Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-16, 17:26
  #13
Avstängd
Den.Onde.Getens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ok, så de "rasifierade" är alltså själva helt färgblinda, och måste bli "dömda" av någon annan?

Hur vet de isåfall om de är rasifierade? Hyr de in en rasist? Är detta en ny yrkeskategori hos arbetsförmedlingen? Kan man nu rädda jobben på landsbygden?

Går det att vidareutbilda sig till extra duktig rasist, så man kan klassificera rasifierade som annars är svåra att rangordna, tex Zulu jfrt med Xhosa, eller Kurd mot Tibetan?

Har de ringt Uppsala universitet för att kolla om de har några hjälpsamma planscher med urtypen för olika folkslag i deras gamla samlingar från rasbiologiska institutet?

Behövs det stora statliga anslag till mer rasbiologisk forskning? Föreläsningar i grundskolorna om skillnader mellan folkslag?

Har de nåt namn för "icke rasifierade"? "Mischlings" kanske?

Snart är dina frågetecken lösta. Södertörns Högskola erbjuder snart en rasifieringslinje, där syftet är att folk ska doktorera och forska i rasifiering och rasism. Det blir bokklub, rasmöten och samhällsdebatter. Sen kommer det att läggas stort fokus på att utbilda rasifierade specialpedagoger som ska resa runt på skolor och lära våra barn om hur det är att leva som rasifierad i vårt djupt strukturellt rasistiska samhälle.
Citera
2014-05-16, 17:33
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ok, så de "rasifierade" är alltså själva helt färgblinda, och måste bli "dömda" av någon annan?

Hur vet de isåfall om de är rasifierade? Hyr de in en rasist? Är detta en ny yrkeskategori hos arbetsförmedlingen? Kan man nu rädda jobben på landsbygden?

Går det att vidareutbilda sig till extra duktig rasist, så man kan klassificera rasifierade som annars är svåra att rangordna, tex Zulu jfrt med Xhosa, eller Kurd mot Tibetan?

Har de ringt Uppsala universitet för att kolla om de har några hjälpsamma planscher med urtypen för olika folkslag i deras gamla samlingar från rasbiologiska institutet?

Behövs det stora statliga anslag till mer rasbiologisk forskning? Föreläsningar i grundskolorna om skillnader mellan folkslag?

Har de nåt namn för "icke rasifierade"? "Mischlings" kanske?

Det här är bland det roligaste jag har läst!
Citera
2014-05-16, 17:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proffstyckarn
Jag tänker att vi ska diskutera och analysera detta ord vad de får för inpact i samhällsdebatten.

För det första.

Vad är rasifiering?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasifiering
Är det ett sätt att distansiera Vita från övriga?

Är detta för en gångs skull pro-vit retorik?
För mig är det uppenbart att begreppet är en typ av hämndaktion där man uppfunnit ett sorts inverterat neger-begrepp i syfta att kunna kränka andra. Istället för att definiera och avgränsa en grupp bland många, definierar man alla som en grupp utom just en specifik grupp (i detta fallet de vita, etniska svenskarna). På så vis kan man - tror man naivt - kringgå den motsägelse som en rasistisk definition innebär samtidigt som man säger sig vara anti-rasist.

Med andra ord tror jag du har helt rätt i att detta är ett sätt att distansera vita svenskar från andra folkgrupper. Att helt enkelt definiera ett "dom" (den andre, den onde) och ett "alla vi andra" (goda), där den vita mannen är ond och invandrare från alla världens hörn är de goda. "Pro-vit retorik" är det i vilket fall inte!
Citera
2014-05-16, 18:52
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
För mig är det uppenbart att begreppet är en typ av hämndaktion där man uppfunnit ett sorts inverterat neger-begrepp i syfta att kunna kränka andra. Istället för att definiera och avgränsa en grupp bland många, definierar man alla som en grupp utom just en specifik grupp (i detta fallet de vita, etniska svenskarna). På så vis kan man - tror man naivt - kringgå den motsägelse som en rasistisk definition innebär samtidigt som man säger sig vara anti-rasist.

Med andra ord tror jag du har helt rätt i att detta är ett sätt att distansera vita svenskar från andra folkgrupper. Att helt enkelt definiera ett "dom" (den andre, den onde) och ett "alla vi andra" (goda), där den vita mannen är ond och invandrare från alla världens hörn är de goda. "Pro-vit retorik" är det i vilket fall inte!

Du har förstått det rätt. Extra ironiskt när flera är juggar och araber.
Citera
2014-05-16, 18:56
  #17
Avstängd
Den.Onde.Getens avatar
Hur kan man göra skillnad på folk och folk? Sanslöst. Om inte jag får vara rasifierad får dom fan inte vara svenska.
Citera
2014-07-04, 14:05
  #18
Avstängd
Kan någon förklara "Rasifierad"?

Orden på wikipediasidan är för avancerade för efterblivna jag, så nu slipper ni säga det. Kan ni förklara på svenssonsvenska vad Rasifierad betyder? Är det om man är en neger som lever efter stereotypen neger, till exempel?
Citera
2014-07-04, 14:11
  #19
Medlem
st0ckiss avatar
Det finns ingen exakt definition av rasifierad, men ofta används det för att påvisa att rasbegreppet och de föreställningar som följer med det är en social konstruktion, inte en biologisk. En rasifierad person förknippas med en uppsättning egenskaper eller beteenden på grund av sin härkomst. En person som inte är rasifierad betraktas automatiskt som normen.

Alltså, en neger i Sverige är rasifierad, en svensk i Afrika skulle likaså vara det.
Men en neger i Afrika är det inte och en svensk i Sverige är det inte heller
Citera
2014-07-04, 14:18
  #20
Medlem
frdks avatar
tydligen kan man vara rasifierad utan att raser finns.
inte lätt hänga med stollarna under äppelträdet
Citera
2014-07-04, 14:21
  #21
Moderator
-Info-s avatar
"Rasifierad" är vänsterns sätt att prata om raser, eller snarare rasfrämlingar, utan att prata om raser.

Annars finns det en ganska bra beskrivning av ordet här:

http://www.sprakochfolkminnen.se/spr...asifierad.html
Citera
2014-07-04, 16:28
  #22
Medlem
Rasifierad ska vara ett finare ord för "blatte", eller beteende som är synonymt med ett stereotyp frekvent använt av PK-folket.
__________________
Senast redigerad av Lee.Stavros 2014-07-04 kl. 16:32.
Citera
2014-07-04, 18:52
  #23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Har fått för mig att det är en slags nyspråk för svartskalle. Det är inte ett ord jag skulle använda.
Citera
2014-07-04, 19:13
  #24
Medlem
retepm.s avatar
Min tolkning av ordet är är när man försöker rasblanda ett område t.ex. Sverige troligen är det fel och något tramsigt PK-ord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback