2014-05-18, 21:27
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagu2653
Tack Schweiz för att ni skickade notan för nya JAS Gripen till Sverige! Död åt Sverige!

Schweiz kommer kringgå direktdemokratin. Eller tror du att de skulle kunna lägga ner försvaret genom folkomröstning?

Gripen kommer köpas på i försvarsbudgeten och sedan kommer man tvinga fram mer pengar till övriga nödvändiga delar av försvaret eftersom det då blir "kris" och det blir nationellt intresse att finansiera försvaret.
Citera
2014-05-18, 21:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Det här visar ju demokratins nackdelar. Folk får rösta i frågor som de inte har en aning om. Vissa röstar nej för att hämnas på partiet som fört fram förslaget osv, väldigt omoget att sätta hela sitt försvar på spel för att hämnas..

Sen röstade många nej eftersom de tror att gripen är ett dåligt plan pga franska smutskastningar..

Miljöpartiet jublar antagligen, nu kan de gå vidare och ge sig på Sveriges övriga industri. De tycker förmodligen det är orättvist att Sverige är ett av de rikare länderna, så de vill väll lägga ned all industri vi har så att det blir rättvist gentemot Somalia

Oklar hur SD kan utmålas som extrema, när det är F! och Miljöpartiet som är de extrema.

-"Lägg ned Sveriges industrier"
-"Hela planeten ska kunna komma och leva på bidrag i Sverige"
-"Vi ska mota bort Rysslands PAK-FA genom att vifta med blommor och rosa sockervadd"
-"Straffbeskatta män och se till så att vilken kvinna som vill kan bli VD"

Jävla idioter, fattar inte hur man kan motarbeta Svenska intressen. Det är ju som att sitta som VD och snacka om att ens företags produkter är värdelösa..
Ungefär lika idiotiskt tycker jag det är att blanda in invandring och ens åsikter om feminism i precis varenda djävla tråd. Testa om det går att skriva ett inlägg utan att väva in dessa saker.

Sedan skulle jag inte säga att dagens omröstning visar demokratins nackdelar, den visar direktdemokratins nackdelar. Den stora fördelen med vår modell med representativ demokrati kontra schweizarnas direktdemokrati (med folkomröstning i frågor som folk inte är tillräckligt insatta i) är att beslutsfattarna har som enda sysselsättning att sätta sig in i frågor. Det tycker jag är bra när det kommer till sånt som kräver djupare insikt.
Citera
2014-05-18, 21:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Det blev som jag trodde, segerölen smakar underbart .

För alla SAAB-fantaster kan det vara läge att köpa SAAB aktier imorgon då aktien kommer att backa minst 15-20 kronor.
Vad i detta resultat är det du finner mest positivt?
Citera
2014-05-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Schweiz kommer kringgå direktdemokratin. Eller tror du att de skulle kunna lägga ner försvaret genom folkomröstning?

.

Det är just det här jag inte fattar, och som jag undrar om radom schweitzare fattar.
Dom som röstat nej till JAS , har ju i praktiken röstat nej till att i överhuvudtaget att
ha ett flygvapen. Å utan flygvapen så har dom inget försvar. Har detta varit klargjort i
debatten att så är läget, eller vill helt enkelt majoriteten av dess befolkning lägga ner sitt
försvar?
Citera
2014-05-18, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Det är just det här jag inte fattar, och som jag undrar om radom schweitzare fattar.
Dom som röstat nej till JAS , har ju i praktiken röstat nej till att i överhuvudtaget att
ha ett flygvapen. Å utan flygvapen så har dom inget försvar. Har detta varit klargjort i
debatten att så är läget, eller vill helt enkelt majoriteten av dess befolkning lägga ner sitt
försvar?
Hört talas om att det gar att köpa andra plan än JAS?
Citera
2014-05-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Det är ju det som är lite komiskt. Folket ratar det billigaste alternativet och nu kommer det antagligen att bli dyrare för dem genom att försvaret måste lösa bristen i flygvapnet på något annat sätt. Först genom att hyra plan och sen genom ny upphandling och köp av dyrare plan.
Citera
2014-05-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2

Ehh , jo men dom som är emot klagar ju på dessa 22 miljarder. Saab är ju "by far" billigaste alternativet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sedan skulle jag inte säga att dagens omröstning visar demokratins nackdelar, den visar direktdemokratins nackdelar. Den stora fördelen med vår modell med representativ demokrati kontra schweizarnas direktdemokrati (med folkomröstning i frågor som folk inte är tillräckligt insatta i) är att beslutsfattarna har som enda sysselsättning att sätta sig in i frågor. Det tycker jag är bra när det kommer till sånt som kräver djupare insikt.
OK det har ju fattats fina beslut av dessa kunniga politiker genom historien vill du ha en lista pa idiotiska beslut som politiker fattat? Eller som kjell olof feldt sprev löntagarfonder e ett jävla skit men nu har vi baxat det ända hit (djup insikt) . Pa vilket sätt är schweiz direktdemokrati dalig med dagens omröstningar som beslutsgrund?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad i detta resultat är det du finner mest positivt?
Att man förlorade kontraktet.

Har inga planer på att gå in i SAAB igen som aktieägare, har redan tjänat en slant på den aktien.
Men om affären med Brasilien skulle gå om intet kanske jag skulle överväga att gå in igen.
Citera
2014-05-18, 21:49
Medlem
Citat:
försvar?
Man har fortfarande F-18, då Gripen skulle ersätta F-5.
Citera
2014-05-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Man har fortfarande F-18, då Gripen skulle ersätta F-5.

Hur länge kommer deras F-18 vara med i matchen då ? Är inte det planet ganska åldrat också ?
Citera
2014-05-18, 21:54
Medlem
Citat:
Hur länge kommer deras F-18 vara med i matchen då ? Är inte det planet ganska åldrat också ?
Flygplanen är från slutet av 1990-talet och kan med uppgraderingar vara i tjänst i många år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in