverka deras val, det är ju bekräftat från både Bildt, försvarsministern och Schweizarna själva, tydligen ett skott i foten snarare än marknadsföring. Schweizarna är väl inte dummare än att dom kan följa sveriges "neutrala" utrikespolitik.
Senast redigerad av Wal1berg 2014-05-19 kl. 21:07.
Citera
2014-05-19, 21:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Inte vilken dag som helst. Men det kan snabbt skorpa till sig. Fortsätter ryssarna med sin upprustning så har de snart möjlighet att ta ganska stora delar av svenskt territorium för att använda som pant i en ev förhandling med EU. Jag tror nog att du har förstått att ryssarna gärna vill ha tillbaka delar av Baltikum och halva Ukraina. De kan sätta igång kravaller och skit i t ex Lettland.

Kärnvapen har man för att ostört kunna föra ett konventionellt krig utan att riskera att själv bli anfallen med kärnvapen. Kom ihåg det. Kärnvapen har man alltså inte för att anfalla med. Man har det för att avskräcka andra kärnvapenmakter från att använda sin nukleära kapacitet..

Och ja, ett kraftfullt luftförsvar och ett effektivt ubåtsvapen gör skillnad.
Citera
2014-05-19, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte vilken dag som helst. Men det kan snabbt skorpa till sig. Fortsätter ryssarna med sin upprustning så har de snart möjlighet att ta ganska stora delar av svenskt territorium för att använda som pant i en ev förhandling med EU. Jag tror nog att du har förstått att ryssarna gärna vill ha tillbaka delar av Baltikum och halva Ukraina. De kan sätta igång kravaller och skit i t ex Lettland.

Kärnvapen har man för att ostört kunna föra ett konventionellt krig utan att riskera att själv bli anfallen med kärnvapen. Kom ihåg det. Kärnvapen har man alltså inte för att anfalla med. Man har det för att avskräcka andra kärnvapenmakter från att använda sin nukleära kapacitet..

Och ja, ett kraftfullt luftförsvar och ett effektivt ubåtsvapen gör skillnad.

Jaha och vad tror du händer om ryssarna får på nöten då ?
Ska sverige användas som pant, är det de enda vi duger till?
Ja sverige är ju stora nettoinbetalare till bankrutt EU så vi blir nog saknade, frågan är om det uppväger kostnaden att köpa tillbaka sverige bara...
Senast redigerad av Wal1berg 2014-05-19 kl. 21:17.
Citera
2014-05-19, 21:18
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Jag har något vagt minne av att ha läst något i den stilen men jag fattar inte hur det funkar. Utan styrning på dessa tycker jag planet borde flyga helt okontrollerat i tippled. Finns det någon djupare förklaring till hur man kan klara sig utan datorns korrigeringar helt plötsligt?

Under vissa hastigheter är luftflödet/trycket runt vingarna "optimalt" för att ge en stabiliserande effekt. Vid t.ex. motorbortfall tappar man hydraultryck och därigenom styrförmåga. SAAB har testat detta på hög höjd över Vättern - men kan bara minnas en pilot som landat med totalt motorbortfall i Tjeckien eller Ungern.

Detta kräver naturligtvis en varsam hantering av flygplanet - och ingen kan nog anklaga piloten ifall han vill lämna flygplanet. Men detta system (Manual Reversion) är relativt vanligt i alla ostabila och digitalt styrda flygplan som en säkerhetsbarriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in