2014-05-18, 22:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
hahaha jag lovar dig, jag har ju för fan mer pengar än någon annan att lägga på bil? jag kan lägga 12k+ utan att skadas utav det ekonomiskt? och leva gott?

Det är din framtida ekonomi du skadar. Det är nu du har all chans i världen att skapa dig en ljus framtid eftersom, som du säger, du har inga utgifter.

"och leva gott", ja för som jag förstår det är det din mamma och pappa som betalar för det goda livet, inte du.

Citat:
ni verkar ju inte veta va ni pratar om?

Och vad vet du själv? Du bor hemma och har 0 erfarenhet av det vuxna livet.

Citat:
jag ber om hjälp hur man går tillväga och 200k är inte ovanligt att låna i min ålder? och jag kan låna 350k+ och klara betala av det?

Nigga please.

Nej nej, alla 19åringar har lån på 200k, det är helt normalt

Citat:
men det är försäkringen som ställer till det? och jag förstår inte vad ni baserar allt på.

Försäkringen är en del av bilägande som spelar lika stor roll i bedömningen av ett bilköp som något annat.

---------

När jag var i din ålder var jag ungefär lika naiv. Brände bort en 200k, "bara att spara ihop igen sen" tänkte jag. Lättare sagt än gjort. Jag vet av erfarenhet, du vet inte ett skit. Försök ta till dig liiiiiite iaf.

Här på flashback är vi rakt på att säga åt någon när dom har en skitkass ide. Men å andra sidan. Varför ska vi egentligen bry oss?

Som sagt verkar du ju redan bestämt dig så kör hårt. Varför ens fråga.
Senast redigerad av Bbobi 2014-05-18 kl. 22:36.
Citera
2014-05-18, 22:34
Medlem
Stickan90s avatar
Citat:
jag vill inte plugga, jag vill inte ut och resa, jag vill inte köpa lägenhet inom 3-5 år. Det går sälja bilen?
Jag har bestämt mig att max låna 150-220k och jag anser inte det kommer skada mig ekonomiskt..

Jag har ju köpt saker också istället för att spara, men låt oss säga att jag lånar 200k och tar det på 10år det blir 3000-3500(?) + försäkring 700-1300(?) i månaden. Jag anser inte att det är något problem.

Du lär ju inte få hälften av det du gav för bilen om ett år! Men men, jag har sagt mitt iallfall! Du verkar ha bestämt dig så kör hårt!
Citera
2014-05-18, 22:36
Medlem
Fiiskars avatar
Du pratar om att du inte har några utgifter... Kommer fallet vara lika om 5-10år?
Det låter som du tror att du kan betala av lånet på ett par månader.
Vanligt med lån på 350.000kr i 19års åldern... kan jag inte tänka mig att det är.

Men men... inte mina pengar (iofs inte dina heller), så kör!

PS: En sak till, vet inte hur ni gör hos er men, att betala ~2000kr eller nått för att bo hemma och få mat, kläder, internet, mobil etc. känns väl rimligt.
Senast redigerad av Fiiskar 2014-05-18 kl. 22:41.
Citera
2014-05-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Till att börja med har du inte ett fast jobb, du har en tillsvidareanställning. Fast jobb existerar inte. Du har jobbat i 8-9 månader, går på trakt och har snitt 25-30.000kr netto. Med tanke på din ålder, lön och att du går på trakt så tror jag att du jobbar inom byggbranschen. (Rätta mig gärna om jag har fel?)

Med tanke på att du bara har jobbat 8-9 månader så ligger du antagligen ganska långt ner på listan om jobben skulle börja sina för företaget. Om dom inte anställt en drös med folk efter din anställning började så betyder det att du är den första eller en av dom första som får gå hem om företaget börjar gå lite sämre.

I övrigt så är bilarna du länkade snygga och det är säkert bra bilar. Vill du ha lån så loggar du in på din internetbank och ansöker om ett lån, man brukar få svar inom några minuter.

Ja jag är fast anställd, och som jag vitt vet så finns det mer än att göra i minst 1 år, det går bra i branschen och mot all förmodan så får jag väl bara göra av med den. Det är väl klart att jag inte sitter säkert men vi snackar inte om att jag ska låna 200k och sen skita i och betala det direkt. Jag är ju inte helt vrickad jag ser inte bara vad som problemet kommer in, det är ju inte så att jag lånar 200k sen ger bort dom gentemot ingenting, jag har ju fortfarande en värderad bil som förmodligen inte sjunker med 99% i pris på 3-5 år? Och alla bilköp är en förlust affär självklart men jag ser det som en leasing bil likaväl isåfall. Jag betalar för att åka med bilen jag betalar inte för att gå i vinst..

Jag anser att folk som bor i hyresrätter är korkade(ingen behöver ta illa upp), men det är ju samma sak. Jag förstår dock inte varför detta är ett dumt val, jag spenderar ju pengarna på skit istället för att lägga dom på något vettigt (en bil) som jag är beroende av varje dag ut och in.
Citera
2014-05-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiiskar
Du pratar om att du inte har några utgifter... Kommer fallet vara lika om 5-10år?
Det låter som du tror att du kan betala av lånet på ett par månader.
Vanligt med lån på 350.000kr i 19års åldern... kan jag inte tänka mig att det är.

Men men... inte mina pengar, kör!

PS: En sak till, vet inte hur ni gör hos er men, att betala ~2000kr eller nått för att bo hemma och få mat, kläder, internet, mobil etc. känns väl rimligt.

Jag betalar inte en krona, betalar inte min mobil. Det ända jag betalar är väl mina kläder men det har jag lagt väldigt mycket på dom senaste månaderna så det behöver ju inte direkt vara nån prio.

Jag vill inte låna 350k det va mest ett förslag, jag förstod att över 200 000:- är dumt men jag vill ha en komfortabel bil som har lite krut som jag kan pendla med.

Jag anser att det är vettigare att lägga pengarna på en bil än att supa och bjuda polarna.
Citera
2014-05-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickan90
Du lär ju inte få hälften av det du gav för bilen om ett år! Men men, jag har sagt mitt iallfall! Du verkar ha bestämt dig så kör hårt!

haha, jag förstår bara inte vad problemet är. Jag ska låna 200 000:- till en bil som jag kan månadsvis betala av istället för att lägga allt på skräp? det blir ju en rutin, just nu jobbar jag och lägger mina pengar på skit till vilken nytta? är det inte vettigare att låna till en bil och i rutin betala av det månad efter månad?
Citera
2014-05-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det är din framtida ekonomi du skadar. Det är nu du har all chans i världen att skapa dig en ljus framtid eftersom, som du säger, du har inga utgifter.

"och leva gott", ja för som jag förstår det är det din mamma och pappa som betalar för det goda livet, inte du.

Och vad vet du själv? Du bor hemma och har 0 erfarenhet av det vuxna livet.

Nigga please.

Nej nej, alla 19åringar har lån på 200k, det är helt normalt

Försäkringen är en del av bilägande som spelar lika stor roll i bedömningen av ett bilköp som något annat.

---------

När jag var i din ålder var jag ungefär lika naiv. Brände bort en 200k, "bara att spara ihop igen sen" tänkte jag. Lättare sagt än gjort. Jag vet av erfarenhet, du vet inte ett skit. Försök ta till dig liiiiiite iaf.

Här på flashback är vi rakt på att säga åt någon när dom har en skitkass ide. Men å andra sidan. Varför ska vi egentligen bry oss?

Som sagt verkar du ju redan bestämt dig så kör hårt. Varför ens fråga.

Förstår bara inte vad som ställer till det, hur går normala familjer med normala inkomster till väga då? dom har lån på hus, lånar till en bil för 350k utan problem? sen jag som inte har några utgifter sätter mig i skiten ifall jag lånar 200 000:- jag hänger bara inte med i svängarna till 100%. Men jag förstår att ni inte vet situationen riktigt.

Jag vill inte flytta inom 3-5år då jag anser att det är mycket väl bortkastade pengar då jag trivs hemma och har det bra som det är. Jag vill inte börja plugga då jag trivs med mitt jobb. Jag vet att jag kan bli av med jobbet, men ska man tänka så, så kan man ju likaväl ge upp i livet redan nu ifall man ska se allt negativt i livet. Men är det verkligen så stora utgifter så förstår jag inte hur dom Svensson familjerna klarar belåna sig upp till halsen och betala av det utan problem.
Citera
2014-05-18, 22:50
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ja jag är fast anställd, och som jag vitt vet så finns det mer än att göra i minst 1 år, det går bra i branschen och mot all förmodan så får jag väl bara göra av med den. Det är väl klart att jag inte sitter säkert men vi snackar inte om att jag ska låna 200k och sen skita i och betala det direkt. Jag är ju inte helt vrickad jag ser inte bara vad som problemet kommer in, det är ju inte så att jag lånar 200k sen ger bort dom gentemot ingenting, jag har ju fortfarande en värderad bil som förmodligen inte sjunker med 99% i pris på 3-5 år? Och alla bilköp är en förlust affär självklart men jag ser det som en leasing bil likaväl isåfall. Jag betalar för att åka med bilen jag betalar inte för att gå i vinst..

Jag anser att folk som bor i hyresrätter är korkade(ingen behöver ta illa upp), men det är ju samma sak. Jag förstår dock inte varför detta är ett dumt val, jag spenderar ju pengarna på skit istället för att lägga dom på något vettigt (en bil) som jag är beroende av varje dag ut och in.
Läs vad jag skrev tidigare. Fast jobb existerar inte, det heter tillsvidareanställning. Om du inte förstår så kan du googla så får du säkert en mer utförlig förklaring. Nej, bilen kommer inte sjunka 99% på 3-5 år, men den kommer garanterat att sjunka med 50%.

Jag kommer inte att försöka övertala dig att inte köpa din "drömbil". Men du borde ta och öppna ögonen och värdera vad alla i tråden har skrivit. Det är garanterat folk som har mer erfarenhet än både dig och mig tillsammans som ger dig väldigt goda råd som jag själv hade varit väldigt tacksam över.

Mitt personliga råd. Kolla upp månadskostnaden för bilen du vill köpa. Lån, försäkringar, skatt, bensin och alla småkostnader som kan tänkas komma med bilen. När du fått en konkret siffra så lägger du på 500kr extra på det. Låt oss säga att siffran hamnar på 10.000kr. Lägg undan 10.000kr/månad på ett sparkonto, gör det i några månader för att se om det verkligen är värt att lägga ut så mycket pengar på en bil.

Ja, jag tog bara 10.000kr som ett exempel.
Citera
2014-05-18, 22:53
Medlem
VonGlides avatar
Du kan ju alltid importera en sådan bil från en AUK försäljare i Tyskland. Billigare och det är inte så svårt som det verkar.
Citera
2014-05-18, 22:56
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
tjenare, jag har tänkt att ta ett billån på 200-300k jag är fastanställd inga utgifter alls. Men undrar ifall kontantinsatsen är 20% överallt och hur går man tillväga är det bara att ansöka om det eller?

Jag är 19år för tillfället men fyller 20 inom några dagar..

har tänkt att låna till något liknande

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_A....htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_....htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/BM....htm?ca=15&w=3

är det möjligt eller? jag vill inte stå på bilen heller, kan jag låna till bilen bara att morsan står på den? eller är det möjligt?

tack för all hjälp.

mvh quad

Det här kommer att sluta i kaos. Försäkringar, bensin och allt sånt går säkert på runt 5 tusen i månaden, sen om något går sönder, bilservice osv osv.
Citera
2014-05-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Läs vad jag skrev tidigare. Fast jobb existerar inte, det heter tillsvidareanställning. Om du inte förstår så kan du googla så får du säkert en mer utförlig förklaring. Nej, bilen kommer inte sjunka 99% på 3-5 år, men den kommer garanterat att sjunka med 50%.

Jag kommer inte att försöka övertala dig att inte köpa din "drömbil". Men du borde ta och öppna ögonen och värdera vad alla i tråden har skrivit. Det är garanterat folk som har mer erfarenhet än både dig och mig tillsammans som ger dig väldigt goda råd som jag själv hade varit väldigt tacksam över.

Mitt personliga råd. Kolla upp månadskostnaden för bilen du vill köpa. Lån, försäkringar, skatt, bensin och alla småkostnader som kan tänkas komma med bilen. När du fått en konkret siffra så lägger du på 500kr extra på det. Låt oss säga att siffran hamnar på 10.000kr. Lägg undan 10.000kr/månad på ett sparkonto, gör det i några månader för att se om det verkligen är värt att lägga ut så mycket pengar på en bil.

Ja, jag tog bara 10.000kr som ett exempel.

Jo det va ju det jag sa, att jag vet att det finns jobb för mig i minst 1 år framöver då vi har ett stort projekt... men såklart att jag kan bli av med jobbet det är väl ingen nyhet det kan vem som helst som är i min ålder och inte har jobbat i 45 år och sitter säkert direkt.. jag får väl kolla igenom detta men en bil behöver jag då jag inte orkar pendla med en bil som inte är tillräckligt komfortabel...

Jag förstår vad alla menar och anser att det är onödigt men jag anser att det är nödvändigt och jag kommer inte belåna mig mer än vad jag klarar av och jag kommer leva gott när bilen är betald varje månad ändå garanterat, kommer inte låna 300. utan 150-220 max jag får väl kolla och ansöka och se vad kostnaderna blir. Jag kommer ju inte låna pengar utan att kolla igenom hur mycket det kommer egentligen gå på varje månad.

Jag tror detta blir bra, tack för all hjälp och jag förstår er till visso bara att just nu i livet lägger jag varenda krona på skräp och får jag rutin att betala av bilen varje månad så betalar jag något jag har nytta av i alla fall.

mvh tack för hjälpen alla.
Citera
2014-05-18, 23:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Förstår bara inte vad som ställer till det, hur går normala familjer med normala inkomster till väga då? dom har lån på hus, lånar till en bil för 350k utan problem? sen jag som inte har några utgifter sätter mig i skiten ifall jag lånar 200 000:- jag hänger bara inte med i svängarna till 100%. Men jag förstår att ni inte vet situationen riktigt.

Jag vill inte flytta inom 3-5år då jag anser att det är mycket väl bortkastade pengar då jag trivs hemma och har det bra som det är. Jag vill inte börja plugga då jag trivs med mitt jobb. Jag vet att jag kan bli av med jobbet, men ska man tänka så, så kan man ju likaväl ge upp i livet redan nu ifall man ska se allt negativt i livet. Men är det verkligen så stora utgifter så förstår jag inte hur dom Svensson familjerna klarar belåna sig upp till halsen och betala av det utan problem.

Dom kanske har dubbla inkomster, lånbart utrymme på sin bostad, sparande sedan tidigare, god ekonomi. Du har inget av detta.

Försäkringen är som sagt en stor del vid val av bilköp just för att det skiljer sig så mycket. Man kan tex köpa en dyrare bil vetandes att man sparar X kr/år i skatt/försäkring. Det är såna överväganden man kan göra vid val av bil.

Ge upp livet redan nu? Du har ju inte ens flyttat. Spara till en fin bostad istället.

Vill du få en massa uppmuntrande kommentarer angående dina planer så får du nog fråga på ett forum dedikterat för människor som har en intresse för sådana bilar. För här får du svar som du hitils fått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in