Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-18, 22:19
Medlem
jag röstar på att du köper bilen!

vet du varför?

för att jag vill se dig i lyxfällan om 2 år!
Citera
2014-05-18, 22:20
Medlem
Stickan90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
Jag har visst råd med insatsen? wtf
Hur mycket pengar sparar du varje månadslön?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne37
jag röstar på att du köper bilen!

vet du varför?

för att jag vill se dig i lyxfällan om 2 år!

hahaha jag lovar dig, jag har ju för fan mer pengar än någon annan att lägga på bil? jag kan lägga 12k+ utan att skadas utav det ekonomiskt? och leva gott? ni verkar ju inte veta va ni pratar om? jag ber om hjälp hur man går tillväga och 200k är inte ovanligt att låna i min ålder? och jag kan låna 350k+ och klara betala av det? men det är försäkringen som ställer till det? och jag förstår inte vad ni baserar allt på.
Citera
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag har visst råd med insatsen? wtf

Skicka in ansökan om lån och köp den då. Lycka till.
Citera
2014-05-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickan90
Hur mycket pengar sparar du varje månadslön?

inte ett skit för jag är jävligt bra på att spendera när jag väl har pengar, men löser jag en bil så vet jag ju att jag har det att betala och då jobbar jag ju för något. Nu jobbar jag, slänger pengarna i sjön, sover ,jobbar osvosv.. Jag vill köpa en bil då jag vill ha något att jobba för...
Citera
2014-05-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Skicka in ansökan om lån och köp den då. Lycka till.

Ja får väl göra det, inte en m3a men en ford focus rs, 335a, eller audi i prisklassen 150-200. Tack för hjälpen ha det gött.
Citera
2014-05-18, 22:25
Medlem
Hur kan man pendla med bil och ha 0 i utgifter.

Teach me master.
Citera
2014-05-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuan
Hur kan man pendla med bil och ha 0 i utgifter.

Teach me master.

ajja okej, jag har en bil som drar 1.2-1.5 liter milen, dock så får jag ju 18kr milen? så jag anser inte att det är en "utgift"?

Jag kommer ju inte ha kvar denna bilen direkt heller isåfall. Så det blir ju ingen "utgift" då jag köper en ny bil och det blir ju min utgift dvs lån. Denna bilen har jag betalat kontant och betalar bara försäkringen men det kommer jag ju inte göra när jag köper en ny.
Citera
2014-05-18, 22:27
Medlem
Stickan90s avatar
Citat:
inte ett skit för jag är jävligt bra på att spendera när jag väl har pengar, men löser jag en bil så vet jag ju att jag har det att betala och då jobbar jag ju för något. Nu jobbar jag, slänger pengarna i sjön, sover ,jobbar osvosv.. Jag vill köpa en bil då jag vill ha något att jobba för...

Låt oss ta det såhär, du lägger inte undan några pengar nu, du lär väl knappast göra det efter du köpt bilen.

Du lägger insats och köper bilen, du har lån på 300k utan säkerhet, så räntan är väl 5% eller något.
Försäkring 600-800 spänn. + 15k ränta per år.

Dvs varje månad så lägger du ca 2000kr bara på att ha bilen ståendes i garaget, utan att betala av något alls på lånet. För att lånet ska börja sjunka låt oss säga att du lägger 3000kr extra på lånet varje månad, då har du betalat av det om 8,3 år.

Så ska du bara ha bilen ståendes försäkrad i garaget så kommer det kosta dig 5000kr per månad i 8,5 år, tycker du det låter rimligt. Vad händer om du blir av med jobbet, om du vill ut o resa, om du vill plugga, köpa lägenhet?
Citera
2014-05-18, 22:28
Medlem
Kul att det går bra för dig och att du har pengar över. Jag förstår ditt resonemang om att bo hemma å lägga pengar på bil istället för att bo eget å betala hyra. I slutändan är kostnaden/förlusten lika stor.

Dock är det så att man inte ska ta framtida inkomster för givet och säg att du inte har ett jobb kvar om ett år och så sitter du med en dyr bil som är svår att sälja.

Mitt råd är att du köper en bil som är enklare att sälja av sen när du tröttnar på den. M3, amg, RS modeller är förvisso roliga att köra men de tenderar vara svårsålda och dyra i drift. Satsa på 100-150k klassen. Du får en bra bil för det. Men innan du lägger pengar på en mellandyr bil se till att du har sparat pengar för kontantinsats för en bostadsrätt i din stad och/eller storstad.

(Om vi säger att du skulle köpa en bil för 250k som är fullt belånad via blancolån så räkna med räntekostnader på ca 18000 per år. På fem år har dubetalat 90 i räntekostnader. Utöver det har du försäkringskostnader, dyra servicar m.m.)

Om du trots ovanstående vill köpa dne dyra bilen så kan du ta blancolån hos blustep, gemoneybank marginalen, santander. Alltså privatlån på insatsen och fordonslån på det övriga. Privatlånet har högre ränta än fordonslånet. (Du kan ta privatlån från t.ex. bluestep och sen ta fordonslån från santander..)
Citera
2014-05-18, 22:28
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
8-9 månader, har fast hmm det kan jag inte säga just nu för jag har varit på traktamente då har jag haft snitt 25-30 efter skatt ungefär. och det hade jag ungefär i 6 månader, men nu vet jag inte då jag inte fått någon lön efter detta. Jag har ju inte direkt nån superlön men vet inte varför det skulle spela någon roll jag har inga andra lån/utgifter så dom borde ju se mycket på det.

Till att börja med har du inte ett fast jobb, du har en tillsvidareanställning. Fast jobb existerar inte. Du har jobbat i 8-9 månader, går på trakt och har snitt 25-30.000kr netto. Med tanke på din ålder, lön och att du går på trakt så tror jag att du jobbar inom byggbranschen. (Rätta mig gärna om jag har fel?)

Med tanke på att du bara har jobbat 8-9 månader så ligger du antagligen ganska långt ner på listan om jobben skulle börja sina för företaget. Om dom inte anställt en drös med folk efter din anställning började så betyder det att du är den första eller en av dom första som får gå hem om företaget börjar gå lite sämre.

I övrigt så är bilarna du länkade snygga och det är säkert bra bilar. Vill du ha lån så loggar du in på din internetbank och ansöker om ett lån, man brukar få svar inom några minuter.
Citera
2014-05-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickan90
Låt oss ta det såhär, du lägger inte undan några pengar nu, du lär väl knappast göra det efter du köpt bilen.

Du lägger insats och köper bilen, du har lån på 300k utan säkerhet, så räntan är väl 5% eller något.
Försäkring 600-800 spänn. + 15k ränta per år.

Dvs varje månad så lägger du ca 2000kr bara på att ha bilen ståendes i garaget, utan att betala av något alls på lånet. För att lånet ska börja sjunka låt oss säga att du lägger 3000kr extra på lånet varje månad, då har du betalat av det om 8,3 år.

Så ska du bara ha bilen ståendes försäkrad i garaget så kommer det kosta dig 5000kr per månad i 8,5 år, tycker du det låter rimligt. Vad händer om du blir av med jobbet, om du vill ut o resa, om du vill plugga, köpa lägenhet?

jag vill inte plugga, jag vill inte ut och resa, jag vill inte köpa lägenhet inom 3-5 år. Det går sälja bilen?
Jag har bestämt mig att max låna 150-220k och jag anser inte det kommer skada mig ekonomiskt..

Jag har ju köpt saker också istället för att spara, men låt oss säga att jag lånar 200k och tar det på 10år det blir 3000-3500(?) + försäkring 700-1300(?) i månaden. Jag anser inte att det är något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in